Gå til innhold
Fiskersiden

200-300m dyp og masse småbrosme


kjs
 Share

Recommended Posts

Har funnet en plass (på Sunnmøre) der det er mulig å fiske på drøyt store dyp fra land. Har testet der 2 ganger nå, og når jeg lemper agnet 10-15 m ut løper det ut rundt 350m snøre ;) Antar vel at søkket sklir nedover langs bergveggen, og at det havner et sted på rundt 200-300m. Fjorden utenfor har en midtdypde på i gjennomsnitt ca. 450-500m og og er stort sett 1-2 km brei. Fangsten på dette stedet har foreløpig begrenset seg til kun små brosmer (fra 0,5-1,5kg), men det finnes det tydeligvis nokså mye av. Spørsmålet er: Hva (om noe?) annet kan jeg forvente å finne av fisk et slikt sted?

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange i det minste.

Det ville vel jeg også tro, men de har ikke vist seg foreløpig... Dessutem finnes det mer "behagelige" steder (med dybde 50-60m) som leverer vel så bra. Men hvis de blå er der er det jo seff interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende sted i Voldafjorden. Veldig lite fisk å få på bunn der, stort sett en og annen lange/brosmeslenger som er mulig å få fra land. Det er hard bunn hele veien ned på dypet. Har kjørt over med ekkolodd, og da så vi at omtrent all fisken(lange/blålange) står på brekket mellom stein og mudder på 350-400 meter der hvor bunnen flater ut. Disse er imidlertid kun mulige å få fra båt. Gjetter meg derfor til at fisken står lengre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende sted i Voldafjorden. Veldig lite fisk å få på bunn der, stort sett en og annen lange/brosmeslenger som er mulig å få fra land. Det er hard bunn hele veien ned på dypet. Har kjørt over med ekkolodd, og da så vi at omtrent all fisken(lange/blålange) står på brekket mellom stein og mudder på 350-400 meter der hvor bunnen flater ut. Disse er imidlertid kun mulige å få fra båt. Gjetter meg derfor til at fisken står lengre ute.

Nettopp - det var nokså opplysende! Tenkte meg vel egentlig at noe slikt kunne være tillfelle - ble ganske gira da jeg oppdaget plassen, men den har som sagt kun levert småbrosmer (men det virker dert ihvertfall som det er nok av der...). Fjordskrentene på Sunnmøre virker generelt ganske døde langs bunnen, særlig der hvor de er veldig bratte, utfordringene er ofte å finne frem til grunnene og hyllene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.