Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvannsmusling - Noe å si for gjedda?


Recommended Posts

Legger merke til at det i enkelte gode gjeddevann er en god del muslinger. Det gjelder bl.a. Akersvannet og Midsjøvannet, to vann som er kjent for mye stor gjedde.

Dette er svært vanlig å oppleve i disse vannene: http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...3&dx=527&dy=395

Begge de nevnte vannene er grumste muddervann med masse siv rundt. Er det slike vann muslingene liker? Og liker de seg på mudderbunn??? Hvorfor i all verden gjør de i så fall det?

Spiser gjedda muslinger forresten? Og har muslingbestanden noe å si for gjeddebestanden, eller er det bare det at de liker samme type vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Svein, du Svein.... mange rare spørsmål på en gang.. hehe...

Jeg kan ikke svare deg på dette, men bare si at muslingen på det bildet ditt har nok hatt bedre dager - kanskje for mange ti- eller hundreår siden![ :D ]

Vil bare si at elvemusling er fredet, om ikke i hele landet så i hvert fall de fleste stedene.

Jeg har fiska i lågen(nummedals-) og der er det ganske mye elvemusling, og vannet er ikke av mudderkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at muslingen på bildet ikke er levende og i beste velgående. Såpass peil har jeg på muslinger, ha ha. Men det er jo ofte slike rester som henger på kroken når man fisker i slike vann.

Hvis dette er samme type musling som det du får i Numedalslågen er det nok ingen sammenheng mellom grumsete vann, mudderbunn og muslinger. Kanskje det er andre ting? Eller kanskje de bare lever der de tilfeldigvis havner, enten det er utsetting eller naturlig spredning (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er samme type man finner i N.lågen og f. eks Midtsjø. Leste en miljørapport fra Follo som kunne fortelle at det hadde vært elvemusling i bekken som renner ut fra Midtsjø, men at denne etter all snnsynlighet nå var borte pga. graving/utretting. I Midtsjø har jeg både fått slike rester som på bildet, men også levende muslinger kommer opp. At det er mudder i Midtsjø er ihvertfall helt sikkert, jeg har personlig probet ned til albuen etter et litt mislykket stup engang på åttitallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoster opp litt kunnskap fra O-fagstimene her:

At du finner (levende) muslinger i et vassdrag er et veldig bra tegn, ettersom de stiller ganske store krav til vannkvalitet. Dessverre er flere av muslingbestandene i Norge i ferd med å dø ut, ettersom de ikke formerer seg hvis vannkvalitetetn blir under pari. Men muslingene kan bli svært gamle, og derfor får du fortsatt levende muslinger i vassdrag hvor de ikke har ynglet siden krigen.

Muslingene utgjør i utgangspunktet ikke noen trussel mot fisk, annet enn at muslinglarvene på et stadie lever som parasitter på fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslingene man finner masse av i Glomma og innsjøer på Østlandet er dammusling og ikke elvemusling/perlemusling!

Den siste er sjelden(og fredet tror jeg) og finnes vel stort sett på sør/vestlandet.

Tror nok ikke gjedda graver i sanden/mudderet etter dammuslinger akkurat. Kanskje bunnfisk som lake spiser noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.