Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor på 2230g fra Bærum


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Som en liten notis; for ca 1,5 år siden ble det i Oppland Arbeiderblad lagt ut et bilde under en spalte som het "Fra gammelt av" som viser ( i svart/hvit ) en fisker fra Finnskogen med to abbor hvor oppgitt vekt var 4,5 og 3,7 kg. Når du ser på fiskene på bildet så ser fiskene ekstremt store ut.Jeg så det bare en gang og tenkte ikke på å klippe det ut. Prøvde å få tak i bildet vi OA, men de var lite behjelpelige.

Kunne vært gøy å framskaffe igjen og få lagt ut her på forumet slik at folk fikk se og vurdere selv. De har sikkert dataarkiv?

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilke regler er gjeldende? Gode bilder, kontrollert vekt - og innmelding. Det kreves ikke mer - og selvsagt skal heller ikke arter ekskluderes/diskrimineres slik det gjøres i dag. Når dagens liste ikke omfavner alle arter i ferskvann som lar seg fiske på så det jo være flere lister. Denne alternative listen - og press fra sportsfiskere var jo også grunnen til at rekordjureyen i det hele tatt fjernet noe som helst. Noe som tyder på at "vi" har et poeng - ikke sant? Dette har ingenting med å så tvil om din eller andres troverdighet å hjøre - men om å rydde opp i gammelt rot. Og det har dere gjort på lang vei, noe det står respekt av.

En liten digresjon i hele diskusjonen....

Jeg er ingen ekspert på ferskvannsfisk, men jeg synes det "oser" brasme (/hybrid? i beste fall) av denne "Flira"

Ville den blitt godkjent av en annen fisker?....

http://storfisker.no/Galleri/Flire/flire1015220505.jpg

Andre som har synspunkter på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TVILSOMT! Da alle bilder av slike fangster er tatt med mobilkamera fra enten 20cm hold, eller 20 m. Uten hoder, eller uskarpe som fy og fan!

Eller at det selvsagt ikke eksisterer bilder av dem i det hele tatt... og av og til så har dama sletta bildene på kamaet før man fikk fremkalt/lasta dem ned!

makan..du vet vist alt om private album :)

vil du kikke i min kanskje?....trur du hadde fått litt å tenke på da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der ble vel testet med svelgtenner og det hele mener jeg å huske?

Så den var "tvilsom" i utgangspunktet..?

om jeg hadde fått den, så hadde jeg ikke tatt vare på den etter fotografering/veiing, så da hadde den kanskje ikke vært godkjent med bilde og vekt?..

Er redd det hadde blitt stilt mange spørsmålstegn ved den da.

Og hvor nøyaktig er telling av svelgtenner om det er en hybrid? øye diameter/lengde til snute, farge på finner tilsier Brasme er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at fisken ble godkjent som flire var at svelgtennene ble kontrollert og alderen sjekket. Fisken ville aldri blitt godkjent uten denne kontrollen :).

Ellers så holder jo Tom Ole med på det mest omfattende prosjektet rundt identifisering av flire til dags dato i Norge - og resultatet blir forhåpentligvis klart innen noen år. Svelgtenner er vel forøvrig det eneste som garantert gir en identifikasjon (hvis man skal følge internasjonale retningslinjer) på flire. Alderen ble bestemt til rundt 20 år om jeg ikke husker feil, en brasme på denne størrelsen ville vært 4-6 år kanskje. Når dette er sagt så er vel også flire den eneste arten som er så spesiell at den krever diseksjon for å bli artsbestemt nøyaktig.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at fisken ble godkjent som flire var at svelgtennene ble kontrollert og alderen sjekket. Fisken ville aldri blitt godkjent uten denne kontrollen :lol:.

Ellers så holder jo Tom Ole med på det mest omfattende prosjektet rundt identifisering av flire til dags dato i Norge - og resultatet blir forhåpentligvis klart innen noen år. Svelgtenner er vel forøvrig det eneste som garantert gir en identifikasjon (hvis man skal følge internasjonale retningslinjer) på flire. Alderen ble bestemt til rundt 20 år om jeg ikke husker feil, en brasme på denne størrelsen ville vært 4-6 år kanskje. Når dette er sagt så er vel også flire den eneste arten som er så spesiell at den krever diseksjon for å bli artsbestemt nøyaktig.

Det jeg ville fram til var at om "Per eller Pål" hadde sendt inn et bilde av den fisken som flire og den ble godkjent av Villmarksliv ,så hadde den nok glatt blitt forkasta som Flire av "vi"..... Eller tar jeg feil?

(sålenge det bare fårelå et bilde og vekt)

Kan svelgtennene brukes som et "mål" om fisken er en hybrid?

jeg er ikke ute etter å frata noen en Flire rekord, men utseende messig så ser den jo ikke ut som en Flire synes jeg.

Og til de av dere som ikke tror det finnes mange rekord fisker i skuffer og albumer, så kan jeg si at jeg satt med en uoffesiell IGFA rekord samt n.rekord i mange år, men jeg gadd aldri melde den inn til IGFA da det var så mye styr med dokumentasjonen(mye papirer samt innsending av tackel og mange meter snøre..)

men den står da fortsatt som Klubbrekord i havfiskeklubben her på Stord. :)

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville fram til var at om "Per eller Pål" hadde sendt inn et bilde av den fisken som flire og den ble godkjent av Villmarksliv ,så hadde den nok glatt blitt forkasta som Flire av "vi"..... Eller tar jeg feil?

(sålenge det bare fårelå et bilde og vekt)

Som jeg skrev tidligere - så ja! Den ville blitt forkastet uansett hvem som hadde fremmet kravet - hvis dokumentasjonen kun bestod av bilde og vekt. Men gjentar igjen - det er kun flire som kan være så vanskelig å artsbestemme. Vektmessig ville ingen tvilt på kiloen pluss på denne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ka det er da? AGFA-rekorden altså ;)

Hågjel på 1380 gram :D

Som jeg skrev tidligere - så ja! Den ville blitt forkastet uansett hvem som hadde fremmet kravet - hvis dokumentasjonen kun bestod av bilde og vekt. Men gjentar igjen - det er kun flire som kan være så vanskelig å artsbestemme. Vektmessig ville ingen tvilt på kiloen pluss på denne fisken.

Ok :D

Men vil svelgtennene kunne brukes som "bevis" om det er hybrid???...

det tror ikke jeg, men vi har vel noen Biologer i rekkene som kanskje kan svare?..

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at guttene etter alt hetset sikkert har anskaffet seg vekt. Bildet viser i det minste at de ikke var helt på jordet, selv om de 30 grammene kanskje ble vel uheldige...

Sjelden det dras så stor abbor!

Stor gratulasjon til fiskerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, fiskersiden medlemene er seg selv lik.

Ser at folk reagerer på navnet, xxxxx xxxxxer faktisk navnet på gutten som har meldt inn fisken.

Det ble brukt veiestang (teltstang), og motvekt var teltet som veier 2230 gram, og ga likevekt med fisken. Riktig nok er det viktig med presisjon ved denne veie metoden, så muligheten for en feilmargin er tilstede.

Fisken er stor til å være tatt i området som ofa dekker, og er uansett den hittil største som er tatt i år som er meldt inn, da desverre med så unøyaktig at den ikke kan være med i noen konkuranser, men det burde være bevis for at de finnes, også her i området.

Men men, nå er det godt at gutta ikke leser her.

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av fisken:

http://img172.imageshack.us/img172/993/bilde5vs4.jpg

http://img165.imageshack.us/img165/3687/bilde2eu7.jpg

http://img165.imageshack.us/img165/5255/bilde1pf0.jpg

http://img118.imageshack.us/img118/7506/bilde3wl2.jpg

http://img118.imageshack.us/img118/4820/bilde4ab1.jpg

ingen tvil om at det er en svær fisk, synd den ikke ble veid på skikkelig vekt...

kniven er 19 cm, så kan alle bruke dagen på antagelser/k-faktor osv.. :rolleyes:

Ifølge mine første beregninger er Abboren ca 46 cm, jeg har ingen formening om hva en så lang Abbor kan veie, 1500+?

Anyone?

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første kilosborre var 44 cm og 1000 gram prikk. Den var tynn - og denne ser ut til å være i bedre kondisjon. Vil ta en rågjett på 1300-1500 gram, ikke noe mer ihvertfall. En pen abbor uansett og gratulasjoner til fiskeren. Kjøp en vekt til fremtidig bruk - så får man også et bedre forhold til fysikken og hva en "masse" veier :rolleyes:

Aasmund: Hybrider har variasjon i svelgtennene. Brasme har alltid 5 - mens Flire har to rekker, 5+2. En hybrid av disse to artene vil avvike fra disse og alltid med 2 rekker - men aldri 5+2. Når flireprosjektet en gang blir ferdig så vil det uansett foreligge en konklusjon på hva man må gjøre for å 100% artsbestemme denne fisken - ikke enkelt. Min første tanke var som din da jeg så fisken første gangen, men etter å ha fått kontrollert svelgtennene og sett at fisken var skikkelig gammel - da er det vanskelig å ikke bli mer overbevist :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brukt veiestang (teltstang), og motvekt var teltet som veier 2230 gram, og ga likevekt med fisken. Riktig nok er det viktig med presisjon ved denne veie metoden, så muligheten for en feilmargin er tilstede.

Teltet er nøyaktig veid til 2230 g i ettertid? Hadde vært veldig interessant å sett en skisse av veieoppsettet! Når du sier motvekt, betyr det at abboren helt tilfeldigvis veide nøyaktig like mye som teltet, og at armlengden på vektstanga på hver side tilfeldigvis var den samme? Grunnen til at jeg stusser er at når du først skal veie fisken slik, kan du like gjerne bruke et hektos lodd eller et ti-kilos lodd uten at veiingen blir nevneverdig mer eller mindre nøyaktig. Argumentet om at teltet veier like mye som fisken gjør historien om veiingen vesentlig mindre troverdig i mine øyne. Dersom man har hatt abboren og en gjenstand hengende i hver sin ende av en snor eller sene over en teltstang uten å ta hensyn til friksjon blir den oppgitte veiienøyaktigheten på 10 g enda rarere.

EDIT: For øvrig er det ingen tvil om at det er en svær abbor, og at slike ofte dukker opp i vann med mye småabbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, fiskersiden medlemene er seg selv lik.

Ser at folk reagerer på navnet, xxxxx xxxxxxx er faktisk navnet på gutten som har meldt inn fisken.

*** fjernet fødselsår og bosted***

Det ble brukt veiestang (teltstang), og motvekt var teltet som veier 2230 gram, og ga likevekt med fisken. Riktig nok er det viktig med presisjon ved denne veie metoden, så muligheten for en feilmargin er tilstede.

Fisken er stor til å være tatt i området som ofa dekker, og er uansett den hittil største som er tatt i år som er meldt inn, da desverre med så unøyaktig at den ikke kan være med i noen konkuranser, men det burde være bevis for at de finnes, også her i området.

Men men, nå er det godt at gutta ikke leser her.

Helst ikke skjær alle over en kam!

Mye av det som blir skrevet er ikke på grunn av "ondsinnhet" men engasjement o.l. (tror jeg) fra mange engasjerte sportsfiskere på denne siden.

At noen kan moderere seg litt innimellom er det vel liten tvil om (det er ikke bare hardhudede gamlinger som er inne på denne sida)... men uansett dette var en merkelig historie.

Til fiskerne - gratulerer med grom borre!

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at dere har tatt kontakt med eier av bildet og spurt om tillatelse til å legge det ut?

Bildene ligger jo på nett i et annet forum, så det er vel ikke direkte uvanlig å krysslinke bildelenker.

Apropos offentliggjørelse så kan man jo lure på om unge herr Stang setter pris på at hans personalia legges ut på forumet.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene ligger jo på nett i et annet forum, så det er vel ikke direkte uvanlig å krysslinke bildelenker.

Apropos offentliggjørelse så kan man jo lure på om unge herr Stang setter pris på at hans personalia legges ut på forumet.

Stein

Ikke lagt merke til det før, har slettet fødselsår og bosted fra innlegget det vises til, antar BM1 har forståelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.