Gå til innhold
Fiskersiden

Dupp og flue


RTellnes
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

jeg har fisket med flue stang i mange år nå

men så lærte jeg å fiske med dupp å flue av sølreven.

da fikk jeg en ny fike stil meget morro på rett vann stand i elva.

bruker ca 8-10 meter med fortom fra dupp til flua.

løitt vanskelig i starten men det går. det er veldig morro :)

du får en meget bra fart på flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

I min korte karriere som laksefisker har jeg lært at når elva er liten og varm, står fisken i de dype hølene.

Jeg fisker i Drammenselva, kun med søkke og tube,mark eller reke. Og jeg får alltid høre hvor viktig det er og fiske så tungt at jeg kjenner bunnen. HVORFOR DET??!! Under slike forhold (liten og varm), så er det jo de som fisker med FLUE OG DUPP som får fisk! :D

Litt snodig.......hmmmm..!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Treduppen mørk grønn, tror den heter komet-->Tunes med litt "blad" bly med svart elektrikkertape utenpå slik at duppen må må holdes igjen i stømmen i elva får å flyte rett under overflaten for å minske striping (synker i stille vann). Kjøp deg noen ferdig fortommer i intermidiate, synk og fast sink+2 til 5 meter mono fortom.

Monteres slik Dupp--ferdig fortom--mono fortum--flue

Lykke til

mvh

Storfiskern

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte karriere som laksefisker har jeg lært at når elva er liten og varm, står fisken i de dype hølene.

Jeg fisker i Drammenselva, kun med søkke og tube,mark eller reke. Og jeg får alltid høre hvor viktig det er og fiske så tungt at jeg kjenner bunnen. HVORFOR DET??!! Under slike forhold (liten og varm), så er det jo de som fisker med FLUE OG DUPP som får fisk! :)

Litt snodig.......hmmmm..!!??

Ja det er jo riktig det, når elva er liten og varm utpå sommeren velger laksen å stå i de "dypeste" hølene.

Eller at den trekker rett inn i forholdsvis harde stryk eller renner for å samle nok oksygen.

Jo kaldere elv, jo mere viktig er det å fiske langs bunnen. Og desto kaldere elv, desto roligere presentasjon av agnet (flue, mark, sluk etc.) Når elva blir noe varmere, er det mere fart i laksen og den tar redskap både på bunn og i midtsjiktet av elva. Også nær overflata. Men blir elva enda litt varmere (10-12 grader f.eks.) blir laksen svært interessert i det som foregår helt oppe ved overflata ! Og det er fine forhold til dupp eller flytesnøre når vanntemp. kommer på min. 9 grader, er min erfaring.

I Trøndelag er det kun tillatt med dupp som ikke synker (på stille vann). Men det er ikke behov heller for å bruke synkedupp, da duppen kun brukes når det er forhold for overflatefiske.

Men fortsetter vanntemp. å stige (pga. langvarig tropevarme) opp mot 18-22 grader, blir forholdene radikalt forandret i elva ! Laksen blir treg og har mere enn nok med å samle surstoff, og liker ikke å jage etter noe redskap. Nå kan det faktisk være mere effektivt med ei flue fisket helt nede ved bunnen, rolig forbi laksen.

Og hvis dette gjøres profft kan det virkelig være en suksess !

Så mitt råd til deg, kutt ut mark/søkke eller bunnfiske når vanntemp. kommer over 14-15 grader iallefall.

Da blir marken bare dårligere, og flua mye bedre :lol:

Ideell fluetemp. i elva er 9-12 grader. Laksen trives best når det er 8-10 grader og er mest hoggvillig på det meste av redskap under slike temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo riktig det, når elva er liten og varm utpå sommeren velger laksen å stå i de "dypeste" hølene.

Eller at den trekker rett inn i forholdsvis harde stryk eller renner for å samle nok oksygen.

Jo kaldere elv, jo mere viktig er det å fiske langs bunnen. Og desto kaldere elv, desto roligere presentasjon av agnet (flue, mark, sluk etc.) Når elva blir noe varmere, er det mere fart i laksen og den tar redskap både på bunn og i midtsjiktet av elva. Også nær overflata. Men blir elva enda litt varmere (10-12 grader f.eks.) blir laksen svært interessert i det som foregår helt oppe ved overflata ! Og det er fine forhold til dupp eller flytesnøre når vanntemp. kommer på min. 9 grader, er min erfaring.

I Trøndelag er det kun tillatt med dupp som ikke synker (på stille vann). Men det er ikke behov heller for å bruke synkedupp, da duppen kun brukes når det er forhold for overflatefiske.

Men fortsetter vanntemp. å stige (pga. langvarig tropevarme) opp mot 18-22 grader, blir forholdene radikalt forandret i elva ! Laksen blir treg og har mere enn nok med å samle surstoff, og liker ikke å jage etter noe redskap. Nå kan det faktisk være mere effektivt med ei flue fisket helt nede ved bunnen, rolig forbi laksen.

Og hvis dette gjøres profft kan det virkelig være en suksess !

Så mitt råd til deg, kutt ut mark/søkke eller bunnfiske når vanntemp. kommer over 14-15 grader iallefall.

Da blir marken bare dårligere, og flua mye bedre :D

Ideell fluetemp. i elva er 9-12 grader. Laksen trives best når det er 8-10 grader og er mest hoggvillig på det meste av redskap under slike temperaturer.

Jeg takker og bukker så mye for meget lærerik info.! :)

Å kjenne vanntemperaturen er visst alfa og omega for å få et mest mulig effektivt fiske skjønner jeg.

Men, har vanntemperaturen samme innvirkning på smålaks, mellom- og storlaks? (Dette ble vel utenom tråden! ooooops...!)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har "en kort karriere" i Drammenselva. Vet ikke om du har spurt eller snakket med laksefiskerne der. Men jeg har en mistanke om at du, med mange andre, har brukt endel timer i elva og ikke fått noe hjelp evt. fra de andre fiskerne. Kjenner meg igjen fra mine første steg i lakseelva. "Hemmelighetene" skulle alle ha for seg selv. Og desinformasjon florerte i stor stil ;)

Jeg vet om mange som bruker månedsvis på laksefiske, og til og med kompisene forteller ikke hva man gjør "feil". Så sånn er det bare.

Når det gjelder små/mellom/storlaks så oppfører de seg helt likt ang. dette med hoggvillighet, og hvor i vannsjiktet man skal fiske etter hvilken vanntemp. det er.

Eneste forskjellen er at de aller største har mest erfaring og har sett, eller kanskje kjent en krok tidligere :)

Kanskje derfor de er blitt så store. Men gode gener har disse bamsene !

Og hvis du skal fiske med flue (anbefales) når vanntemp. er ideell så minsk størrelsen på fluene etterhvert som temp. i elva stiger. Minsk størrelsen og fylden på vingen litt mere enn hva du tror er normalt, eller tror hva laksen ser :D For den ser flua, vær sikker ! Vingen på flua skal ikke være tett, den skal være glissen og du skal se himmelen gjennom vingen. Da sier det smokk, smokk til deg utpå sommeren, no doubt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en ørretbomber ytterst på snøret, stang på ca. 11 fot.

Når du da står med stanga rett opp og duppen på bakken, binder du en flue midt på stanga og en flue ved toppen.

Dvs du fisker med duppen ytterst, du kaster utrolig langt når du har fått inn teknikken. (Legg duppen på bakken og dra til langsomt).

Fluene hekter seg ikke opp i snøret. Denne metoden benyttes av 99% av flue/dupp fiskerene i området her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

Hvordan fisker man med dupp og flue etter laks/sø? Oppbygningen dvs line valg, fluer, dupp plassering etc Det være seg for fiske i rolige partier og litt raskere partier

Kona skal være med på tur:-)

Hei, det er mange måter å fiske med dupp og flue på kan vi lese her på forumet, sikkert som følge av at elvene vi fisker i er veldig forskjellige med tanke på vannføring, bredde osv. Jeg er vel av den oppfattning av at elva bør være forrholdsvis grunn (inntil 3-4 meter er ideelt) med en jevn strøm. Selv fisker jeg primært i Drammenselva og har fisket der siden 1984, men det tok tid før jeg skjønte at dupp og flue var et veldig godt alternativ på lita elv hvor søkke og tubeflue ikke virket og på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 var det virkelig mye laks i elva. I dag er duppen klar fra midt i juli (om forrholda er de rette) og ut sessongen. Jeg fester duppen (50 gr) i en splittring direkte i en otervirvel, med et øye på oterringen til sena fra stanga og et øye til fortommen. Fortommen må være så lang at flua blir liggende igjen i vannet i bakslenget (ca 2,5 ganger min 13" stang). En variert hastighet på flua, gjerne på tvers av strømmen, gir for meg det beste ressultatet. Har det vært finvær over en lengre periode og været slår om til rufsete regnevær med vind er det ikke ofte laksen ikke strammer opp. Jeg fisker med alt fra fortyngede tubefluer og opp (eller ned :) ) til små fluer i krokstørrelse 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 10 years later...
  • 1 month later...
Den 29. juli 2018 at 8.38, Kim Sebastian Fossen Søderlund skrev:

Hei, kommer ikke inn på hjemmesiden din

Hei. Hjemmesiden min er fjernet fra Telenor for noen år siden. Var en gratis greie dette, men de skulle legge ned hele greia. Fikk beskjed om å evt. kopiere mine sider i god tid, men brydde meg ikke om ta vare på sidene. Hvis du har spørsmål ang. fiske med dupp kan jeg evt. hjelpe med mere info. Er ikke så ofte inne på FS lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.