Gå til innhold
Fiskersiden

kjøttfarge på ørret


kim andre
 Share

Recommended Posts

Det er klart at en ørret med rød kjøttfarge ser med fristende og delikat ut enn en ørret med hvitt kjøtt. For min del spiser jeg like mye rød ørret som hvit ørret, og har ikke noe problemer med hvitt kjøtt.

Hva som smaker best? Hmmm... Syns at rød ørret smaker bedre enn hvit ørret, men det har veldig mye å si hvor fisken kommer fra! En ørret fra et myrvann har som regel hvit kjøttfarge (som igjen kommer an på kostholdet), og smaker myraktig. Ørret som har spist marflo får jo den røde kjøttfargen.

Min konklusjon: Rød/hvit spiller ingen rolle (for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo bede ut med rød ørret for min del, men er faktisk usikker på om jeg kjenner en forskjell.

rødspette og piggvar er jo hvite, og smaken er jo ikke akkurat ekkel :) .

spørsmålet kommer fordi jeg ofte leser om eller snakker med folk som foretrekker det røde kjøttet. ser at det her inne blir spurt om det finnes vann i nærheten med rød kjøttfarge på fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du tar en blindtest på noen som mener det er klar forskjell. Vær imidlertid oppmerksom på problemstillingen rundt myrsmak osv som Lasse nevner...

da skal sviges til pers en av dagene denne høsten. poenget med myrsmak er mottatt, har selv spsit fisk med myrsmak, og det vil jeg helst ungå... :)

går greit å fange fisk fra samme vann som er både hvit og rød i kjøttet. kan jo blindsmake selv før den store testen

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det vannet jeg fisker mest smaker den blankeste fisken best,mens den mørke ørreten smaker myr.

Fikk laks i vannet i slutten av juli på ca 1,8 som smakte fortreffelig,blank ørret også.sø?(rødt kjøtt i begge)

Mens den vanlige brunørreten var grå/hvit i kjøttet og smakte myr :)

Har opplevd å få fjellørret på filefjell som var hvit i kjøttet som ikke smakte så godt som den som spiste marflo.

Men det kan vel variere fra vann til vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg merker noe forskjell i smaken, men er "opplært" til at den ultimate fisken er den som er rød i kjøttet. Så jeg foretrekker faktisk ørret og røye som er røde i kjøttet, føler økt velvære av å se rødfargen.

Så for min del er nok hele forskjellen psykisk, for forskjell i smaken merker jeg ikke noe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ingen smaksforskjell - den er i beste fall psykisk. Det eneste som bevger seg fra maten over i fiskekjøttet er fargeproteinet i krepsdyrene. Dette smaker som kjent ingen ting.

At fisk som beiter krepsdyr er mer smakfull er bedre en fisk som ikke beiter krepsdyr er helt sikkert.Den blir mer eller mindre rød i kjøttet når den beiter krepsdyr i motsetning til taretorsken(som stort sett lever på krabbe/krepsdyr) som får fargen på utsiden.

Ett eksempell er bla, finnmark. Fisket i to forskjellige vann der i det ene vannet gikk røyen etter overflateinnsekter mens i det andre vannet beitet røyen på marflo.Helt klart hvilken fisk som smakte best.

Her på vestlandet er det stor forskjell på sjøørret som går i brisling og sø som går i marflo/krepsdyr.To forskjellige farger , def. forskjellig smak også.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først og fremst synsintrykket og ikkje smaksintrykket som vert bedra ved synet av raudt laksekjøtt. Oppdrettsnæringa bruker i dag hundrevis av millioner årleg på å tilsette astaxanthin i fôret. I tillegg til at forbrukerane får den fargen dei vil ha på kjøttet gir karotenoidet ei helsbringande effekt (antioksidativ effekt). Heilhetsintrykket er viktig og derfor er laksefisk som er raud i kjøttet bedre, syns eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.