Gå til innhold
Fiskersiden

tfo


fluen
 Share

Recommended Posts

er det noen her som kan tipse meg om vilken av de to stengene til tfo

som er best til sø fiske. jeg sitter og tenker på og kjøpe en av de men jeg finner ikke ut hviken.

ønsker en kjapp stang og har valget mellom ticr og ticr x.

ticr stangen er den som er 9 fot i klasse 7 og den andre er ticr x i 9 fot klasse 8.

hvem av de skal jeg velge?

er det noen som har prøvd begge?

hvilken syntes du var den beste?

er det noen som kan gi meg eventuelle tips om snøre valg for disse to stengene?

kom igjen de som har prøvd disse stengene og fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TICR er en heftigere kastemasking en Composite Development. CD rods er utrolig bra de og, ikke missforstå meg, spesielt GHR serien. Har ikke snakket med gutta på en stund, men fint at VD Rods kommer igjennom hos dem for jeg har pusha hardt på det at de skal ta de inn lenge. CD rods er mer en fiskestang igjen. GHR serien gir deg maksimal kastelengde samtidig som den er en drøm å kjøre fisk på. Stanga er laget for saltvannsfiske og for å presentere store fluer. Utviklet av et geni på NEw Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TFO`en er helt klart ett bra valg.

Det er ett merke fra New Zealand som snart kommer til Norge i følge "importør".

Remy kan sikkert si litt mer om det, men de produsererte klinger for andre mere kjente merker som f.eks. Redington NaTi og NaTi Q.

Les mer her: http://www.cdrods.co.nz/

Under CD rods på menylinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet TICR X klasse 8. Overraskende god. Ja, det er en kastemaskin, men som endel av de andre stengene jeg personlig fisker med er den retningsstabil med lite vingling. Ikke la deg lure av de som påstår at dette er et kosteskaft. De snakker nok utfra hva de ellers er vant med, men trives du med sjøørretfiske, liker noe stivere og/eller raskere stenger, og samtidig synes det er en fryd å kaste langt, skal du ikke være redd for å velge den. Men mange er også svært fornøyd med PRO serien. Jeg vet at Vangen kommer til å ta inn andre klasser av X. Åttern var grei den, men jeg kunne kanskje tenkt meg en som var noe lenger enn nifotern.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var en tur hos lasse og gjengen i dag og prøvde ticr og ticr x.

i utgangspunktet så skulle jeg ha en ticr i klasse 7.

etter noen prøve kast så ble jeg meget i tvil.

så prøvde jeg ticr x og ble i enda mere tvil over ticr.

syntes faktisk at ticr var for myk til min kastestil så valget ble lett.

om to uker er jeg den lyklige eier av en ticr x i klasse 8.

prøvde den med guide line bullet snøre og får en kaste maskin.

noen få sleng og trange snørebukter etterpå så var hele bullet snøret ute og deler av backingen følgte der etter.

takker for innspill og kan ikke si annet en at jeg gleder meg til stange skal prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, første gangen jeg har hørt om noen som mener at TICR X er slapt, interessant det og..

Jan; jeg vil i allefall påstå at det er mer kosteskaft og mindre fiskefølelse i TICRX enn i TICR. Jeg har selv fisket i mange år med stenger langt stivere enn Fenwick Techna AV som du pleier (pleide) å gå rundt med, og vil fortsatt si det er en litt stiv stang i den formening at en del av kjøringen av fisken blir borte i stanga. Spørsmålet er jo enkelt, skal du ha fiskestang, eller skal du ha en kastestang. Noen ganger er det greit å finne en mellom ting, noe som leverer fluen ditt du vil ha det, og samtidig gir deg heftige opplevelser ved kjøring av fisk. Man må jo også huske på at mange av de amerikanske saltvannstengene er produsert til litt annet fiske enn sjøøreter på 1 kilo til to i snitt. Har fortsatt tilgode å kjenne bøyen i korken på TFO, selv de kraftiske fiskene vi har her i fjorden har ikke gjort dette enda. Og hvis ikke havabbor på 2,5++ klarer det, klarer neppe en sjøørret på fire det. Og dermed mister man litt glede og, eller??? Men enig ang vingling og kastekraft, TFO har truffet riktig og leverte en serie med punch, og nøyaktighet, til og med på pro serien.

Men i bunn og grunn fluen, så ville jeg kjøpt en St Croix Legende Elite. Like god å kaste med, men mye mer moro å kjøre fisk på, også er de på salg :D men ser du har tatt en TICRX og du kommer til å bli kjempe fornøyd. [ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk remy.

håper det blir litt fart i sakene nå ja.

grunnen til at det ble en ticr x var vel det at jeg har bare hatt mykere stenger tidligere og egentlig ikke fått noe særligt greie på det i vind som det er mye av til tider.

det var jo bra med vind i dag mellom butikken og motorveien så fikk testet den bra ut syntes jeg.

det hjalp jo at snøret liksom bare ble borte. det raset jo bare ut av ringene.

det får i alle fall meg til å bli inponert av stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy;

smak og behag, oppfattelse av fiskefølelse, oppfattelse av stang; det er og blir svært individuellt, ikke? Og godt er det. Forøvrig;

Techna AV er ikke noe spesielt stiv stang slik jeg ser det. Den er en rask stang! Gir fiskefølelse i massevis. AV'n tas frem av og til, men jeg fisker nå mye med Ironfeather. TICR X oppfatter jeg som strået vassere enn Iron igjen når det kommer til punch, selv om jeg da har sammenlignet Iron 997 og TICR 98. Fiskefølelse får du vel ikke i så stor grad hvis du fisker 150 grammere i bekken på hytta med disse stengene, men på middels til stor sjøørret er den vel tilstrekkelig skulle jeg mene. Men igjen; det er andre grunner ved et stangvalg enn bare fiskefølelse...

Lykke til med din TICR X, fluen! Håper du koser deg med lyden av backingknuta som river gjennom ringene. Tror det blir bra, jeg :-)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.