Gå til innhold
Fiskersiden

4 nye dager i paradis.....


ante
 Share

Recommended Posts

Etter flere uker med ferie og fint lite tid til fiske, var det igjen duket for et besøk til Indre Troms. Det var gått drøye 4 uker siden jeg var i Røyeparadis jfr tidligere tråd her på forumet, og nå kjente jeg det klødde seriøst i hele kroppen etter å komme til fjells.

For anledningen hadde jeg også byttet ut reisefølge. To kolleger som tidligere er omtalt hervar mine nye reisekamerater.

Klokken 18 fredag kveld satte vi oss i bilen i Tromsø og suste innover innlandet. Stemningen var mildt sagt høy underveis og forventningene lå smurt tjukt utenpå idet vi ankom utgangspunktet for turen vår. Ved parkeringen traff vi på noen svenske lapper som har reinen sin i området, og vi benyttet anledningen til litt forbrødring og oppdatering på samiske navn og gode fiskevann. Litt prat om damer ble det også selvfølgelig..

090820061438cZpYiTxtawUXyhdKqg.JPG?2

Etter timer med transport og vandring med tung oppakning i noe av Norges desidert flotteste terreng, ankom vi det første vannet rett før kl 04 om morgenen. Akkurat i tide for noen timers søvn før sola kommer skikkelig opp og gjør teltet til en badstu:)

Lørdag er vi oppe å spretter i 10-tiden, og en liten time etter er vi i vandringen rundt vannet. Været er flott, med svak nordøstlig bris, skyfri himmel og VARMT! Kanskje ikke det mange regner som ideelt fiskevær, men etter røya er dette ofte gull :angry2:

Etter en stunds vandring hører jeg plutselig kamerat Stian ule borti lia: "FIIISK!!!!!!!!!!!!!" Vi stormer naturlig til og står alle klar med håvene når fisken kommer mot land. Like etter ligger en flott røye på like under kiloen på land i all sin prakt.

Vi andre er ikke sene om å få ut snørene vi heller, og etter en intens periode ligger 5 flotte fisker på land, mens like mange fortsatt svømmer fornøyd rundt i sitt rette element igjen. Middagen er berget, og turen like så.

Stian sånn passe fornøyd ser det ut til....

0908200615517jFFPs5serG9f9nZkz.JPG?40

I løpet av en intens time opplever vi et røyebett uten sidestykke, og personlig får jeg flashbacks fra forrige tur i et annet røyeparadis. Fiskene tok små spinnere og sluker som om det var deres siste måltid! Fy f.... for noen forhold. Helt sinnsykt! Kameraene går varme og kjemper om kapp med sola om å varme oss.

Røye på 1,5 kg....C&R

090820061522qRXiZamvOHn8hcG1sg.JPG?25

Etter dette vannvittige bettet fisker vi oss videre rundt i området, fulle av inntrykk etter de siste timers opplevelser. Slitne etter mye vandring, lite søvn og godt fiske sovner vi rundt en stein ved vannet. Jeg kan bare snakke for meg selv hva jeg drømte om, men det var IKKE nakne damer denne gangen :angry2: Det var Røye så klart!

Utpå ettermiddag/kveld ble det avlapning i campen med et etegilde bestående av smørstekt Røye med rømme. Mmmmmmm....jeg kan kjenne smaken ennå.

Ikke noe å si på kvaliteten i alle fall..

0908200615008Nlx8RRLjGMFeZISKq.JPG?27

Utpå kvelden var det igjen duket for å gjøre livet utrygt for røyene i godvannet vårt. Denne gangen hadde vi ladet med bare fluestenger, men det så ikke ut til at det gjorde noe:)

Det gode fisket fortsatte utover kvelden og natten, og lyden av knattrene fluesneller spredte seg utover i fjellheimen. Vi fikk tildels mye fisk, og de lå i størrelsesorden fra rundt 7 hg og opp til rundt 1,5 kg. Fisken tok både tørt og vått, men det var hovedsaklig små mørke nymfer presentert rett over bunn som slo an.

Røye ca 9 hg..

100820061033moyxuqsvbuIimWMayN.JPG?97

Kveldens/nattens høydepunkt kom derimot like etter klokken halv elleve. Da slo det skikkelig til på nymfa til Eirik. Et skikkelig utras og en lang fight var igang. Vi kunne flere ganger se at det var stor fisk på gang idet den viste seg og sine hvite finner for oss i det krystallklare vannet. Kl 2239 kunne Eirik endelig la jublen få fritt utløp, for da var denne trygt på land...

090820061408x6oTkgKuXndL8OsoxM.JPG?92

Fisken veide 1875 gram og en solid forbedring av persen til Eirik. Noen som tror han var fornøyd? JA, tror det!!! Fisken ble forøvrig gjenutsatt og svømmer forhåpentligvis fortsatt rundt i beste velgående.

Litt senere på natten vandret vi godt fornøyde alle sammen mot teltet. Godvannet vårt hadde gitt oss opplevelser for livet, og det var en glad gjeng som sovnet idet vinden dreide og skyene kom drivende....

Søndag morgen ble vi møtt av tildels kraftig vind og regn. Skydekket lå langt nede i dalsidene og morgen ble fort til formiddag i teltet. Etter en sen frokost ble vi enige om å bryte leir og bevege oss videre i paradiset vårt i jakten på nye opplevelser.

Etter nye timer med vandring i skitværet kom vi omsider til et nytt vann der det etter sigende skulle finnes en god bestand av Ørret. Vi var ikke sene om å komme igang, og lot regnvær være regnvær. Det tok ikke lange tiden før ting begynte å skje! Eirik hylte bakom en steinrabb at her var det fast fisk!

090820061455bRRVl4ELqN21x3mJsp.JPG?2

Ørret på 750 gram er ingen dårlig start. Fisken i dette vannet var helt utrolig flott i fargen. Fisken var nesten blodrød med knall røde prikker.

Like etter fikk Eirik nok en fisk- denne gangen en litt mindre variant. Det vi stusset på var at den lignet mistenkelig på en Canadisk Bekkerøye! Regner med at det sikkert er noen på forumet som kan hjelpe til her. Bildet er dessverre litt mørkt, men fisken var lysaktig rød i buken og hadde de karakteristiske hvite finnene til røya. I tillegg hadde den "leopardmønster" med hvite prikker og en skikkelig tannsatt kjeft. Hva denne fisken gjorde her inne i "ingenmannsland" er mer uklart. Allikevel minnes jeg den tidligere omtalte lappen som sa at det i dette vannet fantes en sånn "konstig fisk".

090820061430QLcjK3jzfiXhoi8YZx.JPG?23

Vi fisket oss forholdsvis raskt rundt dette lille vannet og det viste seg at fisken var skikkelig i bittet. Vi dro ørret i fleng, men de helt store uteble dessverre.

Dagens største sto undertegnede for med denne på 950 gram...C&R

090820061417j5t36G3bWefRMiH3aO.JPG?47

Utover kvelden beveget vi oss ytterligere rundt om i området og fisket til den store gullmedaljen :D Klokken var nærmere 4 på natten idet vi slitne og søkkvåte kunne slå opp teltet igjen og ta oss en velfortjent natts søvn. Hva drømte vi om denne natten tro? Stoooooor Ørret så klart!

Mandag morgen våknet vi til bedre vær, men fortsatt endel vind. Denne dagen hadde vi sett oss ut et område kjent for sine store ørreter. Etter en heller sen frokost la vi i veg innover vidda. Etter et anstendig antall timer kom vi endelig frem til godplassen der storørreten skulle tas. Det blåste friskt fra sørøst, og myggen hadde virkelig gjort sitt inntog! Det var mengder av sorten der, og det var direkte plagsomt noen ganger.

Etter å ha kastet innpå litt varm mat og fylt opp med kaffe og sjokolade, satte vi igang med det vi hadde kommet for. Resultatene lot ikke vente på seg og førstemann ut var Eirik. Fisken tok 3 meter fra land og holdt på å dra stnga ut av hånda på han. Etter en god fight kunne undertegnede hove denne...

090820061432fFqID6C81THN2pxM62.JPG?67

Fisken veide 1626 gram og ny pers på Eirik. Juhuuuuuu! Fisken ble forøvrig gjenutsatt.

Ikke lenge etter har Eirik fisk på nytt, og denne virker kanskje større. Etter en lang fight gjør jeg meg klar til å hove fisken. Den glir sakte mot nettet og jeg ser at den er større enn forrige. Idet den glir inn i hoven, løfter jeg opp og reiser meg opp. Det som deretter skjer er helt utrolig, men fisken som er en tanke for stor for hoven gjør et hopp, vrir seg av kroken i farta og faller i vannet. På brøkdelen av et sekund er den borte, og vi kan bare stå å måpe. Hva skjedde der`a....? Dette var selvfølgelig jæ...lig synd, og jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet, men men.....

I løpet av en times tid fisker vi effektivt av området og personlig har jeg ved flere anledninger fisk i 2 kg + etter helt inn til land. Men bite hos meg ville de ikke :)

Plutselig virker det som et eller annet skjer med været. Det stilner helt før vinden plutselig tar til fra en ny retning. Jeg har knapt rukket å slutte å skjelve etter synet av storørretene, før jeg plutselig hører Stian rope ut "Der sitter`n". Vi skjønner fort at dette er storfisk, for fisken bare drar og drar utover. Makan til sinnsykt utras har jeg kun sett på stor laks. Jeg ser at Stian blir bekymret der han ser på snella og konstaterer at spolen snart er tom! Stian får etterhvert kontroll og pumper den inn, for at den bare går ut igjen. Etterhvert blir fisken derimot mørere, og tilslutt siger en kraftig ryggfinne inn mot grunna. Fy og F..... denne er stor!!!

Denne gang er det Eirik som står for hovingen, og det ender heldigvis godt. Like etter kan vi alle slippe jubelen løs for makan til fisk hadde vi aldri trodd vi skulle komme borti.

090820061434hdbGlXSyNH6ZRBCJUH.JPG?87

2025 gram og en solid forbedring av persen til Stian :D Helt rått!!

Etter disse opplevelsene gikk luften på en måte litt ut av oss, selv om vi fortsatte utover i de små timer å jakte på storørreten. Vi hadde i flere dager hatt et suverent fiske og nye perser var satt. Det kunne på en måte ikke bli bedre. Idet vi trasket de siste kilometerne mot campen nøt vi det fine været som kom sigende...

090820061435R6lvSkKKr7i6gAb9Pa.JPG?9

I teltet den natten ble det feiret med en skarp en til nattmaten, før vi seg inn i drømmeland på veg mot avreisedagen. Og hva vi drømte om denne natten? Stoooore burgere så klart!

Nå er det på nytt karantenetid og planlegging av neste trekk i jakten på de store i Indre Troms

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en knakende fin tur ja :)

angående denne:

090820061430QLcjK3jzfiXhoi8YZx.JPG?23

så er det vel ingenting som heter Canadisk Bekkerøye. Det er enten Canadarøye eller Amerikansk Bekkerøye. Dette eksemplaret var iallefall merkelig. har aldri sett noe lignende, så kan ikke svare på hva det er. skal lete litt rundt på nett og se hva jeg finner. Du kan evt legge den ut på artisdentifiseringsdelen av forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en spesiell farge på noen av ørretene. Veldig rød nedover mot spolen. Er dette vandlig i ditt paradis ?

Og hva er det eventuelt som gir han denne markante rødfargen ?

Veldig stor forskjell på din 950 gr mot Eiriks 1626 gr.

Fy ***** for noen flott fisker, det er nesten så det faller en tåre i øyekroken.

Bare å gratulerer dette er stor lesning

:):angry2::angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for atter mange hyggelige tilbakemeldinger. Slike opplevelser som dette må bare deles med andre for det er rett og slett helt fantastisk. For en utflytta bygutt fra Oslo er dette definitivt paradis :blink:

Når det gjelder de "røde" ørretene, så er dette ikke akkurat vanlig her oppe. Har fått lignende type fisk i Dividalen-området, men der hadde dem ennå mer "leopard" mønster. Uansett flotte fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte fisker!

Den "konstige" fisken var jo også MYCKET spesiell, sikkert noe for fiskeribiologene.....

kan jo være en "ny art"....? som prikkauren på vest hardangervidda, men ser jo mest ut som en slags hybrid av noe slag...Ørret/røye/canada/bekk??.....

Når jeg tenker meg om så er det vel en spesiell ørret på Island(?) som ser ut som en blanding av ørret og røye..ble vel "oppdaget" for noen år siden..

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperapport fra en kjempetur med kjempefangst! Artig at dere tar med bilde av den merkelige fisken, jeg skal heller ikke driste meg ut på å gjette hva det kan være. Ville vel også forøvrig bytta all verdens kutlinger mot ørret- og røyefangstene deres på den turen! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.