Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskealder og fiskehjerne


Recommended Posts

Så på NRK i går et program om fiske på Hardangervidda. Der ble det hevdet at det eneste stedet på fisken man kan se alderen er i/på en liten dings som de tok ut fra fiskehjernen. Skar liksom av topplokket på fisken og tok den ut.......hmmm.....jeg har alltid tenkt på skjellene, men de mente at dette ikke var riktig. Noen som kan fortelle litt mer nøyaktig hvordan man ser på årringene i hjernen på en fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tja... Vil nå si at de fleste seriøse forskere anslår aldreren på skjell... Men skal man kanskje ha det ned til mnd, og kanskje uker, så er muligens hjernen bedre... God knows..

I følge "de som kunne det" (og de var seriøse forskere) som var der i går så snakket de om skjell som antydet en alder på femten år, mens fisken var 24 år, så det var nok ikke helt på månedstadiet. PRogrammet kan sees på nettsidene til NRK ut i naturen eller i reorise på søndag, men jeg tenkte noen kanskje visste mer om det her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Disse steinene (otolitter) er den eneste måten å fastslå alderen nøyaktig. Skjell slites og skiftes ut og er dermed uegnet til nøyaktik aldersbestemmelse. Spesielt gjelder dette eldre fisk 10 +...

Skjønte det, men hvordan ser man det....hva ser man på? Jeg så at de tok den ut av hjernen, men ikke noe mer...

Forresten nå som du gav meg navnet på det fant jeg noe om det på nettet. Her for eksempel: http://www.miljolare.no/fagstoff/vann/arti...t/otolittar.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt fiskefeber for tiden, satt her og fniste for meg sel, årringer hos fisk...fnis:-)

Men det er altså årringer i otolittene hos fisk. Ikke bare kan de avlese veksten, men ofte også når fisken gikk ut av bekken, gytt for første gang osv. men deler av dette ka skjellprøver også brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Akutt fiskefeber for tiden, satt her og fniste for meg sel, årringer hos fisk...fnis:-)

Men det er altså årringer i otolittene hos fisk. Ikke bare kan de avlese veksten, men ofte også når fisken gikk ut av bekken, gytt for første gang osv. men deler av dette ka skjellprøver også brukes til.

Søtt det...menn på fniser'n. Sjarmerende [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo en innmari søt vennine da...som jeg akkurat snakket med, som er relativt nylig singel. Hun har i flere dager trodd at hun har hatt lungebetennelse, men fikk svar i dag at det nok ikke var noe galt med henne. Drit forbanna ringer hun meg nå og roper ut at ikke en gang en bakterie vil ha henne. He he, hva sier du KIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.