Gå til innhold
Fiskersiden

Feste reker


tednas
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Trekker opp en litt eldre tråd her igjen jeg

Hvordan fungerer det med ferdig pillede reker egentlig? ... Litt dumt spm kanskje men hvor små fisk kan man ta med hele reker som agn (slik det er beskrevet her i tråden)? ... Regner med at ferdig pillede reker vil vanskeligere å få til å henge skikkelig på kroken

Skal sette igang med litt lett kystmeite snart så driver å suger til meg litt informasjon! [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Ikke noe problem. Med elastisk bindetråd kjøpt på symaskinbutikkene, AvKroken eller noe, så kan du feste innmat fra blåskjell på kroken. Bindetråden gjør også at mer saft og duft slipper fri, særlig når du strammer godt til.

Med elastisk bindetråd trenger du ikke engang tre kroken gjennom reka/agnet, jeg fester ofte agnet kun med bindetråd til kroken, da på baksiden av kroken slik at krokspissen er helt fri. Eventuelt trer agnet enn gang på kroken før surring. Da sitter alt av agn fjellstøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes Gjørs! Elastisk tråd er genialt, rett og slett![^] Har mangedoblet flyndrefangstene mine etter at jeg begynte å bruke slikt. Alle agntjuvene er nok mindre fornøyd, hehe[ :) ] Reker, sildestrimler og tom makrell type ekstra vellagret festes som støpt til kroken, og tåler godt kraftkasting ved behov. Løp og kjøp[ :D ] (evt. en PM eller en liten tur på webshop'en til Avkroken)

Pillede reker synes jeg som Menig Fiskebolle (burde vel snart bli korporal Fiskebolle[ :D ] ) sier funker mindre bra. Man piller sine reker selv ved behov, må vite! Ellers så testa broder'n noen hermetiske snegler for en tid tilbake. Disse leverte greit med torsk, merkelig nok, da de lå i krydret lake.[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har en bestilling inne hos Avkroken på slik tråd faktisk[ :) ] ... Tok med noen perler og plastslanger også slik at det blir mekking av tackler om ikke så altfor lenge håper jeg

Ser for meg å begynne med en vanlig Paternoster med 2 kroker. Tenkte å prøve pillede reker på den ene og en hel på den andre. Bør jeg feste den hele reken på den ytterste kroken (slik at den ligger på bunn) eller på den innerste (slik at den kan komme litt opp fra bunnen)?

Skal i utgangspunktet fiske i Indre Oslofjord (Vippetangen bl.a) og muligens på Fornebu / Snarøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok teste de fleste kombinasjonene jeg kommer over [ :) ]

Noterer meg at noen erfarer at pillede reker fisker dårligere. Grunnen til at jeg spør om nettopp pillede reker er jo at de er en del mindre enn hele reker og at det kan være fisk som går på disse i stedet ... Jeg kan så og si ingenting om saltvannsfiske, hvor glupsk kan f.eks en flyndre være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandflyndra har jeg fått på 4/0krok, og da var fisken 300g[:0]

men generelt synes jeg at fangstene økes når krokene er mindre enn 1/0 i størrelse.

bruker selv kroker i str. 1/0 - 6 etter flyndrene og andre spennede bonusfisker.

et triks kan være å bruke en stor krok med stort agn(masse lukt, med muligheter for å friste større fisk) og en liten krok for å lure den litt mindre fisken som blir lokket inn av det store agnet.

ellers bruker jeg glidende tackle til de fleste flyndrer(spesielt når de bare smånapper), evetuelt har jeg ute ett paternosterackle og ett glidende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Bildene nedenfor viser en sandflyndre på litt over halvkiloen som har tatt en stor sildebit på 0.50 fortom, 4/0 sirkelkrok med veldig mye stasj på fortommen. Brukte 200 grams søkke på ett glidetackel under hvittingfiske.

Kroken fikk nesten ikke plass i munnen. Den kan nok være ganske så glupsk ja.

2938_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1341/2938.jpg

2939_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1341/2939.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker med sirkelkroker som Owner Mutu light, fjerner jeg hode på reka og legger sirkelkroken inne i buken på reka for så å surre med elastiskbindetråd.

Surrer slik at reka følger krokbøyen.

Når jeg har surret den fast,napper jeg av den ytterste delen på halen.

Agnet har da ingen innvirkning på krokingen.

Angående pillede reker i lake, har jeg også funnet ut at de ikke er like effektive, det kan nok skyldes at reke ligger i noe som lukter litt som edikklake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

For de som lurer på de... Frosne reker kan også glatt brukes. Tin de litt på forhånd eller bruk de frosne. Selv vinterstid tiner de på ett blunk i sjøen. Bruker også frossen fisk som agn. Dette tiner også veldig fort i sjøen. Få minutter. Har aldri dratt på land frossent agn etter å ha kastet ut. Nappene kommer også fort, uansett temperatur på agnet.

På sommerstid kan det lønne seg å bruke kjølebag for å holde agnet ferskt/kaldt. Har snakke med linefiskere på store linebåter. De sier at temperaturen på agnet er svært viktig i forhold til resultatet. Det er kun agn som er +1 grad som duger til skikkelig fiske. Varmere, og man får dårlig med fisk. Vet ikke hvor stor betydning det har for kystmeite (det er sjelden varmen er noe problem i Midt-Norge), men det kan være verdt å ha i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat de lengste utrasene, men kan ta igjen en del på lett utstyr. Gøy å få på flua i alle fall.

Jeg renser altid rekene. Synes de fisker bedre da. Fester den ved å tre kroken tvers gjennom siden ca en cm ned fra hodeenden, snur reka på krokstammen og gjør det samme nede ved halen. Esensen er å feste gjennom siden. Har ikke problemer med å kasta av rekene i kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,vill ikke si at flyndre kjemper så mye, men de er altid morro å få.Ellers har jeg hørt at kombinasjonen mais og reke skal være bra flyndre agn.Og til Esox Lucius: Får kola-tillegg om tre uker(blir altså Korp. og får råd til en kola mer om dagen),må nok leve med navnet(for det kan vell ikke endres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.