Gå til innhold
Fiskersiden

"stokke" siden av akersvannet


Benny_
 Share

Recommended Posts

Er det noen spesiell grunn til akkurat det?

Så absolutt. Status ifjor var at alt dims som dregger, åregafler, årer osv ble stjålet. Det ble også stjålet 7 båter fra brygga, båtene ble også fortøyd for dårlig av de som leide slik at de ble liggende å slå mot brygga til det gikk hull i båten. På toppen av det hele var det vel nesten ingen som betalte avgift når de var der, så grunneierne gikk lei. Det har pågått en debatt i TønsbergsBlad i det siste med mange klager over manglende båtutleie. Men man kan jaggu forstå grunneiernes manglende lyst til å fortsette. Jeg har inntrykk av at det kommer nye båter for utleie neste år, men dette er ikke sikkert. Vi sportsfiskere må nok ta vår del av ansvaret for denne situasjonen:-(

Edit: årsaken til at man ikke kan ta med egen båt er frykt for smitte fra andre vassdrag...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

årsaken til at man ikke kan ta med egen båt er frykt for smitte fra andre vassdrag...
Dette må da gjelde for alle innsjøer i verden - det at man ikke vil at det skal komme smitte fra andre vassdrag dit. Likevel er det jo lov med egen båt svært mange steder. Er det noe spesielt med Akersvannet som gjør at det trenger ekstra "beskyttelse" eller er det bare bøndene rundt som er ekstra forsiktige. Kan det evt være andre grunner for at de ikke vil ha andres båter dit og at de bruker det med smitte som påskudd. Hva skulle det i så fall være? Det virker jo ikke som om det er for å leie ut båter selv akkurat. (Eller kanskje de slår til med brask og bram og solide priser på utleie neste år når vannet har fått "hvile" et år?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være muligheter til fiske fra land på vestsida av vannet. Er jo noen plasser langs land på østsida og,

har hørt om nokså brutale fangster fra land for et godt stykke tid siden.

Problemet er at man bør ha vært ute med båt for å lokalisere disse plassene, og ikke minst fundert godt på hvordan man kommer seg ned til disse. Må nå et stykke ut og, da det er grunt enkelte steder. Er vel muligheter til å prate med grunneier(e), og rusle ned nå som kanskje åkern er skjært på vestsida, uten at jeg veit at den er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da var jeg en tur på stokke sia, var faktisk bra med båter der! 4 båter med åregafler og alt mulig! ble ikke mye fisk i dag men :D

"ro ro til akersavnnet, mange gjedder skal vi få"

10272_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10272.jpg

mye dritt på bunden ja:(

10273_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10273.jpg

dagens gjedde, vil kanskje tippe 2,5-3 kg ( pluss minus:P )

10274_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10274.jpg

haha! Sørven jeg sleit med å lande!

10275_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10275.jpg

10276_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10276.jpg

10277_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4077/10277.jpg

Endret av Benny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvor har du dette ifra? At det ble stjålet 7 båter fra brygga har jeg ingen tro.

Sto i en artikkel i TB om denne problematikken, tallet er fra grunneierne selv. Mulig litt overdrevet?

Jeg er ikke av samme oppfatning. Synes grunnerier Jørn Kjølner har gjort en svært dårlig jobb med vedlikehold av vei, bryggeanlegg og båter. I følge grunneiern er ALT ansvaret på sportsfiskerne, og dette er så langt i fra sannheten som en kan komme etter min mening.

Er heller ikke imponert over grunneiers innsats, men jeg har forståelse for at det å drive et slikt utleie er en forholdsvis koplisert greie. Det må jo være "noe i det" for grunneieren også, hvis han taper penger på dette er jo situasjonen uholdbar. Og siden jeg representerer "sportsfiskeren" velger jeg heller å finne ut hva JEG kan gjøre for å gjøre ting bedre enn å finne slå grunneieren i hue med ting som har skjedd. For det er jo hva som skjer fremover som er interessant. Men det krever innsats fra både grunneier og sportsfiskere. Jeg kjenner ikke denne grunneieren personlig men er enig i at trafikkreguleringen hans er litt spesiell :D

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triturus sine meninger er akkurat det samme som det jeg står for. Elendige, farlige båter som jeg personlig nekter å betale leie for. Det er fullt mulig å drive seriøs utleie, men da må grunneier investere i nye(re) gode båter som f. eks er låst til bryggene slik at man da slipper tyvlånere. 2 ganger har det holdt på å galt med meg i båter som så relativt ok ut. Hva tror du grunneier hadde sagt hvis jeg lå og fløt og utstyret rett i bånn?? nei ikke mitt problem.

Over til noe annet. Hørte at vannforholdene var elendige i år med ekstremt mye alger. Så mye at det kunne bli 1995 igjen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triturus sine meninger er akkurat det samme som det jeg står for. Elendige, farlige båter som jeg personlig nekter å betale leie for. Det er fullt mulig å drive seriøs utleie, men da må grunneier investere i nye(re) gode båter som f. eks er låst til bryggene slik at man da slipper tyvlånere. 2 ganger har det holdt på å galt med meg i båter som så relativt ok ut. Hva tror du grunneier hadde sagt hvis jeg lå og fløt og utstyret rett i bånn?? nei ikke mitt problem.

Over til noe annet. Hørte at vannforholdene var elendige i år med ekstremt mye alger. Så mye at det kunne bli 1995 igjen. Noen som vet?

pussig at du kommer med "hørt at"...du bor jo omtrent der (når du fisker da)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.