Gå til innhold
Fiskersiden

Ny dorge snelle


rikky
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

Ble i helgen fortalt at Shimano Tekota 600 LC var en bedre snelle en både Daiwa SG 47 LCA og TICA Seaspirit SS 348 C. Og når det var så liten forskjell i pris på Shimano og Daiwa burde jeg helt klart velge Shimano snella. Dem begrunnet det med at Shimano var sterkere og hadde mye jevnere brems en Daiwaen. Altså en helt annen oppfatning en her på forumet. Dette var også drevene fiskere som dere er. Moro at det er såpas forskjellige meninger på utstyret. Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal velge.

Mvh

Rikky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnere brems enn Daiwaen skal det godt gjøres å få! Har ikke mer enn tittet på Shimanoen, men tviler ikke på at også det er ei snelle i toppklasse. Ticaen er jeg derimot mer skeptisk til. Det som først og fremst taler til Daiwaens fordel er at den har vært på markedet i en årrekke (testet den vel første gang for over 15 år siden) og det er ikke tilfeldig at den har den posisjonen den har. Kanonsnelle du vil ha glede av i mange og lange år og rusninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ille er denne Ticaèn egentlig? Er iferd med å bestille 2 sett med nevnte snelle, i kombinasjon med Kinetic Hanø 8,6" 10-20 lb stang for 999; pr.sett :) Veil/villedende pris på dette er 2200; , men det hjelper jo lite hvis utstyret er ubrukelig... Skal brukes til gjedde, abbor og ørretfiske . Kaster jeg bort penger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ille er denne Ticaèn egentlig? Er iferd med å bestille 2 sett med nevnte snelle, i kombinasjon med Kinetic Hanø 8,6" 10-20 lb stang for 999; pr.sett :) Veil/villedende pris på dette er 2200; , men det hjelper jo lite hvis utstyret er ubrukelig... Skal brukes til gjedde, abbor og ørretfiske . Kaster jeg bort penger her?

Har hatt Tica sneller. De er solgt........ :D:(

Dårilg brems,(av og på) ,Dårlig knarr, Hold deg langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjøl valgt Shimano'en. Har 3 stk av den hjemme og 1 daiwa. Brukte den 1 uke oppe på Røst for litt siden. Kjørte masse sei på opptil 13kg på snella. Brukte ikke noe annet der oppe, da den fungerte prikkfritt. En annen brukte daiwa'en og han slet mer med ujevn brems.

Har ikke brukt den til dorging, så jeg skal ikke si noe om det. Men en nydelig snelle ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn brems på Daiwaen er litt fremmed for meg. Har brukt den i en årrekke både her hjemme og etter laks i Østersjøen. Har hatt mange og lange utras og kjenner meg ikke igjen ang ujevn brems.

Shimanoen er sikkert ikke noe dårlig alternativ, men som CB sa så er SG 47 vært på markedet i mange år så den er i hvert fall en utprøvd modell som vil virke i mange år.

Tror du blir fornøyd enten du velger Daiwa eller Shimano. Husk også at disse merkene er de største på verdensbasis og dermed har veldig god erfaring og kompetanse på hva de driver med. Dette er vel også grunnen til at det flere som ikke er så fornøyd med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen

Takk for hjelpen.

Da ble det slik at keg kjøpte både Daiwa og Shimanoen. Da burde jeg ha to sneller som holder en stund. Vi var forøverig ute å dorget sjøørret i går med bra resultat. 3 stykker på over kiloet og 2 mindre alle bet på Bomber 15A-SAL 7 Se bilde på linken: Denne Wobbleren er bare gromm slår nesten aldri feil i Oslofjorden.

http://www.skittfiske.no/handler.asp?actio...d=10756&cid=117

Mvh

Rikky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Tecota og Daiwa SG 47 LCA. Har også hatt Tica. Tica er ubrukelig, lav knarr, en brems som er ujevn. Jeg ville valgt Daiwaen, den har meget høy knarr, super jevn brems og den har telleverket oppå snellehuset, snella blir ikke så bred. Tecota er bedre på et felt, jeg synes det er lettere å sveive inn med Tecota. Men som sagt Daiwa er den beste trollingsnella! Kr 999,- er en meget bra pris!

Hilsen Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

..og jeg tøysehavfisker :D

Bruker en Oluma Titus Gold II til havfiske... men er ikke dummere en at jeg innser at en Shimano Tiagra til den (nesten doble prisen er minst dobbelt så bra! Noe som vel er tilfellet med en Okuma Magda kontra Shimano Tekota også.. Vil vel og påpeke at levetia på Shimano Tiagra nok er over det dobbelte en på Okuman min... vil dermed også anta/tro/mene/vite at en Tekota mer enn overlever en Magda ;)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at en Okumasnelle er bedre enn Shimano når snella har lik pris. Det har jo også kommet fram i snelletester. Har 10 Okumaer, og de har aldri skuffet. En Okuma Magda 30DX til 400 spenn (riktig nok på Svinesund) er jo usammenlignbar med en Tekota når det gjelder ytelse, men pris/ytelseratio er uslåelig. Denne Okumaen er vel den mest brukte snella til laksedorging på the Great Lakes i USA, og det sier jo litt.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ender vel opp med at vi får det vi betaler for :)

Men jeg har inntrykk av vi betaler en del for merke.

For meg så er det forholdet ytelse / pris som teller mest, for en som bedriver "profesjonellt" sportsfiske så er det gjerne andre ting som teller ?

jeg har 4 Magda sneller og skal ha 2 dorge sneller til, jeg kommer sikkert til å prøve ett eller to andre merker denne gang for å se om det er noe forskjell av betydning for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jeg tøysehavfisker :)

Bruker en Oluma Titus Gold II til havfiske... men er ikke dummere en at jeg innser at en Shimano Tiagra til den (nesten doble prisen er minst dobbelt så bra! Noe som vel er tilfellet med en Okuma Magda kontra Shimano Tekota også.. Vil vel og påpeke at levetia på Shimano Tiagra nok er over det dobbelte en på Okuman min... vil dermed også anta/tro/mene/vite at en Tekota mer enn overlever en Magda :lol:

Enig med Thor her.

Har brukt tidligere Magda til lettere havfiske. Ble kjøpt billig i Sverige. Men holdt kun en sesong og ikke det engang. Da hadde telleverk og baksperre fått nok. Vil heller invistere i en bedre (og dyrere) snelle som holder lenger og slipper irritasjon.

havfisker du 3 ganger i året duger den, men er du mer enn middels ivrig faller den igjennom.

Jeg brukte den som sagt til havfiske og ikke trolling som denne tråden omhandler, men forskjeller i holdbarhet blir jo nesten det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har 10 stk. Daiwa SG 47 LCA og er utrolig fornøyd med de.

Hæ, ikke fler?? og du kaller deg sikkert fisker også.. *skamme seg!*

men til litt alvor... Jeg har kun 2 stk. daiwa sg47Lca, og er superfornøyd! angrer ikke det grann på kjøpet av de altså, (bruker også daiwa 85DT inlinestenger.. lekkert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunters Universe i Danmark selger Okuma Magda for DKK 199,95, det sier nok det meste om kvaliteten. men til den prisen er det selvsagt et meget bra kjøp.

http://www.hunters-universe.com

Har selv 3 SG47LCA og 1 SG47LC og kan absolutt anbefale Daiwaene.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Tica sneller. De er solgt........ :D:D

Dårilg brems,(av og på) ,Dårlig knarr, Hold deg langt unna :)

Pga litt dårlig tid, og uslåelig pris(pakkepris) kjøpte jeg tross advarslene 2 stk Tica sneller :D

Er ihvertfall greit å ha fått ned forventningene, for jeg ble regelrett imponert over den tilsynelatende

gode finish og byggekvaliteten på de :o Kan ikke si at knarren var lav ihvertfall, men jeg har ikke testet dem i aksjon ennå..

Tror de kommer til å funke fint som en start jeg, og alltid artig å kunne se frem til å oppgradere senere :o

Har vanskelig for å tro at de er verre enn "Ice Breaker" snella jeg brukte på jomfruturen, men det ble da fisk allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga litt dårlig tid, og uslåelig pris(pakkepris) kjøpte jeg tross advarslene 2 stk Tica sneller :blink:

Er ihvertfall greit å ha fått ned forventningene, for jeg ble regelrett imponert over den tilsynelatende

gode finish og byggekvaliteten på de :) Kan ikke si at knarren var lav ihvertfall, men jeg har ikke testet dem i aksjon ennå..

Tror de kommer til å funke fint som en start jeg, og alltid artig å kunne se frem til å oppgradere senere :D

Har vanskelig for å tro at de er verre enn "Ice Breaker" snella jeg brukte på jomfruturen, men det ble da fisk allikevel...

:) bare vent :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.