Gå til innhold
Fiskersiden

Lystre etter Krabber?


Gjedde Andrew
 Share

Recommended Posts

Heisan tenkte jeg skulle lystre etter krabber i løpet av høsten. Men har ikke det minste anelse om når jeg kan gjøre det osv. Jeg vet at jeg skal bruke lys men hvor dypt bør det være der, åssen skal jeg få tak i dem, når kan jeg prøve meg(tenker på når i hvilken mnd og når på døgnet? Takker for all hjelp jeg kan få!

Shitt fiske folkens!

Mvh Gjedde Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er nå og utover! Når; er fra det blir mørkt og utover natta så lenge du orker :)

du trenger en "rake" for å få tak i krabbene, dette er en lang stang med en skrape og noe netting e.l. for å samle opp krabbene. Det kan gjerne være litt dypt utenfor der du lystrer, da krabbene kommer opp på fjellet for å beite. Du kan finne de på alt fra noen meter til helt opp i vannskorpa noen ganger. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havblikk er å foretrekke,ellers blir det vanskelig å se krabbene.Ei sterk lykt-lyskaster med sigarett tenner kontakt fra fks bilrekvisita forretning er å foretrekke. jernrive eller liten hjemmelagd krepsehov m hønsenetting. 2 mann i 1 båt fungerer bra. God jakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystre krabber er vel ikke å anbefalle nei :excl:

Hvis du har en våtdrakt og ABC utstyr så vil jeg anbefalle deg og hoppe uti og plukke dem for hånd men kompisen din lyser fra båten. Burde forøvrig fungere greit med en god undervannslykt også. Blankt vann er som sagt av andre her en fordel for da ser du mer og flere krabber.

Det er utrolig spennede å dykke etter krabber på natta. Litt skummelt å plukke de først men så går det greit. Har opplevd å ha med folk som får panikk og som kommer seg kjapt opp i båten igjen :)

Første gangen jeg testet dette plukket jeg nesten 80 krabber på en snau halv time så det kan være utrolig effektivt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget meg en lampe av norgesglass, teleskopisk støsugerrør og bilpære. fester denne under båten. En står med lang stang med en plat plate med netting og en annen skåter/ror langs fjella. sosialt og spennende!
Ja, det høres utrolig spennende ut! Er dette forresten lov overalt? Til fiske er det jo forbudt å bruke lys på denne måten, men tydeligvis ikke på krabbe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer litt seint inn her, men det kalles faktisk å lystre krabber selv om man ikke bruker lystregaffel.

Og du Gjedde Andrew, som etter sigende skal bo i "Fræksta", ta deg en tur til Tisler! Det er et krabbe-eldorado! :rolleyes:

På Sørlandet heter det og "grave paltosk" Gammelt uttrykk.....

Man lystrer vel ikke,men LYSER heller etter krabber.Eller grave krabber som de fleste her sier. At sesongen er nå og utover som det ble sagt stemmer vel ikke helt. Normalt så er det i den varme årstiden ifra omtrendt midten av mai og ut til og med august eller september som er det normale,litt avhengig av vanntemperaturen så klart.Krabbene går på rua/ruren og spiser den og diverse skjell/blåskjell så se etter dette dersom du skal finne gode områder for krabbegraving.

Man kan selvsagt finne krabber nå også,men krabbene trekker ned på dypere vann utover høsten og fanges helst med teiner. Grunnen er at gyteperioden begynner rundt mnd skiftet september/oktober og varer 2-3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt inn i Oslofjorden kan man finne krabber?

Noe særlig lenger nord i Oslofjorden en Drøbak tror jeg ikke du kan regne med å finne taskekrabber. Den nordligste plassen du med sikkerhet kan fiske krabber og samtidig få noen krabber er ved Hvitsten. Hummeren går mye lenger inn i fjorden.

Og det er lov å lyse etter krabber akkurat som det er lovlig å bruke kunstig lys når man krepser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter å "lyse etter krabbe" -ihvertfall her i distriktet :)

Høysesongen er august-september, mend et har nok endel med at det da etterhvert blir mørkt såpass tidlig at en kan gjøre dette før kl 01-02.

Vil så klart være lokale forskjeller :)

Minuset med og ut og grave krabber nå er jo at vannet blir kaldere og man fryser lettere for som oftest blir man en smule våt i hvertfall de av oss som stort sett graver med hendene og henger og dingler ut av båten..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil så klart være lokale forskjeller :)

Minuset med og ut og grave krabber nå er jo at vannet blir kaldere og man fryser lettere for som oftest blir man en smule våt i hvertfall de av oss som stort sett graver med hendene og henger og dingler ut av båten..... :)

Fordelen med å plukke krabber nå er at de som regel er fullere enn de er på sommeren. Sommerkrabber (hvertfall der jeg kommer fra på østlandet) har en tendens til å være fulle av vann. Jeg tror dette har noe med gytingen å gjøre, og at de spiser seg opp etterpå. Om taskekrabben har forskjellig gytemønster langsmed kysten vet jeg ikke - hvis den har det så forklarer det vel kanskje lokale forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra er at ca 2 timer før full Høyvann og 1 time etter er en beste tiden. Jeg har aldri sett en krabbe som står på tørre berget. Har blitt fortalt at det er de hvite små skjellene som er på berget krabben er ute etter og er avhengig av høyt vann for å nå disse. Erfaringen tilsier at der det finnes disse hvite skjellene er det mest krabber, men har også funnet krabber andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra er at ca 2 timer før full Høyvann og 1 time etter er en beste tiden. Jeg har aldri sett en krabbe som står på tørre berget. Har blitt fortalt at det er de hvite små skjellene som er på berget krabben er ute etter og er avhengig av høyt vann for å nå disse. Erfaringen tilsier at der det finnes disse hvite skjellene er det mest krabber, men har også funnet krabber andre steder.

De hvite små skjellene er rur som igjen er et leddyr og ikke et bløtdyr/musling :D

Sånn er det bare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Norsk språkråd sine ordbøker:

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

lystre I lystre v1 (lty lusteren, besl med I lyd) rette seg etter, være lydig mot l- ordre / l- et pålegg / l- foreldrene sine / nå skal du l-! / l- blindt / l- ens minste vink

lystre v1 (av lyster) fange (fisk) med lyster l- (etter) fisk

Lystre er altså å fange fisk med lyster, og lyster er:

lyster lyster -stra el. -en, -tre®, -trene (norr ljóstr, av ljósta 'slå, stikke') gaffelformet fiskeredskap med tinder utstyrt med mothaker til å spidde og slik fange fisk med

Ja, gaffelformet fiskeredskap med tinder utstyrt med mothaker

Ville bare nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Gøffe, siden dette er gått over til å bli en språklig diskusjon fra noe om fangst av krabber ved hjelp av lys og andre remedier, så kan ikke du gjennomgå "icke" også? Mulig mine oppslagsværk er mangelfulle, men jeg finner ikke dette ordet og dets betydning... :) "Valfall" ikke i mit oppslagsværk om det norske språk. Mulig Damm forlag har utgitt Norsk-Kebabsk, Kebabsk-Norsk eller noe slikt, men det er foreløbig ukjent for meg... :D

Hvor mange her skriver og sier "trailer" når de mener et vogntog..? Dette er også et eksempel på et ord som har en helt annen betydning blandt "folk flest" (Oi! Nå hørtes vel jeg ut som en Frp politiker... :lol: ) en hva som er den egentlige betydningen av ordet. For ordet "trailer" betyr faktisk tilhenger, og hvor mange her har sett en trailer kjøre alene uten noe til å trekke det? Eg bærre spyr...

Dette har jo selvfølgelig ikke noe som helst relevans for krabbefiske, men kun for å billedliggjøre at vårt språk er i endring og at mange har andre ord på en gjenstand/handling enn det som er opplest og vedtatt av vårt språkpoliti.

Selv så sier jeg Å LYSE etter krabber, men som jeg tidligere har nevnt så er det mange som kaller det å lystre etter krabber. Noen hobbykverulanter får da selvfølgelig vann på mølla og mener og tror at disse personene bruker lystregaffel! Jeg har aldri tatt en krabbe med lystre gaffel, men jeg kan levende forestille meg hvordan resultatet vil bli når fangsten skal kokes... Men prates det om å lystre ål så er det straks noe annet og til og med jeg vil da bli mistenksom til redskapsbruken.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.