Gå til innhold
Fiskersiden

Flire/brasme-prosjektet


Recommended Posts

Nå har vi sittet noen timer og disekert, telt og målt en del brasmer og flirer.

Resultatet så langt er at det er rene jungelen der ute. En tilsynelatende klar brasme på 1255 gram viste seg å ha svelgtann formel 5,1/1,5, ne som ikke er registrert tidligere. Brasme skal ha 5/5. Ut i fra dette er det forhåpentligvis en hybrid vi har forran oss, selv om alle ytre kjennetegn sier brasme.

Problemet vi står over nå er at vi aldri kan vite om det er en ren flire, ren brasme eller hybrid vi jobber med.

Derfor kommer jeg med nok et ønske til dere. Hvis noen får en brasme fra et vann hvor det garantert ikke finnes flire, vær så snill og ta den med til meg. Trenger flere eksemplarer og hvis du får det på en tur, vennligst oppbevar dem i separate plastposer.

Typiske vann med kun brasme er:

Gjersjøen

Midtsjøvann

Nærevann

Langen

og sikert de fleste vann i Enebakk/Ski

PS: Trenger fortsatt flere flirer og brasmer fra Nitelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Da skulle vel brasma fra akersvannet være interessant også, meg bekjent er det ikke flire der?

Godt Jørgen. Da regner jeg med at du tar en tur ned til Akers i dag. Plukker opp noen brasmer og tar de med innover i morgen [ :D ]

Andre aktuelle vann er:

Tunevann

Mjær

og hele område rundt Tyrifjorden og nordover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er jeg som har tatt feil også. Har et "Fiskekart for Vestfold" liggende hjemme. Mulig det står der. Kan sjekke det. Ellers så skulle det vel stå på plakenten nede ved båtuleieplassen ved Akersvannet hvike arter som finnes der, men der er vel ikke helt fullstendig kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Mye Brasme i Nitelva også. Feks inne ved "dynovika" som de kaller det. Verdt å teste :)

Hei Rage. Tydelig å se at du er litt fersk her inne ja. :P

Dynovika er utgangspunktet for hele studien og det har vært mange og lange diskusjoner om dette området her inne. De enorme mengdene med gytende karpefisk som befinner seg i det samme området på våren bidrar til at det produseres store mengder hybrider / blandinger. Identifisering av ren flire fra brasme/flire hybrider er en stor utfordring og det var "Avkrokens" intensjon å forsøke å finne noen typiske tegn som kunne gjøre dette enklere.

Er faktisk ikke sikker på at han kom til noen konklusjon bortsett fra at det er veldig vanskelig.

Mulig han kan kommentere her hvis han ser dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok helt fersk, og var ikke klar over at det var såpass står vitenhet om dette stedet for å være helt ærlig :P

Å finne en art uten å vite kjennetegn kan være vanskelig og dyrt (hvis man skal sende fisken til analyse feks). Godt å se at noen tar seg tiden til å se etter kjennetegn. Vil følge med på diskusjonene fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rage. Tydelig å se at du er litt fersk her inne ja. :P

Dynovika er utgangspunktet for hele studien og det har vært mange og lange diskusjoner om dette området her inne. De enorme mengdene med gytende karpefisk som befinner seg i det samme området på våren bidrar til at det produseres store mengder hybrider / blandinger. Identifisering av ren flire fra brasme/flire hybrider er en stor utfordring og det var "Avkrokens" intensjon å forsøke å finne noen typiske tegn som kunne gjøre dette enklere.

Er faktisk ikke sikker på at han kom til noen konklusjon bortsett fra at det er veldig vanskelig.

Mulig han kan kommentere her hvis han ser dette??

Mange fisker er analysert og en del er sendt inn og tatt genmateriale av.

Vedkommende som jobbet med genforskningen har ikke lenger tilgang til dette, så foreløpig ligger saken på is.

har hørt nyss om at Zoologisk skal lage en genbank over norske arter, så jeg prøver å få innpass der etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Henter opp igjen denne.

For MANGE år siden ferierte jeg på Gjennestad, og tok meg et par fisketurer.

På den ene turen fikk jeg en fisk som de "voksne" som var der kalte flire. Denne har jeg ført på listen min, men fjerner selvsagt denne hvis det viser seg at det ikke er flire i vannet :)

Hva sier dere??? Er det, eller er det ikke flire i akersvannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opp igjen denne.

For MANGE år siden ferierte jeg på Gjennestad, og tok meg et par fisketurer.

På den ene turen fikk jeg en fisk som de "voksne" som var der kalte flire. Denne har jeg ført på listen min, men fjerner selvsagt denne hvis det viser seg at det ikke er flire i vannet ;)

Hva sier dere??? Er det, eller er det ikke flire i akersvannet ;)

har hørt rykter om flire i Akers noen ganger, men er ikke sikker på om dette er riktig.

Sansynligvis er det snakk om små blanke brasmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette er et bilde av ei brasme fra Akersvannet for et par år siden.

28978_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11885/28978.jpg

Men, hvorfor har den røde finner? Dette er jo kjennetegn for flire, men øyets diameter virker litt for lite for flire. Kroppsformen virker også litt lav, og når jeg ser den nå minner det om hybrid mellom sørv og brasme. Er dette mulig? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Interessant.

Jepp :lol:

Men for å gå litt lenger. Har fortsatt mange flirer liggende i fryseren.

men problemet mitt nå er at jeg ikke har noen som kan ta DNA-test av disse fiskene.

En del av prosjektet gikk ut på at vi DNA-testet en del individer flire og enkelte brasmer for å prøve å finne ulikheter.

Han som tok testene kan ikke gjøre dette lenger, så derfor spør jeg om det er andre der ute som sitter på og kan bruke slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.