Gå til innhold
Fiskersiden

Ny dorge snelle


rikky
 Share

Recommended Posts

Tekota vs 47LCA...

Alle som har Shimano skryter så jævlig av bremsen på de, men tror dette kommer mye av at dem har betalt noe inn i .... for snella...

Eneste fordelen/ulempa jeg ser på Tekota kontra Daiwa er at Tekota måler i meter og Daiwa i fot...

Eller... de vet hva de snakker om :blink:

Har nå testet Tekota en halv sesong

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tekota vs 47LCA...

Alle som har Shimano skryter så jævlig av bremsen på de, men tror dette kommer mye av at dem har betalt noe inn i .... for snella...

Eneste fordelen/ulempa jeg ser på Tekota kontra Daiwa er at Tekota måler i meter og Daiwa i fot...

Har hatt flere Daiwa 47LC i mange år og har vært veldig godt fornøyd. :D

Testet to TICA-sneller og de var absolutt ikke verdt prisen :D

Trodde vel ikke noe var bedre enn Daiwa'en , men flere fiskekamerater(trolling) har gått fra Daiwa til Tekato og de sverget til at den var bedre.

Så når Skittfiske solgte Tekato'en for 1199 bestilte jeg to. Og jeg må bare si det med en gang: den overrasket meget postivt. :D Ikke tvil om at jeg synes den er mye bedre enn Daiwa'en(selv om den er bra).

Er vel heller kanskje ikke så rart siden Tekato har normalpris 2800 mot 1800 på Daiwa'en.

Hvor mye mer det er verdt å gi for Tekato'en er vanskelig å si. Men jeg fikk den for 200 kroner ekstra og det var den absolutt verdt. Prøvde å bestille flere etter at jeg fikk testet dem , men da var det utsolgt.

De har dem inne igjen nå men nå er tilbudsprisen 1999 kroner mot 999 kroner for Daiwa. Med så stor prisforskjell ville jeg nok valgt daiwa.......

Endret av jac12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bedre Tekotaen enn på Daiwaen, bortsett fra at telleverket er i meter? Jeg har ikke prøvd Tekota, men bremsa på Daiwaen er meget god, snella virker sterkere enn en 7000 å sveive med og snella er meget holdbar. Jeg trenger i hvertfall ikke bedre snelle til dorging.

Er det noen som vet om bremsen på Daiwa skal settes inn med fett eller noe? Druknet ei snelle jeg måtte åpne og rengjøre.

Så også tilbudet på Tekotaen til 1199 og hadde nok kjøpt et par sneller hvis jeg ikke hadde Daiwa fra før, bare rot hvis en blander sneller med telleverk i fot og meter.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk nesten alt var hakket bedre på Tekota'en. Bremsen er helt utrolig og innsveiving kjennes bedre og mer balansert ut. Eneste som jeg synes var/er bedre på Daiwa er knarrlyden. Den er noe høyere på Daiwa'en.

Jeg trodde som deg at nesten ikke noe var bedre enn daiwa'en, men der tok jeg feil:)

Er vanskelig å forklare forskjellene, eneste jeg kan si er at hvis du får mulighet bør du teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en jeg kjenner meget godt kjøpte seg en 50 Hk Suzuki. 1. gangs service ble tatt etter 1 år og mekanikeren nektet å tro det han leste på sitt display - 1800 timer + !!!

Samme mann har det meste av sneller på sine 10 lovlige ( Sverige).

Som vedkommende sier: hadde tekotaen kostet det samme som Daiwaen og motsatt ville jeg etter erfaring gitt 2800 for Daiwa`n!

Ikke alltid navn og pris gir mest valuta, men tekotaen er sikkert bra den og, bare litt overpriset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en jeg kjenner meget godt kjøpte seg en 50 Hk Suzuki. 1. gangs service ble tatt etter 1 år og mekanikeren nektet å tro det han leste på sitt display - 1800 timer + !!!

Samme mann har det meste av sneller på sine 10 lovlige ( Sverige).

Som vedkommende sier: hadde tekotaen kostet det samme som Daiwaen og motsatt ville jeg etter erfaring gitt 2800 for Daiwa`n!

Ikke alltid navn og pris gir mest valuta, men tekotaen er sikkert bra den og, bare litt overpriset...

Greit nok han mener det. Jeg snakker for meg selv og et par kamerater. Vi sitter nok på en del tusen timer med daiwa så føler vi har en god bakgrunn for vår mening her :)

Men er enig i at den er overpriset i forhold til Daiwa. Men er heller ikke i tvil om at den er bedre enn Daiwa'en.

Innlegget over var faktisk den første jeg har lest om eller møtt som synes daiwa'en var bedre enn Tekota'en når man glemmer pris. Snakker da om de som faktisk har testet begge to samtidig over noen trollingturer.

Men klart hver sin smak(og vane) og prioriterer man høy knarrlyd er Daiwa best :(

Endret av jac12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Tica sneller. De er solgt........ :D:D

Dårilg brems,(av og på) ,Dårlig knarr, Hold deg langt unna :D

Da har jeg testa Tica`ene, og må takke alle dere som har dømt dem nedenom og hjem og dermed fått ned mine forventninger til et minimum ;)

Grei brems, god knarr og god å bruke er min foreløpige konklusjon! Når det gjelder bremsen, har jeg funnet en teknikk som fungerer bra til å få justert bremsen "løst" nok. Løsner den helt opp, for så å dra ut noen runder sene. Da "løsner" den skikkelig og man kan justere bremsen løst og fint uten at det blir av/på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet både Tekota`n & 47 LCA.

Fordeler Tekota : veldig god sveiv som sitter som støpt i hånda. Også litt bedre utveksling enn Daiwa ++

Ulemper Tekota : Synes knarren er altfor ujevn. Ett knepp, så er den stram, ett slakkere knepp, så er den for løs. Dette er ikke holdbart etter min mening, og ikke likt andre Shimano multisneller. I tillegg, har de plassert telleverket altfor langt utpå siden. Snella blir unødvendig bred, grunnet dette

--

Fordeler Daiwa : Meget god, og jevn knarr. God og jevn sveiv, med veldig godt telleverk. Lite behov for vedlikehold.

Ulemper Daiwa : kunne med fordel hatt en litt bedre utveksling, eventuelt manuelt justerbar utveksling.

Jeg fikk testet ut dette i Østersjøen. Til slik type trolling, er mitt valg å ha en snelle som har en best mulig knarr, det aller viktigste. Derfor vil jeg anbefale Daiwa SG47LCA på det sterkeste.

Er forøvrig enig med øvrige kommentarer om at Okuma generelt er som tegneserie utstyr å regne.

For de som også har kikket på div. sider i USA, kan jeg informere om at Daiwa SG47LCA prismessig ligger på ca. 600,- :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter og ha prøvd snellene noen turer må jeg si meg meget fornøyd med Shimano Tekota. Den virker utrolig solid bygd med jevn brems (noe jeg setter høyt). Har hatt okuma magda og det kan definitivt ikke SAMMENLIGNES. Gleder meg til å teste Daiwa.

Mvh

Rikky

Jeg har 10 stk Daiwa og er utrolig godt fornøyd med dem.. De har fungert problemfritt.

Begynte med Okuma magda sneller i starten. De er selvfølgelig ikke av samme kvalitet, men de fungerer helt greit til trolling etter ørret i Norge.. Har selv kjørt ørret på 6 kg på Okumaen uten at det var noe problem. Man må bare være klar over at man har ei snelle som har en litt mere ujevn brems etc. Hvis man tenker på dette når man er ute er det ikke noe i veien for og fiske med Okumaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet både Tekota`n & 47 LCA.

Fordeler Tekota : veldig god sveiv som sitter som støpt i hånda. Også litt bedre utveksling enn Daiwa ++

Ulemper Tekota : Synes knarren er altfor ujevn. Ett knepp, så er den stram, ett slakkere knepp, så er den for løs. Dette er ikke holdbart etter min mening, og ikke likt andre Shimano multisneller. I tillegg, har de plassert telleverket altfor langt utpå siden. Snella blir unødvendig bred, grunnet dette

Tror kanskje du mener brems og ikke knarr........

Min mening er iallefall at et hakk gjør lite/passe utslag. Iallefall null problem for meg å få den bremsen jeg ønsker.

Synes også star-hjulet er veldig behagelig,balansert og stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 stk Daiwa og er utrolig godt fornøyd med dem.. De har fungert problemfritt.

Begynte med Okuma magda sneller i starten. De er selvfølgelig ikke av samme kvalitet, men de fungerer helt greit til trolling etter ørret i Norge.. Har selv kjørt ørret på 6 kg på Okumaen uten at det var noe problem. Man må bare være klar over at man har ei snelle som har en litt mere ujevn brems etc. Hvis man tenker på dette når man er ute er det ikke noe i veien for og fiske med Okumaen..

Ved dorging går det an å berge stor fisk på det meste, tok selv inn en ørret på 8.6kg på ei myk Biltema teleskopstang og ei billig havfiskesnelle som ene senterkoppen manglet på en gang da jeg var med en kamerat på dorgetur.

Jeg har fisket mer i strie elver etter stor fisk enn jeg har dorget, i elv settes utsyretvirkelig på prøve og jeg prøver alltid å ha det beste utstyret og å holde det i topp stand. Ved dorging har en bedre plass og kan ta tiden til hjelp. På Mjøsa er det fortsatt mange som bruker gammeldagse dreggesprøtt og håndkjører fisk. Eksempelvis han som vant Alaskareise som det stod om i siste AoF, mener å huske at ørreten var 9,3kg. Jeg ville aldri ha fisket med slik utstyr men dette viser i hvertfall at under dorging kan en berge stor fisk på primitivt utstyr.

Det er vel ingen tvil om at sneller i riktig størrelse fra kvalitetsprodusenter alle fungerer bra til vanlig norsk trollingfiske. Tekota, SG47LCA, Amb. 7000, Shimano TRN200 og TR 2000 LD gjør jobben, budsjett og hvilke egenskaper en vektlegger er det som avgjør valget. Lange diskusjoner om hva som er best av Tekota og SG47LCA er kanskje ikke det mest interesante, konklusjonen er uansett begge er mer enn gode nok til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den nye ambassadur 6500 med telleverk i handa i går og den så perfekt ut til planerline fiske på innsjøer og lett havfiske. Lengre sveiv og svart og gull farge, så den flott ut! Siden den er helt ny så er det lite bruker erfaringer på den enda men skal se om jeg får testa den ut. :D

7000 utgave kommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var en langtidstest i Fiske för alla på Ticaen, Tekotaen og Daiwaen der de ble brukt i både salt- og ferskvann. Konklusjonen var at Tekotaen vant med en hårsbredd på grunn av tekniske detaljer, karakterene ble henholdsvis 4,4 og 4,6 for Daiwa og Tekota. Smakssak, med andre ord. Telleverket svikta på alle tre snellene, men ble fisket med vedlikeholdsspray.

Ticaen havna på 3,5 av 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en langtidstest i Fiske för alla på Ticaen, Tekotaen og Daiwaen der de ble brukt i både salt- og ferskvann. Konklusjonen var at Tekotaen vant med en hårsbredd på grunn av tekniske detaljer, karakterene ble henholdsvis 4,4 og 4,6 for Daiwa og Tekota. Smakssak, med andre ord. Telleverket svikta på alle tre snellene, men ble fisket med vedlikeholdsspray.

Ticaen havna på 3,5 av 6.

I denne testen tok de vel ikke prisen med i betraktning. Tokotaen er jo mye dyrere enn de andre. Det må jo være ergelig for Shimano og lage en ny serie med sneller som er mye dyrere enn Daiwa og fremdeles ikke klare å lage en bedre produkt! Daiwa har vært på markede i mange år. Jeg har 6 Tekota og 4 Daiwa.

Hilsen Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.