Gå til innhold
Fiskersiden

215 måter å knekke stanga på ( + noen til ?)


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har knukket to stenger i mitt liv.

161 Den ene var når jeg var 8-9 år gammel. Husker det veldig godt, da det var et flak med SØ(!!) som kom sigende inn sundåpningen..ja, det var dengang da, før lakselus gjorde sitt inntog i vestlandske fjorder...*sukk*. Vel, iallefall fikk jeg kroket en SØ da på min ikke altfor dyre ABU-stang, og jeg må medgi jeg ikke husker detaljene, men SØ ble ikke landet og stangen knakk 20 cm. fra toppen, og jeg løp gråtende hjem med skyldfølelse, selv om jeg absolutt ikke hadde noe skyld i stangbrekket;-)

162 Den andre gangen var med en 2-12 grams UL-stang (ABU-stang også det- Gold max om jeg ikke husker feil). Fisket i skumringen i et vann med en del vannplanter. Satte fast og toppen knakk idet jeg dro litt til. Ganske idiotisk, selv om jeg mener stangen burde tålt det i og med at senen var tilpasset stangen, og jeg fikk da også tilsendt en ny stang fra ABU Garcia når jeg reklamerte. F.ø. en Pro Max, som jeg bruker den dag i dag, og er meget happy med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ahh, endelig en tråd for meg, jeg er en notorisk stangdødare!

164. Husker den første stanga jeg brakk, bestefars gamle bambusraje. Under bekkørretmeite ble sena/stangtuppen hengende fast i toppen av ei lita bjørk. Forsøkte å røske løs hele greia, men det var dømt til å mislykkes, og stanga knakk.

165. Knakk min første ABU spinnstang. Presterte å treffe stanga til kameraten i kastet, og de øverste 8-10cm knakk rett av.

166. Toppdelen på min første DAM matchstang knakk tvers av i tilslaget.

167. Toppdelen på min neste DAM matchstang knakk tvers av i tilslaget, sena hadde hektet seg fast i noe greiner langs bredden.

168. Under smygfiske etter karpe presterte jeg å gli og landet med albuen rett oppå nedre del av stanga (TriCast). Denne ble helt smadret, men jeg blokka den ut med en bit av ei gammel teleskopstang i glassfiber og klinte på med epoksylim, og stanga fungerer glimrende den dag i dag, mer enn 15 år senere.

169. Under meite etter stam i Ågårdselva fikk jeg et flott typisk stamnapp. Men i det kraftfulle og dynamiske tilslaget satt jeg fast i bunnen, og det bare smalt. Jeg ble sittende i et regn av små kullfiberbiter, og min flotte bolognaisestang til en liten formue var historie....

170. Under ventemeite i Østerdalen fikk jeg på en 4-hektosørret. Jeg var lat og gadd ikke håve en slik liten tass, og forsøkte å vippe den på land. Det påfølgende smellet da toppdelen på feedestanga knakk tvers av kan jeg nesten høre enda... Klarte heldigvis å skaffe nye toppdel til den gode feederstanga som jeg nå har hatt i snart 15 år.

171. Under makrellfiske i oslofjorden presterte jeg å legge meg oppå lettspinstanga mi når jeg skulle vippe en pen makrell ombord. Den nedre delen knakk, men også denne har jeg reparert, og stang fungerer helt OK.

Må også nevne en episode som endte godt, men som kunne endt med katastrofe. På vei til Jovann løsnet takstativet på bilen med to stangbager og stenger til flere titusen kroner i bakkene ned mot bomstasjonen ved Drammen. Men av en eller annen grunn falt ikke stativet av, men ble liggende på bagasjelokket, og jeg fikk stoppet før katastrofen var et faktum. Ved siden av at vi dermed unngikk at bakenforliggende bilister ble truffet, noe som kunne vært livsfarlig, så var faktisk alle stengene uskadd! Moralen er altså å skaffe seg en skikkelig polstret stangbag, helst med solide transportrør, samt utstyre seg med en solid porsjon flaks! [8D][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

172:

Regnes dette som stangknekk??

4 mann, bevegelig fiske i Gaula, to nederste er Finske som ikke vet hva bevegelig fiske er, eller kan noe annet språk enn finsk, parkert ved brekke der laksen er oppe til stadighet. Nr 3 er en 150 kg rødhåret mann på 190 (som forøvrig er lærer) som prøver å forklare hva bevegelig fiske er, to finner som ser dumt på han og diskuterer seg imellom. Røhåret mann som er kjent for et vanvittig sinne når han tenner, eksploderer da finne nr 2 setter fingeren mot hode og gjør IDIOT tegnet. Hiver fra seg sin egen stang, tar tak i finne nr 2 sin stangtupp, opp med kniven og kutter denne i vilt sinne rett av. er dette stangknekk????

Forøvrig forsvant finnene i en H..... fart og siden har ingen sett de.

Fisker nr 4 hold klokelig kjeft, men holdt på å dø av latter da lensmannen kom 2 timer etterpå for å høre hvorfor to finner var blitt jaget ut av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

173, dersom knivkuttet ovenfor telles som 172...

173-Måneskinn...Jeg sto nemlig på nattefiske i ei elv. Plutselig ble stangen litt "uvant" å kaste med. Jeg antok at snøret hadde hengt seg oppe i tuppen. Men da jeg famlet meg oppover stangen så kom jeg til nest siste ring......Der toppringen skulle være så var det ingenting....Det var lett flue på fortommen, ingen trær eller annet i nærheten. Så det må ha vært måneskinnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

174.Fiskekonkurranse på kaia i Namsos. jeg 6 år gammel. Morfar skulle vise meg hvordan man virkelig kasta ut....et skikkelig kast var det,men han kunne latt være å kaste ut både stang og snelle. Han sprang på butikken og handla en ny stang med det samme...

175. kjørte inn mot båtplassen i Namsen, og hadde stengene liggende forover.. litt feilmanøvrering gjorde at jeg kjørte 2 av tuppene inn i en av båtene som lå der... *Knekk*....

Nesten like morsomt var en annen situasjon ved elva... jeg hadde tatt ut hunden vår for å lufte den, men hu fikk plutselig ferten av no fugl som lå nede ved elva.....fuglene starta å fly oppover elva, og jeg hadde ikke nubbsjangs til å holde igjen bikkja. Fattern kommer rasende nedover for å kjefte på meg for at jeg ikke holdt igjen bikkja og hiver seg inn i bilen for å kjøre opp til neste båtplass. I farten har han ikke oppdaget at wobblerskrinet står like bak bilen og han rygger klokkerent over det slik at wobblere spruter utover parkeringsplassen og henger fast i dekket. Det skal også sies at fattern ikke merker dette og fortsetter oppover mot båtplassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

177

Min broder slant på hala klippor och ramlade i vattnet. Jag skulle rädda honom, stack fram metspöt till honom. Knakk så var del av spöt av! Stumpen som var kvar var bättre att hålla i så brodern kom upp lite bredvid stället han ramlade i.

Helt OK sätt att knäcka ett spö på!

178

Båten togs upp på trailer med spöna i spöhållarna. Fler ville traila upp så jag skulle bara köra undan lite för att lämna plats till nästa. Några trädgrenar knäckte 2 spön och slet av linan på de andra 2.

179

Vid trollingsfiske fick vi napp och vid håvningen släpptes ratten. Båten gör en kraftig sväng och ett annat spö´s lina kommer in i trollingmotorns propeller. Vilket gung det blev i spöt innan toppen går av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...

181:Skal sykle hjem etter fisketur,har 3 stenger festet med 2 strikker på sykkelen og fremste strikken ryker,1 stang gikk til H......

182:Skulle legge sykkelen i bilen,KNAS,der røk den stanga.

183:Meitetur i Oktober,klarte å tråkke på ei stang,gikk dårlig det.Må legge til at det var mørkt,hadde ca 2 i promille og det var stenger "overalt".Ho jeg fiska sammen med datt ut i vannet,gentleman som jeg er fikk ho låne buksa mi.Gikk vel sånn ca 1 min så hørte jeg ett plask,i lyset fra bålet ser jeg ho kommer dryppende våt opp gjennom noen busker.

Var ganske utrivelig å gå hjem på morra`n:Jeg i "Boxer`n" og 1 gummistøvel,ho i trusa,1 Gummistøvel og 1 Sko.5-6 stenger som ikke var pakka sammen,tilogmed agnfisk på 1 av dem!

Glana godt det Avisbudet vi møtte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

184: Balansere på glatt fjell med stang i handa pga. stangbagen er full og vips så sklir man nedover fjellet. Febrilsk prøver man å røske tak i et eller annet for å bremse fallet og stanga setter seg fast i en sprekk og knekker tvers over. Jeg havna selvfølgelig i vannet og en smule forbanna hele veien til forhandleren hvor jeg kjøpte stanga for å få ny midtre del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

185: Var på vei ut av uthuse da pluttselig døra blåste igjen.Gjett hvor stanga var...[ ;) ] Men fikk jo ny av fatter'n(var 10år da,men uansett alder er det jo fint å få nye stenger)[ :o ].

186: Skulle bare løfte en liten torsk,da sa sølvkroken stanga takk for seg[ :D ]

187: Teleskopstanga kilte seg fast i øverste ledd.Etter å ha prøvd alt fra såpe til pumpetang,gjenstod det bare rå kraft. Med ett smell knakk stanga på to steder og av en eller annen grunn blødde jeg i håndflata.Rasende som jeg ble, pådro stanga seg mere alvorlige skader[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

189: Tryner i det jeg skal gå i land etter en tur med båt, tuppen knekker...

190: Av en eller annen grunn så forsvinner den nye toppringen (samme stang) og enda et par cm carbon i et tilslag...

191: samme stang, holken har på en eller annen merkelig måte klart å plasere seg der bildøra skal være....

192: etter ca 10 år i tro og fast tjeneste (jada, samme stanga) så tar yarisen til dama livet av stanga, (på omtrent samme måte som hendelse nr 191) hva er vitsen med en så liten bil?

193: Hadde engang ei hørgård stang med mettal holker, etter en ukes sammenhengende fiske så er det klin umulig å få delt stanga. Smart som jeg er så fester jeg ene delen i ei skrustikke og vrir det jeg kar om. Stanga delte seg den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stangknekk er ikke så fryktelig spennende, men allikevel:

194: Tidlig pubertet, jeg har spart til ny haspelstang og vil vise kompisen hvor myk den er i det ytterste leddet... vips - knips

195: Flyndremeite på svaberg i mørket: Får en skrubbe, legger stangen fra meg, tar ett skritt til siden... vips - tråkke - knekk

196: På vei hjem fra karussmeite legger jeg min kjære 10fots Largo inn bak i stasjonsvognen, men ikke helt inn... Døren smelles igjen: knekk.

197: På fisketur med barn. Alle får beskjed om å ikke hoppe inn i bilen via venstre bakdør. En unge åpner venstre bakdør, men husker så beskjeden og smeller igjen for ikke å bli ferska: knekk.

198: Broderen røsker istykker RT g-forcen på bunnapp.

199: Jeg lager bryggestikke av nr197 som ryker når guttungen sliter opp en torsk på 2kg+

200: Jeg rydder i garasjen og av en eller annen syk grunn løfter jeg min kjære gamle Kunnan Ul haspel etter toppringen. !!! Knepp !!! Det lå mange år med slukpælming og mange hundre ørretpinner i den stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

202?: Fisker suter med dupp og skal kaste ut. Klar til kast kommer dupptackelet inn i bjørka bak meg. Prøver forsiktig å riste det løs, løsner ikke. Prøver litt mindre forsiktig å riste det løs, løsner ikke. Sikker på at bjørka skal gi seg først, drar jeg til for å løsne tackelet, men den gang ei og jeg satt der fisk-løs med ei matchstang mindre. Lærepenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker følgende knekk i øyeblikket.

203-204 Carbolite,Abu sitt første forsøk på carbonstenger,var meeget sprø i konsistensen.På et av de første kastene knakk den tvers av i overgangen mellom håndtak og klinge.Fikk ny bunndel,og knakk så toppen i 3-4 deler i forbannelse noen dager senere(dette skjedde på første fisketur med nye svigerforeldre,og det ble en noe trykket taushet i båten etterpå[ :o )]).

205.Kjørte ei middelstor Akersvanngjedde(ca7)som gjorde et spektakulært hopp tett ved båten,og landet på rekka oppå favorittstanga(Daiwa Procaster) som knakk tvert av

206.Berkeley Lightning får skader på flyturen til Troms.Legger på surring og lakk og tror alt er i orden.Tre kast senere er stanga tredelt.

207.Løfter i land kolje med Sportex stanga,som knekker ved øverste stangring

208.Knekker Abu black max 20 Ibs tvert av under pilking

209+++ Får stenger transportert med TNT fra Veals,noe som resulterer i en større massakre(1 av 4 kom hel frem[} ;) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

210. Skal demonstrere C&R for en urban kompis som hadde slengt seg med på Finnmarkstur (trenger vi egentlig myggstift??). Landet en trinn åttehektosfisk på spinner, og la stanga fra meg for å forklare Lasse hvordan en først fukter hendene, og så setter kneet ned på den nyinnkjøpte Nighthawken og setter fisken ut igjen. Resten av turen foregikk med lånt 5 fots teleskopisk ESSO-stang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

211. Seriøst bunnapp med billig båtstang, dro til det jeg var kar om. Stanga knakk og jeg presterte kunststykket å slå meg selv knallhardt i ansiktet. Resultat? Ei stang fattigere, diger kul i panna, pekefinger som var hoven og vond i flere måneder etterpå samt hånlatter fra en jentunge på 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

212. Etter å ha gått 10 timer innover Hardangervidda var vi endelig fremme ved teltplassen. Sliten etter en lang vandring la jeg fluestanga fra meg på bakken. Der kom kompisen trakkende og[ ;) !][ :o !] Eneste fluestanga jeg hadde med. Resten av turen fisket jeg med sluk og mark. Kompisen med flue. Av over 30 ørreter på turen fikk jeg 2, kompisen resten på flue.... Vel hjemme igjen spanderte sølvkroken ny del i sympati.

213. Samboer og bildør, tuppen på Sølvkroken Nordic Extreme stanga mi lå igjen på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.