Gå til innhold
Fiskersiden

Surfstang


amnesia
 Share

Recommended Posts

Fox Warrior 3lbs. Kjøp hos Avkroken til 1098, så kan du kjøpe annet småsnaks fra samme butikk for de resterende 402 kronene. Søkker, rigger, clips, perler...osv osv [ :D ]

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...products_id=299

Føler kystmeite er virkelig i støtet nå om dagen!! Det er bra! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsåvidt begynt med en Fox Warrior 3 LB eller to. Det holder til fiske på nordvestlandet, hvor kastelengder ikke er det essensielle for å komme i kontakt med stor eller interessant fisk. Du kaster ca 100 meter med en bra snelle og 0,20 multisene med en slik stang og 100-120 gram bly.

Rene surfstenger har vel mer sin berettigelse hvor kastelengder er påkrevet. En uptider i 6-10 oz hadde fungert bra for det aller tyngste fisket på vestlandet. Baitrunnersnelle i 5000-størrelse, alternativt 8000 passer til disse stengene, men med en selvlaget snøreklips på stanga kan man fint bruke vanlige haspelsneller i 6000-størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer av surf/kystmeitestenger i England nå, er lange stenger på 14-15 fot. Tidligere har det vært populært med 12 og 13-fotere, men trenden er lengre og smekrere stenger i høymodulkarbon. Grunnen til dette er nok at karbonmaterialene er blitt så bra at de tåler belastningene et så hardt fiske gir på utstyret. Det neste steget etter en Warrior vil nok være en lang surfstang med multisnelle. Eventuelt vil en stang som kaster bedre enn Warrioren være et bra valg. Kan tenke meg at en Fox Gladiator er en bra stang til kystmeite.

Tror nok at en god karpestang generelt vil være en god stang til tyngre meitefiske, selv om det er lagt vekt på forskjellige egenskaper hos de forskjellige stengene. Hos en kystmeitestang vil nok kasteegenskapene telle mest, da det ikke er behov for å kjøre fisken så pent som under karpefiske. Ofte pumpes fisken inn med kraftig sene og takkel, noe som gjøres lettest med en forholdsvis stiv stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Hva blir neste steget etter Warrior? Tenker da på pris og kvalitet? Dette gjelder innen kystmeite.

Er det slik at gode karpestenger i rett klasse, nesten alltid vil være gode kystmeite stenger?

Ja det stemmer. Neste på treet blir bare å sjekke prislappene oppover [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Hos en kystmeitestang vil nok kasteegenskapene telle mest, da det ikke er behov for å kjøre fisken så pent som under karpefiske. Ofte pumpes fisken inn med kraftig sene og takkel, noe som gjøres lettest med en forholdsvis stiv stang.

da syntes jeg noe av gleden med fiske forsvinner. Jeg vil alltid sette stanga i fokus uansett hva og hvor jeg fisker. Det å kunne oppleve en fight teller mest.

Snelle kan for så vidt cvære hva som helst, bare bremsen er god, men jeg vil alltid velge en stang jeg føler meg komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stang man velger blir selvsagt et kompromiss mellom personlige preferanser og påkrevde egenskaper. En stivere stang kan være komfortabel når du fisker på 60-70 meters dyp med mye snags, 100 meter ute og en torsk på 8 kilo i enden av snøret. Nå har jeg fisket en del med en surfstang, en stokk stiv uptider og Warrior karpestang på 2,5 lb og 3 lb, samt en Milo-stang på 3,5 lb. Ville uten tvil valgt Warrior 3 lb-stanga, da den er det beste kompromisset mellom kraft, stivhet og kjøreegenskaper. Kunne selvsagt fisket mer med 2,5 lb som er langt mer behagelig og morsom å kjøre fisk på, men da dukker andre problemer opp som for eksempel mer bunnkontakt under innsveiving, kortere kastelengder og vanskeligere å løsne bånnapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.