Gå til innhold
Fiskersiden

Side paravaner.


J.P
 Share

Recommended Posts

ikke kjør paravanene for langt,ingen vits.20-25 meter ellers er det vanskelig å få svinget. spørs litt hvor mange stenger du fisker med på hver side da. bruker selv line fra biltema,funker bra. så lenge det glir utover så spiller det ingen rolle.har du problemmer med det så finnes det egene planerboard liner å få kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dette landet er de satt i mange vann en grense på 30 m hver side....og det er mye det....holder til 4 stenger hver side det..... veneren og østersjøen bruker de 40-50 m.......hadde selv en vener tur og der brukte jeg 30 m pr side og 4 stenger pr side.........selv har jeg bare 50 m line på mine planer ruller

planer line ja....bruker 1.40 mm fiske line jeg

vanlig med 1.20-1.80 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av vær og vind for min del. Her hjemme er ofte fisken såpass spooky (særlig i stille vær) at det kan lønne seg å slippe de så langt ut man får de før lina subber i vannet. Men i "crowded areas", i hardt vær eller i tåke er det sjelden lurt å sende de for langt ut. Har mye med justeringa av selve fjølene å gjøre, samt høyden på masta. Bruker selv tjukk mono, og det funker fint. Strekken gjør at fjølene går mykere i vannet, og innbiller meg at fisken krokes bedre og mer kontant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sistemann: JEg har selv brukt mono og problemet er at den etterhvert ikke holder seg glatt pga vær/sol osv. og dertil vanskeligere å få klypene ut uten å måtte filleriste systemet! Og ikke bare det, men har vært utsatt for en del backlash også ved utsetting av planerboards - noe som er utrolig irriterende. Derfor så vil jeg bytte til noe som er glatt og flettet og regner da med at jeg ikke ser rødt før jeg kan sette meg ned og vente på verstingene (en gang neste år!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du proffen.........flettet line blir verre en monotilstanden du beskriver........"håra" reiser seg[} :D ] og klypene blir verre å få ut[ :P !]

men men fordeler og bakdeler med alt[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke på jordet, Spider. En sideparavan sitter festet til snøret på en stang (ned mot fortommen) og drilles (om man kan si det sånn) sammen med fisken (noen løser ut). Planerboard/fjøl er festet til et kraftig snøre og har en eller flere snører festet til seg som løser ut som en dyprigg når fisken biter. Cato - oppklar! Dette er heller ikke min sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre korrekt. Folk elsker å blande begrep, og gjerne finne på nye. Sideparavan/overflateparavan/stangparavan/inline planer er i grunn en ting, planerboard/(dorge)fjøl/skees noe annet. Men folk kommer nok til å surre videre.

Selv er jeg ganske konsekvent på planerboard og overflateparavan for å skille de to, underforstått at alt som betegnes paravan er festet rett på snøret fra stanga. Det blir ellers som å kalle rigg dyp-paravan....

J.P begynte, så litt verbal kokos herfra...

Trodde du mente paravaner ala Yellow Bird når jeg så overskriften sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trængs en oppklaring..

Det jeg kaller sideparavan, om mulig feil, er en innretning som ligger ut til siden for båten i en fast avstand. På linen som holder "sideparavan" festes ringer med utløser kliper på som da sendes utover til ønsket avstand fra båten, og glir ned på "side paravan" etter at de er utløst. Har æ blandet begrepene her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker du om planerboard! Sideparavan er en mindre varianet som festes rett på sena med utløser og hempe. Kalles derfor ofte in-line planers i USA. Populære typer er Big Jons Big Otter: http://www.bigtackle.com/Scripts/prodList....p?idCategory=55,

Yellow Bird http://www.cabelas.com/information/Fishing...de-Planers.html , Willys og

Offshore: http://www.michigansportsman.com/OffshoreBirds.html. Her finner du også endel info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen. Fersk i trolling, e min unskyldning.[ :P ] Var ute å prøve kjørte mine planinsbord i går. Fikk det ikke helt til, den ytterste klipen (utløseren) ville ikke gli langt nok ned mot planingsbordet. Uansett hvor mye æ ristet i linen. Mulig den er for tykk, 4 mm flagg line. Kan det brukes samme vire som på dypdorgen?? Den vil vel klipene gli lettere på.Noen som har prøvd[?][?][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med å få utløserene ut kan du dra planer-linen ned i vannflaten,da vil linen går i en svak bue og vannpresset vil dra utløseren ut,når du har fått utløseren litt over halvveis slipper du linen opp og den glir ennå fortere,dette gjør jeg når det er vanskelig å få utløserene ut,feks.i mot vind.Fungere helt fint.Da slipper du også å filleriste systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.