Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor på 2230g fra Bærum


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tvilsom veiemetode, hva mener du den ble jo veid ved hjelp av teltet og andre diverse smågjenstander. ;)

Stiller meg vel sterkt tvilende til denne, uansett neste gang hvis jeg har glemt vekt kan jeg jo bare finne et telt, sykkel eller en bil og veie den på denne... :lol: Blir spennende å se bilder i alle fall!

Edit: Den måtte være over to så da setter vi vekta til 2230, tror nok slike fremgangsmåter er bakgrunnen for mange av de 2 og 3 kilosene man hører om, men som man aldri ser.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg om at abboren er over 2kg. Det er jo slike vann som produserer giga abborer

Sikkert ikke umulig, selv om det nok ikke finnes mange over 2,2 i norge. Det som er teit er jo et anslag på en vekt på 2230 uten vekt. Vet også hvor vanskelig det er å anslå vekt på fisk, har sett en abbor på 1850 og den var gigantisk!

Edit: poenget med siste setning var at jeg anslo den lett til over 2 før vi fikk veid den.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg iaffal hvorfor fatter'n fikk så mye stor fisk når jeg var mindre. På den tiden taua vi nemlig rundt på et digert hustelt som veide laaangt mer enn 2,2 KG.

Må kjøpe meg tyngre telt! Der ligger nøkkel'n til storfisken.

Edit: Men det står jo strengt tatt ikke noe om at fisken er veid hverken på/over eller under teltet, men at fisken er veid ved HJELP av teltet + noen smågjenstander. Måten jeg veier fisk på er å lage en vekstang forankra i en av telstengene, og henger fisken i ene enden av vekstanga og så fyller jeg på med smågjenstander i den andre enden. Disse gjenstandene kan være en halv kilo kjøttdeig, en liter melk som fortsatt befinner seg i kartongen, 200 gram servelat osv. osv. Kun fantasien som setter grenser.

Som dere skjønner har jeg bred erfaring innen fiskeveiing:)

Endret av vibe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så negative folk er da! Er det misunnelsen som skinner gjennom?

Nå sier historien lite om hva som virkelig har forgått da, men å lage en vekstang med telt + noen duppeditter på en side , fisken på den andre, forutsetter likevekt om midten på vekstanga, så kan de jo veie teltet og andre duppeditter etterpå, for dermed å ha kommet til den vekten?!

Avvent nå bilde ol da, før dere kapper henda av folk!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veing av fisk foregår med vekt - og ikke med pinner og telt. Antakeligvis er det en ok fisk - men også sansynlig langt under 2 kilo. Men bilder er alltid velkomne for å motbevise fiskeskrøner - bare så synd de sjelden eller aldri dukker opp for å avsløre at alle kritikerene har tatt feil. Fiskegleden derimot kan vel ingen ta ifra ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veing av fisk foregår med vekt - og ikke med pinner og telt. Antakeligvis er det en ok fisk - men også sansynlig langt under 2 kilo. Men bilder er alltid velkomne for å motbevise fiskeskrøner - bare så synd de sjelden eller aldri dukker opp for å avsløre at alle kritikerene har tatt feil. Fiskegleden derimot kan vel ingen ta ifra ham :)

Greit nok at man skal veie med vekt, men hva om man ikke har det? jeg har det ikke. Mye bedre da å gjøre noe for å indikere en vekt, enn å ikke gjøre det?! At ikke alle runder av skikkelig er så sin sak, 2230 g er jo noe nøyaktig med de måleredskapene, men ikke alle skriver riktig heller!

Vent på bilde før dere kritisere, og stiller for mye tvil. Så lenge det er mulig å få noe slikt må dere være åpne for det! Ingen stiller så mye tvil om en stor lange blir tatt.

50 meter er langt med spinner ja, men å bedømme avstand på flatt vann er vanskelig, særlig hvis man aldri har vært veldig opptatt av det. Jeg trodde en gang jeg hadde en skarv på skuddhold av rifle. Den satt på en stake drøye 100 m fra meg. trodde jeg. På kartet var avstanden 400m.

Det er menskelig å feile og ikke være så perfekte som alle her inne som går med brevvekter i lomma for å veie stingsild.

la nå tvilen komme fiskeren tilgode, inntill det motsatte er bevist. For meg er det uansett en sinnsyk stor abbor, selv om den "bare" veier 1,5 kg.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Da vil jeg si hei og hallo til alle som nå sitter et sted i Norge og prøver å finne akkurat DEN abboren som står og ler av din krok :)

Ser at det er noen her som tviler på Norgesrekorden på abbor. Jeg kan nok bekrefte at rekorden er på 3.17 KG.

Hvordan jeg kan bekrefte det? -Enkelt; det var far min (Knut Erik Berg) som tok den på Hamar i 1964.

Jeg har venta på at en eller annen skal slå den rekorden, ettersom det er, tror jeg, Norges eldste Norgesrekord( hmm ;) Finnes det en Norgesrekord på Norgesrekorder tro?)

Hvis noen klarer å dra inn en abbor på over dette på stang, så vil jeg gjerne vite om det.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Da vil jeg si hei og hallo til alle som nå sitter et sted i Norge og prøver å finne akkurat DEN abboren som står og ler av din krok :)

Ser at det er noen her som tviler på Norgesrekorden på abbor. Jeg kan nok bekrefte at rekorden er på 3.17 KG.

Hvordan jeg kan bekrefte det? -Enkelt; det var far min (Knut Erik Berg) som tok den på Hamar i 1964.

Jeg har venta på at en eller annen skal slå den rekorden, ettersom det er, tror jeg, Norges eldste Norgesrekord( hmm ;) Finnes det en Norgesrekord på Norgesrekorder tro?)

Hvis noen klarer å dra inn en abbor på over dette på stang, så vil jeg gjerne vite om det.

:D

ikke for å være frekk ,men Pappa`n min har tatt feil mange ganger han!

Abboren på 3.17 vet jeg pent lite om....men jeg tror mange feilaktige(ugyldige) rekorder dreier seg om

Fiskere som ikke vet hvilke krav man burde stille til nøyaktighet ved veiing osv.

Har en liten mistanke om at "telt-abboren" på "2230" kommer til å bli stående som en klassiker flere årtier

fremover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i "Brevvektforeninga"! :)

Ser at det er mange som tviler på abborfangsten først i innlegget....

Tror det blir tatt mange store abborer så vel som andre arter i norge hvert år.

Innimellom blir det nok tatt noen potensielle N.rek'er. Det er vel ikke bare vi PR-kåte FS-medlemmer som får stor fisk. Mange unnlater nok å melde inn fangster pga manglende dokumentasjon... eller rett og slett for å unngå mas!

Ta sjørøye f.eks. Alle med litt dilla på denne krabaten vet at det blir tatt SR over 2,5 kg hvert år i en eller annen elv/ vatn. Jeg har vært vitne til én slik i år.

Vedkommende ville ikke havne på trykk i noe magasin og unnlot å registrere den (kunne fort ha bikket 3 kilo med litt vomfyll).

Tilbake til abboren. La tvilen komme fiskeren tilgode inntil det motsatte er bevist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ikke før jeg ser det. Eller var det motsatt. Jeg ser det ikke før jeg tror det.

Jeg synes det bare var festlig at man kan veie en abbor med telt og småting. Jeg skjønner ikke hvordan det er, men så er det mye jeg ikke skjønner heller.

Håper bilde kommer på trykk før mandag, og jeg håper ikke denne tråden blir full av personangrep. Det er kjipt for fangstmannen og alle rundt han/henne.

Skitt fiske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.