Gå til innhold
Fiskersiden

noen timer på Høgsfjorden /m bilder


kim andre
 Share

Recommended Posts

Monika og guttungen ble med en liten halvtime, og første tur i båt for den lille ble ubetinget suksess :P . litt skummelt var det, men smilet kom frem etterhvert.

180920062046Fb8VEpQGvHSxgEqrXp.jpg?61

180920062048fur6GH8ZN6S6yJMzcn.jpg?4

da jeg til slutt putret utover fjorden alene, endret jeg planene litt fra å fiske på dypt vann til å fiske der jeg har fått langer på 10-12 kilo.

på veien kom jeg over dette skiltet( noen med forslag til hvordan det skal tydes?) :)

1809200619023bRI2Yce5Ky7gvyqSq.JPG?59

etterhvert kom jeg meg på plass i Høgsfjorden, og første nedslipp leverte lyr på halvannet kilo. de neste nedslippene ga hvitting i 300grams størrelse og noen små hyser.

prøvde litt lengre sørover der det er mer steinbunn, og der satt ei lita lange på 2,9(ogettellerannet)kg. et par smålanger senere. blir det skikkelig liv men opp kommer kun tackle uten krok. What!? sleit av 090 monosen mot steiner? Tenner?

her er den største langa på vei opp

1809200619203up65Q7rrsjNlYzMjS.JPG?20

fikk masse hyser og hvitting da jeg kom på utsiden av steinbunnen (mudder/sandbunn), og en og annen lusuer.

ville prøve en plass til, og der sto det jaggu mye makrell! slapp 500g søkke med 3/0kroker ned i dypet, men det stoppet etter 5 meter. makrell på makrell kom opp. flyttet meg 50 meter men det samme skjedde her.

etter en stund ga makrellen seg og jeg nådde bunnen. mistet flere bra fisk, før lusuer kjøret startet. to og to kom det opp lusuer, på hvert nedslipp. største veide 300g på grammet...fikk 14-15 stykk før jeg måtte seile hjemover

lusuer er en bra matfisk

180920061911GOGz8jbzI6J5QTOvLk.JPG?68

hadde et kobel med måker rundt meg hele tiden, de kjenner igjen en storfisker (kremt)

180920061914xPOo7gPimiAM8KVJAV.jpg?15

180920061904QVBUlnC45xy56ovKtU.jpg?75

18092006190635wG7IcdzkSoVwMIJu.jpg?25

en herlig dag på sjøen, selv om det var et merkelig grått lys hele dagen, var det stort sett blikk stille og lite strøm.

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Kim Andre. Håper jeg får bli med deg en dag i båten igjen. Jeg har ennå flere stenger som ikke er knekt.

0.90 tvers av? Fisket du i bukta til Rudolph som hadde dykkerkniven parat? Han ville kanskje ha busslasten med mullaene for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkene må være blinde :P:P Storfiskar du liksom..... ;)

Skiltet betyr: Fisk her, det er en hel buss med muller her.

ha! måkene ser ganske så godt! men de har nok blitt litt leie av alle brungyltene og fløyfiskene vi har slengt rundt oss på land...

Flotte bilder Kim Andre. Håper jeg får bli med deg en dag i båten igjen. Jeg har ennå flere stenger som ikke er knekt.

0.90 tvers av? Fisket du i bukta til Rudolph som hadde dykkerkniven parat? Han ville kanskje ha busslasten med mullaene for seg selv.

har ei massiv glassfiberstang du kan låne, den knekker ikke med det første...evnt. er jo håndsnøre tingen for deg.

vet ikke hva som kappet snøret, ett eller annet med skarpe tenner, eller så har jeg vært borti med noe skarpt selv :blush: , og når fisken da røsker og river litt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var da ikke så aller værst fangst vil jeg si!

Får veldig lyst til å dra ut i Høgsfjorden selv nå, men må nok vente til en eller annen helg på hytta.

Hvor omtrent er det du fisker (du sier du har fått lange på 10 + kg der)? Er det lenger ute i fjorden? Forstår selvsagt hvis stedet er litt hysj hysj, men som jeg har skrevet før er jeg på utkikk etter gode plasser i dette området.

Som du også nevner er det veldig lett å miste opphenget pga. de store steinrøysene som skraper mot utsyret, eller fordi pigghå/ andre fisker med skarpe tenner leker litt mye med snøret. Har erfart dette mer en en gang for mye..

Bruker du tykk sene ovenfor opphenget, og i så fall hvor mye? Jeg har intrykk av at fireline o.l. ikke liker skarpe kanter like godt som vanlig sene, og skulle gjerne hatt tips for å redusere risikoen for å kappe snøret.

Og hvordan binder du opphenget/tackle med hensyn til antall kroker (størrelse?), avstand osv.

Og for å ikke glemme det så var det selvfølgelig interessant å få litt status over denne fjorden, så fortsett med slike rapporter du :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sender pm ang plassen for langene.

tackle 1: paternoster med 2 kroker. til firelinen bruker jeg alltid en topshot på 10-15 meter med 0.90. dette skal ta seg av slitasje langs fjellvegger osv. i enden av denne fester jeg en hurtigkobling. her brukte jeg to opphenger løkker som jeg klipte og fikk to opphengere der fortomen er 30-40cm i lengden, hiver innpå selvlysende slange og litt stæsj for å beskytte/lokke. det meste av småfisken tok på dette tacklet

søkket i enden

tackle 2: glidende tackle direkte på topshoten. glidebom tres inpå monoen og en perle og en svivel sikrer bomen. fester så fortom etter hva jeg skal fiske. denne gangen ble det en 0,90 fortom med gummislange og perler. dette tok langa.

ikke så godt forklart, og det finnes folk her inne som kan masse mer om dette, og de kan evetuelt rette opp det jeg gjør galt.

hvor lang skal topshoten være feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.