Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor på 2230g fra Bærum


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer med fin tryte unge herr stang :rolleyes:

Pen kropps fasong,pene tegninger og fin kondis.

Ett godt fiskeminne for mange år fremover.Tror det er en liten fare for at du får vekt til jul.

Forøvrig kan jeg nevne at min største tryte på panter 3gr sølv veide 1486gr,bildet henger på skrytetavla hos villmark Larvik.Fasongen på den var ikke så pen som tryta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke, da det ligger "åpent" ute på nett uten noen som helst "eier"

ser moderator har satt inn link til bildet istedet, ok for meg. :D

Uten noen som helst eier?

Den som har tatt bildet har eierskap til det, helt til denne blir overdratt noen andre.

Man trenger ikke skrive copyright for at det skal være copyright.

Kan fort bli dyrt å bare hente et bilde uten å spørre om lov først...

Bildene ligger jo på nett i et annet forum, så det er vel ikke direkte uvanlig å krysslinke bildelenker.

Apropos offentliggjørelse så kan man jo lure på om unge herr Stang setter pris på at hans personalia legges ut på forumet.

Stein

Bildet ligger LINKA på et annet forum.

Det er heller ikke uvanlig å bryte fartsgrensene, gjør det ikke noe mer lovlig av den grunn...

I det samme forumet har "unge her Stang" selv lagt ut denne personaliaen. (som det også meget lett går ann å verifisere med noen søk her og der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen som helst eier?

Den som har tatt bildet har eierskap til det, helt til denne blir overdratt noen andre.

Man trenger ikke skrive copyright for at det skal være copyright.

Kan fort bli dyrt å bare hente et bilde uten å spørre om lov først...

Bildet ligger LINKA på et annet forum.

Det er heller ikke uvanlig å bryte fartsgrensene, gjør det ikke noe mer lovlig av den grunn...

I det samme forumet har "unge her Stang" selv lagt ut denne personaliaen. (som det også meget lett går ann å verifisere med noen søk her og der)

Og hvem utnevnte deg til Nett-sheriff? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har 100% kontroll på dette med copyright og lover og regler rundt det, er det vel slik at om det er en aktuell sak, som har almennhetens interesse, kan bilder brukes uten å innhente tillatelse fra rettighetshaver. Dette gjelder i første rekke aviser som skriver om dagsaktuelle saker, men er man litt kranglete og trekker ting langt kan vi si at dette gjelder her :D

Ellers er det ikke noe problem å linke til bilder og artikler som ligger på nettet i et forum som dette. Hadde det vært forbudt ville feks alle linker til avisartikler om storfisk blitt uaktuelle... Nu ligger jo bildene som linker, ikke direkte lagt inn i forumet her, så da er det ikke noe problem.

Ellers en flott fisk, veid på en fantastisk fin måte.

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv loggført 19 sommerabbor mellom 45-47cm, og de har alle veid mellom 1200g-1420g!

Hvis jeg skal tippe vekt på denne abboren den her er snakk om, så vil jeg si 1400-1600g i forhold til bildene og ca lengden på 46cm! Stor og fin sommerabbor, men ingen gigant!

Se bilder her for sammenligning: http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t=607&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen borre ekspert...men min første over kiloen var 43 cm og veide 1170gr

Syntes den var scchvæær da minnes jeg....ble tatt på 18m dyp på rigg og perlemor/rød perle sluk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at dette har tatt litt tid folkens, men måtte finne igjen avisutklippet. Når det gjelder lengden på denne så tror jeg at gammern nevnte at den var 71 cm lang( litt usikker der)

Men dere får bedømme selv...

abbor_edited_komprimert.jpg

Jeg jobber med å slå både denne ( umulig iflg. Villmarksliv) og gjedda han tok( 14.75 kg)

ups. glemte å nevne at jeg var innom Vannsjø i helga...

resultat?

vi fikk et beist på 9 kg. snakker om beist. Han som tok den mente den lå på 8.8...jeg fikk en på 4 kg..

psst... kan noen si ifra til storfisker.no at oppdatert rekord på Abbor er denne?

De mener at det ikke er noen godkjente bilder av den...vel?

Endret av Pitbullberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegne av storfisker.no vil jeg bare si: det foreligger ikke noe bilde pr d.d som kan dokumentere at vi snakker om en abbor på 3,1 kilo - desverre. ;)

Det lille man ser av bildet (med forvrengbar vinkel) viser en stor abbor - men hvor stor er umulig å si - ut fra bildet alene.

Abbor2440g51cmlang45cmrundmaalMonevannbunnmeitemortOysteinKAmundsen1989.jpg

Er det forresten noen som har bildet av den døde abboren som ble funnet i Harestuvannet? Det er vel den største godt dokumenterte abboren fra Norge pr d.d

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha!

Rått at det faktisk dukket opp bilder av telt-fisken....man ser jo at den er svær :)

2230 eller ei.

Hvorfor anses mjøs-abboren på 3,1 for å være tvilsom?

Jeg mener,Abboren på Storfisk.no sine rek.lister kan vel heller ikke ansees for å være heelt kosher.

Ingen gjenstander å sammenligne størrelse med såvidt jeg kan se.

Ble S.no abboren veid med vitner tilstede?

Hva med 3,1 abboren?hvor ble den veid?vitner?

(vinkelen på bildet av 3,1 er ikke særlig forvrengt,det som derimot er ganske irriterende er utklippet som er limt over fisken..)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at dette har tatt litt tid folkens, men måtte finne igjen avisutklippet. Når det gjelder lengden på denne så tror jeg at gammern nevnte at den var 71 cm lang( litt usikker der)

Om längden stämmer så måste denna borre vara den längsta abborres som någonssin fångats, world wid! Ställer mig ytterst tveksam till denna längd. Dom abborrar som fångats och vägt över 3 kg. Finns några från sverige, har ingen varit över 56cm. Dom två sista jätteabborraran från Hällers myr var 51,5 resp 53 cm. Det fångades under provfiske en fisk som mättes till drygt 65cm. Tyvärr retunerades denna fisk så den blev aldrig dokumenterad, men denna fisk hade en uppskattad vikt av 4,5kg+

Så om nu mjösafisken verkligen var 71cm måste den varit i otroligt dålig kondition...

Endret av Lho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om längden stämmer så måste denna borre vara den längsta abborres som någonssin fångats, world wid! Ställer mig ytterst tveksam till denna längd. Dom abborrar som fångats och vägt över 3 kg. Finns några från sverige, har ingen varit över 56cm. Dom två sista jätteabborraran från Hällers myr var 51,5 resp 53 cm. Det fångades under provfiske en fisk som mättes till drygt 65cm. Tyvärr retunerades denna fisk så den blev aldrig dokumenterad, men denna fisk hade en uppskattad vikt av 4,5kg+

Så om nu mjösafisken verkligen var 71cm måste den varit i otroligt dålig kondition...

Og det er jo fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke fullt mulig. Hvis man ser for seg lengden på fisken - og mannens håndledd vs albue - så vil man kjapt se at 71 cm ikke er mulig. 30 cm er relativt normalt fra håndledd til albue - og så mye lengre enn albuen er den nok ikke. Villmarksliv oppga 55 cm som lengde - som virker svært sansynlig ut fra bildet og det faktum at det er en svær fisk.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke fullt mulig. Hvis man ser for seg lengden på fisken - og mannens håndledd vs albue - så vil man kjapt se at 71 cm ikke er mulig. 30 cm er relativt normalt fra håndledd til albue - og så mye lengre enn albuen er den nok ikke. Villmarksliv oppga 55 cm som lengde - som virker svært sansynlig ut fra bildet og det faktum at det er en svær fisk.

Du har et poeng der :)

Men hva med vitner til veiing av "Mjøsas midgardsorm"?

Fins det noen?

Siden det er såpass mange som tviler hadde det jo vært greit å rense luften....hvor ble den veid?

(og er det noen andre faktorer ennn lengde(?) som gjør at det er tvil rundt offisiell N.rek?...

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der :)

Men hva med vitner til veiing av "Mjøsas midgardsorm"?

Fins det noen?

Siden det er såpass mange som tviler hadde det jo vært greit å rense luften....hvor ble den veid?

(og er det noen andre faktorer ennn lengde(?) som gjør at det er tvil rundt offisiell N.rek?...

Vitner til denne fisken var det en del av ja. Men det er jo snakk om 40 år siden og jeg vet ikke om andre enn mine onkler og et par folk fra ABU som så og veide dette. Ergo så burde det ikke være noen tvil om veie metode ettersom det i den tida var en offisiel veiing. Som det står i artikkelen så var det meninga at fiskenm skulle opp til Verdensrekord, men grunnet tidsaspektet så var dette ikke mulig.

Nå skal det sies at Vilmarksliv i Norge har en del info om saken. De kontakta meg for en stund siden om dette. Hvis noen klarer å finne ut av det så har enten Hamar Stifttidende eller Hamars budstikke info om dette( hvis det fortsatt finnes).

Hvis det er ok for forumet så kan jeg legge inn full size på bildet slik at dere kan se/lese hele artikkelen. Der står det en del som kan være av intr. for dere, men det vil da si at bildet kommer i en oppløsning på 1280 ( 1.1mb).

Jeg tror også at jeg har noe andre avisutklipp om denne saken liggende på loftet. Skal kikke etter og se og legge det ut her. :)

Endret av Pitbullberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.