Gå til innhold
Fiskersiden

Pustende vadebukse


emilf
 Share

Recommended Posts

Gjest Brage

Jeg står på mitt. Pustene vadere er helt unødvendig! Og de puster slett ikke i saltvann. Greit nok: Helt nye vadere med goretex har nok en viss pusteeffekt, men det er ikke praktisk å bruke matrialet i vadere av svært mange grunner. Mitt råd er å kjøpe vanlige lettvektsvadere. De er billigere og minst like slitesterke.

Det er rørende å lese at dere ikke blir klam/våt i pustene vadere. Men jeg blir altså ikke klam/våt i lettvektsvadere som ikke puster. Hvordan er det mulig montro?

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Greit det at du ikke liker lettvekts vadere, men fleste parten begynner ikke å gå to mila med vadere uansett, men hvis jeg først skulle gått to mila så hadde jeg selvfølgelig brukt lett vekts vadere.......

Bruker det selv, og har ikke hatt noen problemer med å bli klam eller svett.

Fisker hver dag i Barduelva og må gå ca en halvtime fra bilenfor å komme meg dit jeg skal stå, og jeg går med vaderen fra bilen, bare tull å gå og bære på mer enn du behøver hvis man ikke blir svett eller klam av vaderen er det ikke??

Men skal ikke begynne å kverrulere for mye her, da blir det bare tull. Men jeg står også på mitt....: lettvektsvadere.. Uten tvil

Så da får jeg vel rette at jeg er HELT uenig......

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

Jeg står på mitt. Pustene vadere er helt unødvendig! Og de puster slett ikke i saltvann. Greit nok: Helt nye vadere med goretex har nok en viss pusteeffekt, men det er ikke praktisk å bruke matrialet i vadere av svært mange grunner.

[ :) ][ :) ]

Och vilka orsaker är det som gör gore-tex olämpligt som mtrl i vadarbyxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hei igjen,

Til mepps3; Jeg har ingenting imot lettvektsvadere. Lettvektsvaderne er langt bedre enn neopren. Der er vi vel enig.

Lho; Goretex er etter min mening uegnet som lettvektsmatrialet fordi:

1, Det er et dyr matriale som gjør at vaderne blir unødvendig høyt priset.

2, Goretex puster ikke etter å ha vært i saltvann eller når porene er tettet med skitt. Videre er det slik at det i regnvær og når vaderne er våte, er større luftfuktighet på utsiden av vaderne. Dermed fungerer ikke den delen av pustingen som er basert på diffusjonsprossesen.

3, Pusteegenskapene til Goretex (og de fleste andre pustene matrialer) er så dårlige i det lange løp, at det det er mer hensiktsmessig å lære seg å lufte ut fuktigheten på andre måter.

4, Det er langt mer effektivt å bli kvitt fuktigehet inne i vaderne ved å være flink til å lufte i åpningen du putter kroppen din ned i.

5, Dyrt fluefiskeutstyr bidrar til å opprettholde fluefiskesportens stempel som en rikmannssport. Jeg har iallefall inntrykk av at det helt klart er flest fluefiskere som "investerer" i pustenevadere og annet unødvendig dyrt utstyr.

6, Den som kjøper pustenevadere er lurt!

7, Goretex er ikke mer slitesterkt enn "tette" lettvektsvadere. Man får således ikke mer varder per tidsenhet (målt i feks år)for pengene. Det skulle men jo tro ut fra prisforskjellen.

8, Man får generelt mer "fiskelykke" ut av å omdisponere midlene. Kjøp heller tette lettvektsvadere og bruk resten av pengene på fluekasterkurs, fluebinderkurs, en fly blilett til fiskemekka; det er mange muligheter her; pustene vadere er dyrt!

Som du sikkert la merke til er de beste argumentene først. Videre forventer jeg inget objektivt svar fra fluefiskere som selv er lurt og har kjøpt pustenevadere til en helt ufattelig dyr penge! Men et sakelig svar hadde vært hyggelig!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Jeg glemte det beste argumentet!

Hovedformålet med vaderne er å holde vannet ute! Og der er ikke pustenevadere noe bedre enn andre vadere, tiltross for prisen. Gortex er således uegenet som matrialet fordi hovedformålet med produktet blir oppnådd med ved bruk av langt billigere stoff.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Ja, enig i det at lettvekts er best, men du sier det at fluefiske er en rikmannssport...... Vet ikke om du er flue fisker, eller om du bruker kaste stang, men for min del, så når jeg har råd til å kjøpe meg fint, bra og dyrt utstyr, ja da gjør jeg det. Jobber jeg som alle andre og hvis det er det jeg vil bruke lønninga mi på, ja da gjør jeg det, i stedet for å kaste bort pengene på noe som jeg bare hadde brukt en gang og latt det ligge og samle støv i kjelleren. Har en ganske grei jobb, jobber som brann mann og i sommer halv året, jobber vi ett døgn på og tre døgn av, og da er det for min del fiske som står på planen i de tre døgnene. Min mening er at hvis man først dyrker fluefiske,

så kjøper jeg heller litt dyrere og finere utstyr med en gang, istedet for å kjøpe flere og dyrere etterhvert som man blir flinkere og bedre.....

Synes ikke det er noe vits å kjøpe seg en stang til 1000 når man kan kjøpe seg en til 3000 eller kanskje mer hvis man først fisker HVER dag og dyrker denne sporten...

Og hva mener du med at de som kjøper pustende vadere er blitt lurt???

Selv om man kjøper seg en pustende vader i stedet for en som ikke puster, ja, da er det du som har blitt lurt, og ikke jeg. Sett at det er fler som er uenig i det du sier, og jeg sier ikke at du ikke kan ha dine egne meninger, men da burde du tenke deg litt om før du skriver at vi har blitt lurt..

Dette er ikke for å virke forbannet, men blir bare litt revet med her[ :) ]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hei Kristian,

Ble revet med selvog ble vel litt sleivete i svaret! Men vi får være enige om å være uenige. Og det er bare morro med en diskusjon.

Som du skriver er flere av argumentene mine litt tynne. Dette med rikmanssport og at man er lurt hvis man kjøper pustene vadere, er det plass for mange meninger om. Ofte er det slik i diskusjoner at det ikke er noe som er riktig eller galt, men at uenigheten har grunnlag i at folk har forskjellige preferanser.

Vi får slå av en prat om temaet hvis vi treffes når vi er ute og svinger fluestanga.

Vi snakkes!

Mvh

Brage

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg ikke innpå diskusjonen omkring pustende/ikke pustende vadere - men vil bare opplyse om at de nye pustende vaderene til Fenwick faktisk har begynt å puste den riktige veien. Før pusta de på både innover'n og utover'n - men nå altså bare på utover'n.

Og veiledende pris er rundt 2500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.