Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiskerns fiskerapporter.


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Det ER faktisk en hakalaks! Forklaringa er at den ble hengende litt, så skylt...for deretter at blitsen gjorde den blankere enn den faktisk var. Det meste av gytedrakta er faktisk ikke mulig å se på bildet.

Noe av hakan var nylig slitt av, vært kroka før? -eller kanskje mistet under kamp med en annen haka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av tomol2

Gratulerer med en fin laks.Du var vel den eneste som fikk noe den dagen,for det er ikke meldt inn noen flere på børsen.

Var og fisket på grevelingen fra torsdag til fredag men det var bedrøvelig,lite vann i elva og kun 1 napp på duppen.

Hilsen tomol2

Skal fiske i morgen. Har ikke de store forhåpningene, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er vanskelig å forstå vitsen med å fiske laks så sent på sesongen, du fisker kanskje bare for matens skyld du piscator? [ :) ] Forstår kommentaren om C&R, men er dette like viktig i Drammenselva som i elver hvor det ikke gjøres samme kultiveringsinnsats? Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså ikke noen skjult retorikk i det spørsmålet. Uansett: en fantastisk flott fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Synes ikke det er vanskelig å forstå vitsen med å fiske laks så sent på sesongen, du fisker kanskje bare for matens skyld du piscator? [ :) ]

he he, det måtte jo komme. Spørsmålet mitt var jo basert på den argumentasjonen som brukes MOT C&R, nemlig at maten er et viktig moralsk alibi for sportsfisket. I så henseende er det jo kanskje mange som møter seg selv i døra dersom de fisker laks så sent?

Rent personlig er jeg naturligvis ikke i mot å fiske laks så sent, bare man gjør det som er nødvendig for å ikke skade bestanden, dvs setter tilbake fisk som er uegnet som mat (brun fisk), eller som er viktig å ta vare på. At det kanskje ikke er noe stort poeng å sette tilbake en slik fisk nettopp i Drammenselva forandrer ikke de generelle sidene ved saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Uten at jeg vil at tråden "min" skal bli en ny C&R-tråd -

Hva er vitsen med å sette ut en så stor og fin hakalaks når;

1. kultivering er det eneste som gir en bærekraftig stamme i Dr.elva.

2. Vi får nok rogn og melke ved stamfisket. Og det trengs mye mindre melke enn rogn.

3. Sannsynligheten er stor for at laks som settes ut igjen utvikler soppinfeksjoner.

4. Sannsynligheten for at denne laksen ville komme en gang til på elva er ufattelig mikroskopisk.

5. Svært så usikkert om denne laksen ville ha kommet seg i og med den måtte trettes godt ut før den kunne landes.

+ det faktum at det er en lovlig fanget fisk, fiskeren har tenkt på å bruke den som troféfisk på veggen (hans første på veggen og største fanget noensinne).

Fint spørsmålet reises.. så fler og fler kan begynne å tenke på nødvendigheten av, ukritisk, å drepe fisk.

Ellers ble sesongen ikke spesielt bra for meg.. snarere sånn litt under midt på treet. Men i en sesong hvor samlet fangst for elva blir såpass lav, kan jeg si meg sånn nogenlunde fornøyd allikevel.

Men mange flott opplevelser har du fått med deg i år også, og mange timer med båtfiske i en elv som gir og gir både av fisk og andre naturopplevleser.[ :) ][ :) ]

Synd det er over, morro å følge med på denne tråden Henning. Men nå kommer det vel en ny tråd under Oslo der du oppdaterer oss med fiske i oslofjorden, noe vi alle ser frem til [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.