Gå til innhold
Fiskersiden

Conger nok en gang


Oz
 Share

Recommended Posts

Den eg fikk på sirkel var nydelig kroka i munnvika, men dette er jo en fisk som ikke bare er utrolig hard i munnen, den vil jo ofte svømme baklengs etter at den har tatt agnet, og det er jo lite ønskelig ved bruk av sirkel.

Dersom fisken skal slippes ut igjen, er det greit å ha en avbitertang tilgjengelig, dersom den er dypt kroket, ikke lurt å stikke hånden inn i den kjeften :D

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk SMS av Svein rett etter at vi hadde gått av scena på Lost Weekend på Askøy. Det klødde litt i fiskenerven da ja! Får hive meg på gratulasjonskoret jeg også. Tror for det første dere har funnet en gullplass av de sjeldne. Deretter også fullklaff når det gjeldt resten. En bløt presenning og den største Vivtek-håven skal gjøre det overkommelig både å lande og veie fiskene. Dessverre er det få alternative måter å lande havål på. Men i Kanalen dro vi fisken rett opp etter fortommen. Vi kjørte mono 1,5 mm på en drøy meters lengde. Og ja; J-kroker ga klart best krokingsprosent i Kanalen. Bruker man i tillegg bronserte kroker er det ikke noe problem å klippe av fortommen dersom fisken er kroket dypt. Med en meters fortom er det enkelt å crimpe på en ny krok og fiske videre med samme fortommen. Ellers er det på sin plass å minne om at potensialet antakeligvis er på over det doble av Svein sin fisk.

Tyskere og nederlendere har fått fisk på nesten 30 fra land på Sunnmøre! Sjekket dere lengden på fisken? Husker min største fra Sunnmøre var 172 lang. Helges 25-kilosfisk fra Kanalen var rett over to meter lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk SMS av Svein rett etter at vi hadde gått av scena på Lost Weekend på Askøy. Det klødde litt i fiskenerven da ja! Får hive meg på gratulasjonskoret jeg også. Tror for det første dere har funnet en gullplass av de sjeldne. Deretter også fullklaff når det gjeldt resten. En bløt presenning og den største Vivtek-håven skal gjøre det overkommelig både å lande og veie fiskene. Dessverre er det få alternative måter å lande havål på. Men i Kanalen dro vi fisken rett opp etter fortommen. Vi kjørte mono 1,5 mm på en drøy meters lengde. Og ja; J-kroker ga klart best krokingsprosent i Kanalen. Bruker man i tillegg bronserte kroker er det ikke noe problem å klippe av fortommen dersom fisken er kroket dypt. Med en meters fortom er det enkelt å crimpe på en ny krok og fiske videre med samme fortommen. Ellers er det på sin plass å minne om at potensialet antakeligvis er på over det doble av Svein sin fisk.

Tyskere og nederlendere har fått fisk på nesten 30 fra land på Sunnmøre! Sjekket dere lengden på fisken? Husker min største fra Sunnmøre var 172 lang. Helges 25-kilosfisk fra Kanalen var rett over to meter lang.

At vi har funnet en sjelden perle av en fiskeplass er helt sikkert ja. Metoder, utstyr og tidspunkt har vi også truffet ganske bra på. Enig i atpotensialet nok kryper oppover på 20tallet ja. minst. Kommet ubekreftede meldinger om 40kilos åler tatt i garn i fjorden utenfor tidligere...

Desverre glemte vi å sjekke lengden på fiskene. Ting gikk litt vel fort på det meste hektiske...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet, rettet og pyntet litt på rapporten. En del språklige feil, skrivefeil og rett frem idiotiske formuleringer er fikset... Skal bli litt bedre å lese nu. Lønner seg ikke å skrive lang rapport etter kun få timers søvn, med kort tid til toget går og mye bagasje å pakke :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener Conger ekspertene på forumet? Er dette passende?

50lb wire m/ to hylser over endene. Har lagt krympeslange over for å unngå skarpe kanter.

8/0 Mustad

Svivel m/ splittring

Burde vel holde? Lengden er ca 30cm....

9577_s.jpg

Dette har jo holdt godt, helt til eg og Øyvind prøvde oss natt til i går, opplevde to ganger, med ca 40-50cm 50lb krokfortom, og glidebom på 80lb Suffix sjokkfortommen, at det var litt bevegelse i stangtuppen, tok stanga forsiktig for å kjenne om det var noe der, kjennte at det enten var fisk, eller i bunn, og ga et solid tilslag, og farvel til fortom og lodd, begge gangene dette skjedde var sjokkfortommen kutta som med kniv :D .

Har ingen god forklaring på hva det var, dersom det er noe skarpt nedi der som kan kutte 80lb 0,75mm sjokkfortom tvert, er det rart at vi aldri tidligere har vært borti dette , og så skjer det to kast på rad.

Men har ikke noe særlig bedre forklaring på hva det kan ha vært dersom det var fisk, svelge agn, og 50cm stålwire pluss et stykke opp på sjokkfortommen virker jo også usannsynlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng med wire i det hele tatt på havål. Bruk tjukk mono! 1,5 mm funka ypperlig i Kanalen. Skipperen frarådet også bruk av wire. Krøller seg og er trøblete å hanskes med. Havålen har ikke tenner som krever wire heller. Med crimps og en bul laget med lighter hadde vi nada trøbbel med 33 congere.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cb har sikkert rett her, spesielt siden det er temmelig grunnt, men min erfaring med å fiske dypt etter lange og lignende fra land, er at tykk nok mono til at lange og pigghå ikke kutter denne skaper store problemer med at monoen roterer, og henger seg opp under kast/nedslipp.

Derfor lager eg mye tackler med 30lb wire fortom, og ettersom eg da har tackler med dette, + en god del wire, har eg brukt dette etter Havålen også, istedenfor å måtte kjøpe inn tykk mono i tillegg :D

Nettopp det at eg har studert tenna på Havålen er en av de tingene som gjør at eg ikke skjønner hva det kan være som kutta sjokkfortommene mine forrige natt :)

edit: Selv om wire kan krølle seg en del, finner eg det mye raskere å bytte ut en wirestump og et par crimps i mørket, enn å begynne å knyte en masse knuter på tykk mono.

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire på ei natt er unikt i Norge ja, i tillegg til kontakter med flere. Vet at tyskere og nederlendere har fått to på ei natt, men fire på stang er nytt i norsk sammenheng.

MEN; I VL nr 2/1981 på side 46 kan man lese flg:

"Disse karene, Atle Arne og Kjell sløyet småsei i fjæresteinene på Nordvestlandet da de plutselig stirret rett i øynene på Gamle-Erik, inntil de skjønte at styggen sjøl var en ål! (Havål, min anm). Etpar kraftige knivstikk i ålenakken hjalp lite. (her sitter norsk fangstkultur dypt, men mer interessant er det at fisken må ha vært helt innpå grunna og langtifra sky, dessuten på dagtid) Den kom seg løs og gled utover mot dypet. Men gutta ga seg ikke; her skulle det bli ålefiske! En solid hyssingstump og litt messingtråd gjorde nytten - messingen som fortom. En gammel kveitekrok og en stor og solid treblekrok ble agnet med ferske seistykker. På kort tid ble fem åler på tilsammen 57,7 kilo dratt opp fra fjæresteinene, den største på 20,1 kilo (bilde av fisken). Til sommeren skal ålen til pers igjen sier karene, men da skal den taes på stang."

Det finnes med andre ord muligheter. Men alt står og faller på lokasjon.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok det at de kasta ut mye fiskeslo som lokka den inn, men det at den var innpå grunna på dagtid er jo interessant, har vel hatt intrykk på de få turene vi har hatt hitill, at den kommer ut fra skjulestedene sine, og begynner å jakte idet det begynner å bli mørkt.

Kan jo være at det ville hjelpe å flu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går greit uten å flu der vi har fiska til nå, men har noen andre steder i samme området som bør prøves, og tror nok at fluposer på en del av de vil kunne være utslagsgivende.

Kjenner til flere steder der det er tatt Havål i garn og ruser, og har hørt en del historier om skikkelig stor havål på line i fjorden, så det bør være mulig å finne flere plasser der den kan tas på stang.

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysten er lang, så det er fortsatt mye å oppdage. Gjelder bare å finne de rette plassene. Men dere har hatt en enormt bra tur, og det er jo ingen garanti for at dette gjentar seg. Første turen på Sunnmøre fikk vi havål første og andre natta. Siden ble det dødt de neste 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ta det ille opp hunter, men på det bilde så ser det ut som om ålen nettop har "slappa" deg på pungen med halen :):D

HEEEEEEEEELT sinnsykt rått altså... hvordan var de og kjöre beistet på stang egentlig? har alltid önsket meg en sånn på stang.. :D (har bare fått i ruse og på stolpe-line) störste på 20 kilo faktisk B)

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.