Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske fra kajakk


drakool
 Share

Recommended Posts

Jeg og resten av gjengen skaffet oss hver vår Delta Dagger, som vi både bruker til fiske og til sjøfugl jakt. Er strålende fornøyde med denne modellen. Du ser den vel her: http://www.flyfishing-adventure.no/index.php?page=kajakk

Drawbacket er at du ikke ruller med denne, men som jeg sier det: går du rundt med denne har du gjort noe så tåpelig at du ikke fortjener annet enn en svømmetur.....

Det ligge noen bilder på hjemmesiden vår og.... bare lete litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv fersk padler og har store planer om å fiske fra kajakk. Har forhørt meg litt, og de mer erfarne padlerne mener at det er mulig å fiske også fra en vanlig "ustabil" kajakk. Man bruker da åreflottøren, som alltid må medfølge på tur, og fester den ytters til padleåra. Padleåra festes da til kajakken på samme måte som under egenredning. (90 graders vinkel) På denne måten får man en kajakk som er meget stabil.

Billige kajakker er vanskelig å oppdrive, men som nybegynner kan man klare seg med å kjøpe brukt. Gå inn på ulike padlefora, evt nettauksjoner og se hva som finnes. Mye info om de ulike modellene finnes også på nett. Høsten er tiden for å gjøre de beste kuppene på bruktkajakk.

Jeg vil til slutt anbefale å ta et padlekurs før du begynner på egenhånd. Der lærer du mye omkring sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte kajakk på smart club for 2 år siden for kr 2.500. Bredere enn vanlig kajakk, mere stabil, men ikke allverden å padle fort i sjøen med.

den ene av mine sønner på 10 år, er og setter/henter krabbeteiner med den, helt uproblematisk. Har selv dorget med denne og det går ok, men en kajakk er nå en kajakk da iforhold til stabilitet etc, stor fisk, kan lett bli revet med og gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte kajakk på smart club for 2 år siden for kr 2.500. Bredere enn vanlig kajakk, mere stabil, men ikke allverden å padle fort i sjøen med.

den ene av mine sønner på 10 år, er og setter/henter krabbeteiner med den, helt uproblematisk. Har selv dorget med denne og det går ok, men en kajakk er nå en kajakk da iforhold til stabilitet etc, stor fisk, kan lett bli revet med og gå rundt.

Kjøpte (sannsynligvis) samme kajakk for 2 år siden og den funker knallbra. Fisker med flue fra den i elv og i vann.

Se forøvrig denne:

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?s...15869&hl=kajakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på ved kjøp av kajakk er hva du skal bruke den til. Skal du ha den kun til fisking bør du kjøpe en kajakk som er beregnet til dette da den har mye bedre stabilitet samt større cockpit og plass til alt av fiskeutstyr.

Jeg bruker selv en MSC 450: http://www.kajakk-fritid.no/_skjargardskajakk.htm den helt nederst på siden. Den er veldig stabil men jeg har hatt noen ubehagelige nestenvelter med fluefiske i denne :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv en MSC 450: http://www.kajakk-fritid.no/_skjargardskajakk.htm den helt nederst på siden. Den er veldig stabil men jeg har hatt noen ubehagelige nestenvelter med fluefiske i denne :P

Vet ikke om glassfiber er det som egner seg best i elv? Ofte har jeg gått på stein i stor fart. Vil tro det ikke er helt bra for glassfiber..?

Endret av bånngjedda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om glassfiber er det som egner seg best i elv? Ofte har jeg gått på stein i stor fart. Vil tre det ikk eer helt bra for glassfiber..?

Glassfiber tåler faktisk utrolig mye, har dunket og klonket borti mange store steiner og det går bra, noen riper og sår tåler den fint :P Glassfiber er jo dessuten veldig enkelt å reparere pluss at det er et nesten evigvarende materiale, polyethylen har vel en levetid på ca 10-15 år samt at kajakker i polyethylen som regel er blytunge.

Men som sagt ville jeg vel kjøpt en kajakk som er beregnet for fiske hvis det er det den skal brukes til og de fleste av disse er vel i polyethylen. Ulempen med en fiskekajakk er at de egner seg dårlig til trening og turer, var derfor jeg kjøpte en mellomting

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en oppblåsbar hybelkajakk jeg er veldig fornøyd med.

Advanced Elements - Advanced Frame

Mer...

Dyr i Norge, men halv pris på Ebay hvis du ikke har dårlig tid. Tar 8-10 uker i frakt hvis du ikke spandere på deg luftfrakt (DYRT!)

Kanskje ikke det mest ideele med oppblåsbare til fiske, men jeg har en til gode å punktere denne. Og andre oppblåsbare farkoster for den skyld. Lufta gikk dessverre ut av min oppblåsbare Barbara for noen dager siden, men det er en heeelt annen historie. :blush:

Men fra spøk til revolver, dette er ingen high-speed havkajakke eller villmannskajakk for forsering av fosser.

Egner seg best til rolige søndagsturer eller til fisking. Stødig som f..., og veldig praktisk å ha liggende i bilen.

Ikke tar den stor plass i boden heller. Pumpes opp i løpet av 5 min med el.pumpe fra Biltema og så er det ut på (fiske)tur...

Endret av arild8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Etter mye surfing og vurderinger, har jeg også funnet kajakken for meg! Har akkurat bestilt en Wilderness Systems Pamlico 120 med ror og fiskeutrustning, dvs dregg, 2 stangholdere og åreholder :unsure:

Her er den vist uten roret og fiskeutrustninga:

pamlico-120-angler.jpg

Ser fram til våren/sommeren nå, planene er hvertfall mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Dagger Delta for et par år siden. Har padlet mye på både Mjøsa og Renaelva, og utifra min erfaring så er dette rett og slett et utrolig bra fiskeredskap! Hadde virkelig ikke trodd at en kajakk kunne være så stabilt og behagelig å kaste fra.

250420050032455lH46kEX9fJv.jpg

Veldig lett å drasse med seg på tur er`n også. Veier ikke akkurat så alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Dagger Delta for et par år siden. Har padlet mye på både Mjøsa og Renaelva, og utifra min erfaring så er dette rett og slett et utrolig bra fiskeredskap! Hadde virkelig ikke trodd at en kajakk kunne være så stabilt og behagelig å kaste fra.

Jepp, jeg hadde en slik på hånd ifjor sjøl, men selgeren trakk seg. Ser den skal veie ca 24 kg, en halvkilo mer enn den jeg har bestilt. Men dregg og fiskeutrustninga vil jo fort vekk veie 2-3 kg ekstra også.

Det er en jungel av årer å velge i også. Noen som har tips? Gidder ikke bruke mer enn 1000-lappen på slikt, trur jeg.

EDIT: Admin vil her berømme Wire for å unnlate å ta med bildet når han siterer et innlegg og håper flere kan følge hans eksempel... (litt skryt av deg der, altså....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Dagger Delta for et par år siden. Har padlet mye på både Mjøsa og Renaelva, og utifra min erfaring så er dette rett og slett et utrolig bra fiskeredskap! Hadde virkelig ikke trodd at en kajakk kunne være så stabilt og behagelig å kaste fra.

Hei Ole M

Hvordan er det med plass i Dagger Delta? Kunne godt tenkt meg en sånn en men får jeg med mine 198 cm plass i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.