Gå til innhold
Fiskersiden

Scannet bilde av stor skrubbe-er nå slettvar.


tryta
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg fått scannet noen gamle bilder. Kjekt å kunne dokumentere tidligere fisker,så det ikke bare blir eventyrfortellinger.

For ca 14år siden huket jeg ei stor skrubbe i siden på ca 20 meters dyp. siden fisken ikke beit på sluken så ble den ikke meldt inn. Jeg var klar over at den var stor,men ikke at den kunne blitt n rek :)

Så nå blir det noe agnfiske i samme området som jeg tok skrubba :D

270920061100PmCfwZ2GABgw1KNylL.jpg?10

Slenger også inn noen andre bilder.

Tryte på 1486gr

2709200611036GjiL8NfAegyyzSLyL.jpg?28

Ørret fra gjellumvannet i heggedal. garnfisk desverre.68cm lang,48cm rundt vomma. husker ikke vekten,men tror 3,4 eller4,3kg Hadde ikke med telt til veing :)

270920061107uYLPd7ADosCwxQIq5m.jpg?57

Artig om også noen andre på forumet legger inn noen gamle bilder.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første er det en fantastisk flatfisk. Sandflyndre tror jeg vi kan utelukke, lomre har en annen form (og blir kanskje ikke så stor) og kveite har igjen en annen form og rødspette er det heller ikke (tror Tryta hadde nevnt røde prikker).

Jeg vil si at det enten er ei skrubbe eller en piggvarr.

Det kan også være slettvar, som Jørgen nevner.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan mulig være annen flatfisk enn skrubbe.den hadde knuter oppå,som ettveldig grovt sandpapir.

Trym: Det stemmer ang fangstmetode,så den ville jeg alderi meldt inn.

Skal prøve å scanne på nytt,kansje lettere i identifisere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er skrubbe jeg. En var ville vel vært rundere, og det stemmer jo med knutene... kan du huske om den hadde disse knutene (var knudrete) over hele oversiden eller konsentrert langs sidelinjen/ryggraden?

Jeg syns jeg kan skimte de typiske knutene lags sidelinjen litt til høyre for brystfinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på villspor her, men har ikke skrubbe mye rettere sidelinje? Den sidelinja der ser jo ut til å bøye seg akkurat som på en slettvar. Kroppsformen og halefinna ser ut til å stemme med slettvar også (selv om den er litt vridd).

default.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel knudrete over hele siden. litt færre over innvoll delen.

Kjøtt filetene uten skinn under var lysere enn over skjelettet,men piggvar har jo også de fargeforskjellen.

Uansett var det godt å få scannet noen av de gamle fiskebildene. skal brenne til cd,så jeg har de lagret sikkert. Da har jeg noe å vise frem på mine eldre dager.

Mulig jeg er på villspor her, men har ikke skrubbe mye rettere sidelinje? Den sidelinja der ser jo ut til å bøye seg akkurat som på en slettvar. Kroppsformen og halefinna ser ut til å stemme med slettvar også (selv om den er litt vridd).

default.gif

Nå synes jeg også den ligner på slettvar.

klarer du å finne samme tegning av skrubbe?

Kansje tråden kan flyttes til art id?

Edit:avkroken. ja den er tatt ved bramskjæra utenfor nevlunghavn

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettvar går jeg også for. sporden peler mot kamera,linjene over brystfinnen virker som å ha samme bue.

skal se etter bilder av skrubbe nå.

Er jo artig å få identifisert fisken etter så mange år.

Litt rart ned knutene dog... Hybrid i saltvann kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jaggu dette er noe annet enn skrubbe! slettevar r nok nærmest.... :blush:

uansett hva det er, er dette ei enorm flyndre, og det er sikkert flere på samme plassen. og de andre fiskene var jo av megaformat de og!!!

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettvar indeed. (tror jeg)

Da får jeg komme meg ut å fiske. Takker alle for hjelp med identifiseringen.

link skrubbe.

http://www.uwphoto.no/detail.asp?PRODUCT_ID=rsv038cd19 .

Edit.

Kan selfølgelig være at jeg husker feil om knutene på ryggen,men mener å huske knutene.

Da får det bli uavgjort i dag

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken kommer vi nok aldri til å bli enige om allikavel, men eg er 99,7 prosent sikker på slettvar. Eg har god tid, så eg har studert noen bilder av stor skrubbe, og slettvar i dag B)

Karl Inge: Du er vel den eneste som har tatt feil på flatfisk flere ganger enn meg, så du har ikke lov til å uttale deg engang :D men hvor i alle dager ser du beinknutene? Har du fått ny skjerm på jobb? :blush::blush:

Uansett noen vanvittig fine fisker.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.