Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som vil prøvekaste stenger? (Oslo/Romerike)


kjs
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter på et lite utvalg fluestenger (enhånds- og tohåndsstenger)som kommer direkte fra fabrikk i Kina. Stengene har bra finish og ser velbygde ut, men jeg har funnet ut at jeg selv er en for dårlig fluefisker til å kunne vurdere kasteegenskapene noe særlig[:I]. Jeg lurer derfor på om noen har lyst til å prøvekaste dem, slik at jeg kan finne ut om de er noe å satse på[ :D ]. Vedkommende må evt. selv kunne stille med snelle/snøre, selv har jeg bare 6#- og 7#-snøre... Stengene kan prøvekastes på jordet hjemme hos meg eller lånes ut etter avtale.

Belønning: Forhåpentligvis litt morro, eventuell frustrasjon[ :) ]

THIS IS IT:

- Enhånds fluestang 8'tredelt 3# høymodulkarbon

- Enhånds fluestang 9,6'tredelt 4/5# høymodulkarbon

- Enhånds fluestang todelt 10' 7/8# ren karbon

- Enhånds fluestang tredelt 10' 7/8# høymodulkarbon

- Tohånds fluestang 14' 9/10# høymodulkarbon

- Tohånds fluestang 15' 9/10# høymodulkarbon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det ligger tykke lag av ironi bak (eller over) innlegget til Dry Fly? (enten det, eller så er det noe her jeg ikke har skjønt...)

Bendik: det kommer mer, men jeg vet ikke når, og heller ikke helt hva ennå - prøver å justere ift. hva jeg har mest lyst på[ :) ] samt evt. erfaringer med det jeg har fått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbon henger ikke sammen av seg selv, det brukes en 20-30% resin for å lime sammen carbonduken som rulles rundt en mandril. utfordringen ligger i å bruke minst mulig resin og tynnest mulig carbonduk uten at dette fører til stangbrudd. aksjonen i stanga bestemmes av hvordan duken taperes/skjæres og selvfølgelig kvaliteten/tettheten på carbonfibrene. en av de beste carbondukene blir produsert i japan, men er forholdsvis dyr. derfor er det bare et fåtall kinesiske stangprodusenter som bruker denne. sjekk også stengene, spesielt tuppen om den er skjev. Mange småprodusenter kjøper opp brukte mandriller(stålstenger som klingen bygges på)fra større/kjente produsenter som kaserer disse når de begynner å bli skjeve.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant detaljinformasjon Dry Fly! Finnes det noen enkel måte å vurdere kvaliteten på karbonduken og kvaliteten på selve klingen på, bortsett fra på grunnlag av aksjonen? Hva slags tekniske egenskaper har en stang i "ren karbon" versus en i høymodulkarbon? Og videre - når det gjelder kompositt-stenger - er det vesentlig forskjell på 60% og 80% karbon, eller er det kvaliteten på karbonet som er det vesentlige? Høres ut som du kan dette, og da må jeg nytte sjansen til å lære litt[ :) ]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem den stanga som er "ren carbon" den finnes ikke, men brukes ofte av en del stangprodusenter for å imponere... Forskjellen på "high Modulus" og "low modulus" fiber er at low modulus fiber er mer elastiske i lengderettningen mens high modulus fibrene er stivere. dette kommer av fremstillingen av fibrene, low modulus (kullfiber)fremstilles ved en lavere temperatur en high modulus (grafittfiber). Det er vanlig at produsentene blander disse materialkvalitetene for å få frem de rette egenskapene i stanga. produsentene setter ofte egne navn på disse blandingene f.eks G.Loomis med grafitt II, III osv. For å kjenne forskjell på stenger med forskjellig materialer så vil en stang med høy andel grafittfiber ha en rask aksjon, ikke nødvendigvis en topaksjon men en stang som kan holde høy snørehastighet.F.eks. så er LOOP Greyline en rask stang med dyp aksjon. "lyden" i en stang med høyt grafittinnhold høres "sprøere" ut. og er ofte lett i vekt pga tynne vegger.

kunne nok skrevet en lang avhandling her ja! men håper du har fått svar på spørsmålene dine.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål til: Hva er egentlig forskjellen på IM6, IM7 og IM8? Stangfabrikken jeg har vært i kontak med opererer med følgende ulike betegnelser:

- 60% Carbon

- 80% Carbon

- 100% Carbon

- Pure Carbon

- High Modular Carbon

Hvordan ville du ha forstått disse ift. det du sier ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Interessant. Hva er kavlarstenger bygget opp av. Er det fortsatt karbon med et kult navn?

Kevlar og boron blir brukt til å forsterke karbonstangen. dette ble utprøvd på 90 tallet, men viste seg i mange tilfeller å ha motsatt effekt. kevlar og boronfibrene er så skarpe at de skjærer ned i carbonen som igjen fører til stangbrudd[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Og et spørsmål til: Hva er egentlig forskjellen på IM6, IM7 og IM8? Stangfabrikken jeg har vært i kontak med opererer med følgende ulike betegnelser:

- 60% Carbon

- 80% Carbon

- 100% Carbon

- Pure Carbon

- High Modular Carbon

Hvordan ville du ha forstått disse ift. det du sier ovenfor?

IM6, IM7 og IM8 er bare navn produsentene har laget for å skille kvalitetene. IM6 har større andel kullfiber(low modulus) en grafittfiber(high modulus)o.s.v.

De andre betegnelsene du nevner Som F.eks. 60%Carbon er nok en fin måte å si at det er opp mot 40% glassfiber i stanga.

-Pure Carbon er sikkert en carbonstang bestående av mest kullfiber(low modulus) mens den siste du nevner har et høyere innhold av grafittfiber.

Prisen på stengene stiger vel også til leger ned på denne listen du kommer[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sånn generelt på tide å droppe ideen om at varer produsert i orienten er dårlig. Det er de som selger varen (som Fenwick eller Abu) som bestemmer kvaliteten. Overraskende mye av høykavlitets varer blir laget i orienten, selv om vi forbinder merkenavnet med land som USA eller Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig konklusjon når det gjelder fluestengene: OK men litt myke klinger, bra finish, fine detaljer (høy kvalitet på kork, ringer, etc.)[ :D ], men noen konstruksjonsmessige pussigheter ellers (f.eks. alt for små stangringer på tohåndsstengene)[ :) ].

Håper å få fikset på disse tingene - tror det skulle være mulig - har fått orden på noen detaljer på andre stenger etter å ha gitt tilbakemelding.

Så langt er det ellers karpe- og matchstengene, samt toppknytte og ordinære haspelsneller jeg er mest fornøyd med, så det blir det ihvertfall mer av. I tillegg er jeg grisefornøyd med min spesialbygde haspel 15' 10-50g - jeg kastet et 15g-søkke tvers over Glomma her en dag[ :D ] (riktignok var elva smal der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om varer fra østen/Kina generelt: Det meste av alt fiskeutstyr blir uansett produsert der, så at det kommer fra f.eks. Kina sier i seg selv ingenting om kvaliteten. Men jeg har en bror som bor i Kina, og det kan bekreftes at det store problemet er kvalitetskontroll. Slik sett er det mye tryggere å gå via et kjent merkevarenavn, som stiller strenge krav til kvalitetsikring for å sikre egen merkevare.

På den annen side betaler en temmelig mye for denne kvalitetssikringen. Kjøpte en Fenwick Black Nigthawk 12,6' nokså nettopp - den var merket med "Made in China" den. Noen av de produktene jeg har fått direkte fra fabrikk i Kina har detaljer som er helt identiske med mer kjente (og mye dyrere) merkevarer, men utfordringen ligger selvsagt i å få kvalitetssikret alle detaljer - fluestengene jeg har fått er i så tilfelle et godt eksempel.

Mye av vareproduksjonen i f.eks. Kina er jo også basert på ren kopiering - det er også en utfordring, for noe av kopieringen er basert på bilder, og da blir ikke nødvendigvis resultatet så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Jeg sitter på et lite utvalg fluestenger (enhånds- og tohåndsstenger)som kommer direkte fra fabrikk i Kina. Stengene har bra finish og ser velbygde ut, men jeg har funnet ut at jeg selv er en for dårlig fluefisker til å kunne vurdere kasteegenskapene noe særlig[:I]. Jeg lurer derfor på om noen har lyst til å prøvekaste dem, slik at jeg kan finne ut om de er noe å satse på[ ;) ]. Vedkommende må evt. selv kunne stille med snelle/snøre, selv har jeg bare 6#- og 7#-snøre... Stengene kan prøvekastes på jordet hjemme hos meg eller lånes ut etter avtale.

Belønning: Forhåpentligvis litt morro, eventuell frustrasjon[ :P ]

THIS IS IT:

- Enhånds fluestang 8'tredelt 3# høymodulkarbon

- Enhånds fluestang 9,6'tredelt 4/5# høymodulkarbon

- Enhånds fluestang todelt 10' 7/8# ren karbon

- Enhånds fluestang tredelt 10' 7/8# høymodulkarbon

- Tohånds fluestang 14' 9/10# høymodulkarbon

- Tohånds fluestang 15' 9/10# høymodulkarbon

-Hvordan virker aksjonen på stengene?

-Er det mulig å bestille flere haspelstenger som du fikk spes.laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stengene jeg selv har brukt så langt er jeg veldig fornøyd med. Har en ny pakke på vei fra Kina nå[ ;) ] Når det gjelder nye bestillinger etc. kommer jeg til å sette dette litt mer i system rett over jul - det blir en egen nettside med informasjon, og hvis det blir noe særlig av det så dukker jeg kanskje opp som annonsør her på sidene etterhvert...

Hele greia er imidlertid et hobbyprosjekt, og hovedformålet er å skaffe fiskeutstyr til eget bruk for en rimelig penge[ :P ] - nå begynner boden allerede å inneholde uhåndterlige mengder av fiskeutstyr - og jeg er jo litt redd for at det skal begynne å gå ut over selve fiskingen[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.