Gå til innhold
Fiskersiden

Spesimenfisk


Recommended Posts

Det er mange som prater om spesimen abbor,suter,kveite o.l Men finnes det en liste som sier hvor stor fisken må være før det er spesimen? I ferskvann, så brukes vel lista til NMU, men hva med saltvann? I Sverige er iallefall dette egne lister, hvor folk da teller antall Spesimenfisk på samvittigheten. Er det noe slikt i Norge? I tilfelle hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På storfisker.no har man begynt å få frem en liste over specimenkrav til all fisk, ligger en tråd hvor kommentarer kan legges inn. Selv har jeg tre og er dritfornøyd med det!

Her er en link til de vektene som har kommet frem så langt:

http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t...8e608603a8f72a3

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en jobb å gjøre Robert. Du kan starte med artslista fra Langesund. Ta feks 80% av norgesrekorden og vurder for hver enkelt om det er rimelig sjangs for å kunne få en specimen langs norges lange kyst. Ut fra det lager du Fiskekongens / fiskersidens salte specimeliste. Denne kan så diskuteres her og så har vi snart fasiten som kan legges ut på siden.

Tar du utfordringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette evige vektmaset! Kjære markdruknere: vi må huske på at det kun er kameratskapet, innholdet i matpakken, været, den friske luften og det dertil egnede humøret som virkelig teller :angry:

Godt sagt Audun, men det er nå gøy å ha noe å strekke seg etter og da. Dessuten kan man etterhvert få en pin hos storfiskern hvis man får en specimenfisk! Det er tøft!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pin meg her og pin meg der...jeg klarer aldri å montere en pin uten å stikke meg på den uansett!

Hehe, neida, klart det er knall med storfisk, det er jo det som er aller mest spennende, men det gjelder å stimulere til å se litt bort fra vekter også. Tenk på karpene fra go`vannet, et knakende godt eksempel :rolleyes:

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo selve fiskeopplevelsen som teller, og det er opp til hver enkelt hva som stimulerer. For meg så kan det være vel så moro å få en 3kilos laks på ultralett utstyr som det er å få en 12kilos på kraftigere skyts. man må anpasse utstyret etter fisken man forventer å få. dessuten er målretta fiske etter en spesiell fisk fantastisk forløsende når det klaffer. Klart målretta fiske etter den store er jo utrolig moro det og, men ofte så er det alt rundt en fisketur som gjør det til en perfekt tur. Forberedelsene, været, plassen, samt noe som gjør det lille ekstra. Om det er fisk eller fugl er for meg et fett. Det er ikke fisken,men selve opplevelsen som bør være i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jo detta jeg også. Og det var heller ikke poenget med denne tråden. Reiser ofte ut å fisker bare for turen sin skyld, på plasser med kun småvokst fisk. Grunnen er att folk prater ofte om att de har fått spesimen fisk i sjøen. Og da lurte jeg bare på hvor man finner hva som er spesimen fisk.

Og du behøver ikke fortelle meg att du reiste hele Norge på langs for opplevelsen sin skyld Wilhelm? Om man jakter på arter eller spesimenfisk er vel to sider av samme sak? :D:lol:

Personlig jakter jeg ikke spesielt etter noen ting. Men bare lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var ikke att dette betydde det samme. Men to forskjellige ting av samme sak. Om man jakter etter arter eller storfisk, så er det det samme. det er ikke bestandig opplevelsen som står i fokus. Fisker vel ikke under Rælingenbrua eller Dyno pga opplevelesen? (Er jo sef en spesiell opplevelse å ta dasspapir av takkelet første gangen)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke... Men fascisme !

(ps det heter kommunisme :D)

Med all den skrivefeilinga som er på denne siden er det ikke rart man rakner litt :D

Er forøvrig enig med Audun Automat, om det blir fort litt mye specimen/species jag, jeg for min del har min egen specimenliste, og det er fisk som er bedre enn min nuværende pers.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pin meg her og pin meg der...jeg klarer aldri å montere en pin uten å stikke meg på den uansett!

Hehe, neida, klart det er knall med storfisk, det er jo det som er aller mest spennende, men det gjelder å stimulere til å se litt bort fra vekter også. Tenk på karpene fra go`vannet, et knakende godt eksempel :D

Du har helt rett Audun, og jeg er veldig enig med deg. Det vil for meg alltid være fiskeopplevelsen som står i fokus. I govannet er jo specimenkarpe ikke mulig, men det vil jo ikke si at fiskeopplevelsen og gleden er noe mindre av den grunn, kanskje snarere tvert i mot. Av og til er det dog gøy å prøve å få en skikkelig stor fisk, og alle er vel enig i at vi ofte er ute etter å få så stor fisk som mulig. Det at vi sjelden får såkalte specimenfisk vil jo ikke automatisk bety at turen har vært mislykka. Selv er det sjelden jeg egentlig gjør noen stor innsats for å få fisk over diverse specimenkrav (selv om havmusa og havålen jo frister litt... :D), jeg reise rpå tur for å hygge meg og for å drive med det jeg liker best, nemlig å fiske.

Ellers synes jeg specimenlista til Piko er fin. Jeg har den samme. Målet er alltid å slå Michaels perser.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er blir vel på en måte det samme jaget det og ? All den tid du strengt tatt har ett "snevert fiske" (ikke negativt ment) ?

Regner med at den var retta til meg?

Tok det ikke negativt, i så måte er det vel et specimen jag, MEN det er jeg som setter grensen. Jeg jager ikke 'andres' mål

Men ser poenget ditt.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.