Gå til innhold
Fiskersiden

Hår fra elg og rådyr


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jakter ikke selv men har flere bekjente som sitter på lur ute i skogen på denne tida. Har derfor mulighet for å få pels til fluebinding. Har imidlertid ikke anelse om hvor på dyret den beste pelsen sitter. Noen tips? Kan den brukes året rundt eller funker det dårlig nå når dyra skifter til vinterpels?

Har alle hjortedyra hule hår eller gjelder det bare hjorten?

Vi har jo tidligere diskutert behandling av fjær. Regner med at frysing gjør susen også på dyreskinn.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halehår fra hjort (bucktail) og rygghår fra rådyr i min binding, men jeg kjøper det jeg skal ha. Vær forsiktig om du skaffer deg hår/fjær fra jaktkamerater. Bruk møllkuler/spray og la det ligge i fryseren over flere runder, ellers kan du risikere å få hele fluebinderutstyret ditt ødelagt...

Reinsdyrhår er ekstremt hule og egner seg dårlig til binding. Jeg vet ikke om rådyr/hjort er hule, men de kan i allefall brukes. Det finnes mange typer rådyr å få kjøpt, da det meste importeres,(spør du så vet de knapt hva det er). Jeg fortrekker rådyr til muddlers og streaking caddis.

Jsc[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.