Gå til innhold
Fiskersiden

Oppsummering 2006


Myklebust
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle slenge inn en liten oppsummering for fiskeåret 2006. Flere turer er utelatt fra oppsummeringen.

07.01

Jeg drar en tur for å jakte på sjøørret. En plass i Voldsfjorden er merket av, nærmere bestemt Lid. Lufttempen var akseptabel og været var flott. Jeg fisket i 1,5 time uten å verken se eller kjenne fisk.

IMG_1763.jpg

--------------

15.01

Jeg drar en tur på Ose for å jakte sjøørret. Observerer en sjøørret som leker seg 100 meter fra land, men det er alt. Årets sjette tur og fremdeles ikke napp.

IMG_1829.jpg

--------------

19.02

Nok en tur etter sjøørret. Ser kanskje et par fisker, men får ikke et eneste napp.

IMG_2051.jpg

--------------

28.02

Ser et par fisker og hører 4 plask i mørket. Troen på fisk i nærmeste fremtid begynner å stige.

IMG_2148.jpg

--------------

11.03

Det fiskes i 4-5 timer, men fisk blir det ikke. P har derimot et par napp, uvisst om det er sjøørret. Årets første børstemarker blir observert og mye fisk hopper.

IMG_2425.jpg

IMG_2464.jpg

IMG_2496.jpg

--------------

12.03

Tar en tur for å ikke fiske etter sjøørret. Fortom, kniv, kamera og plastikkipose blir lagt igjen hjemme. Sluken var 10-15-20 meter fra land da det var stopp. En fisk! Ørreten hoppet 2 ganger og jeg prøvde å justere bremsen. Bremsen reagerte ikke og fisken kom seg løs. Møkkasnelle! En sjøørret på et par kilo hoppet konsekvent noen få meter fra land den neste timen. Den ville ikke ta. Jeg kom meg hjem. Kald, bitter, irritert, men samtidig glad. Glad for å ha vært i kontakt med årets første sjøørret.

--------------

13.03

Nok en tur etter sjøørret. Lufttempen lå på 7-8 grader når jeg arriverte, hvis jeg husker riktig. Solen varmet og turen startet som forventet. Ikke noe fisk å se. Gårsdagens suksess ble hektet på fortommen, en Herring Jig svart/brun/hvit. Jeg gikk frem og tilbake i vannet. Vinden pisket overflaten. Fisk hoppet av og til. Sluken var 60-70 meter fra land da det hogg til. Endelig!! Fisken var både sterk og vill. Herregud hvor artig det var! Etter litt om og men var fisken trygt på land. En nydelig sjøørret. Årets første og ny pers, uten tvil! Jeg fisket en liten stund til, men dro hjem for å veie fisken. 1120g og 48cm!

IMG_2604ii.jpg

-------------

01.04

Sjøørretsesongen blir avrundet. Mye fisking og lite fisk. Det skal bli bedre til neste år.

IMG_2703.jpg

IMG_2711.jpg

--------------

20.04

Årets første tur i ferskvann går til et kjent og kjært vann. Jeg fisker i 2 timer og lander to ørreter. En på 42cm/630g og en på 930g/47cm. Årets første fisker er berget, samme er en ny pers. Begge på spinner. Ferskvannssesongen er i gang.

IMG_2908.jpg

IMG_2980.jpg

IMG_3012.jpg

--------------

21.04

Årets andre tur i ferskvann. Jeg og P fisker i flere timer i den stekende solen. Det er vindstille. Fisk vaker av og til. Jeg sniker meg inn på en som vaker noen få meter fra land. Den tar på første forsøket. 44cm og 840g, tatt på spinner.

IMG_3089.jpg

IMG_3112.jpg

IMG_3178.jpg

--------------

22.04

Nok en tur. Sterk vind idet jeg kom frem til vannet. Fisket litt med nål og trå, men gikk over til bly etter en liten stund. 820g/45cm tok helt nede på botnen. Den lot seg friste av Aura kobber 12g.

IMG_3217.jpg

IMG_3232.jpg

--------------

26.04

Tok meg en svipptur for å fiske i dritværet. Iskaldt og regn. Dro på land en ørret på 550g/40cm før jeg gav meg etter en time.

IMG_3260.jpg

IMG_3269.jpg

--------------

26.04

Fisket i fire timer med heller labert resultat. Fikk en ørret på 310g/33cm på slutten av turen. Det effektive vårfisket er definitivt over.

IMG_3345.jpg

IMG_3420.jpg

IMG_3437.jpg

--------------

30.04

Drar på fjellet for å sjekke isforholdene. Konkluderer med at vannet er fiskbart innen en uke. Fisker i et lite vann på vei hjem, men kjenner ikke napp.

IMG_3625.jpg

--------------

06.05

Drar for å sjekke isforholdene i vannet jeg besøkte den 30. Deler av vannet er isfritt. Jeg fisker noen timer og drar på en ørret på 39cm/440g. Fjellfisket er i gang!

IMG_3973.jpg

IMG_3981.jpg

--------------

07.05

Tur til samme vannet som i går. Fisker i mange timer uten napp. Blir forkjølet og er hjemme fra skolen i 3 dager. Shorts og t-skjorte var dristig.

IMG_4139.jpg

--------------

20.05

Fisker i flere timer i et lavlandsvann. Resultatet er ikke mye å skryte av. Har kanskje et par napp. Tåke og regn. Ikke vits å prøve mer i lavlandet i år.

--------------

666

Drar til Kvanndalsvatnet nok en gang. Drar mye småfisk. Vindstille.

IMG_5319.jpg

--------------

10.06

Drar til et spennande vann i utkanten av Ørsta. Store deler av vannet er isdekt, men jeg finner til slutt en åpen råk. Har et par napp og får en på 37cm/390g.

IMG_5358.jpg

IMG_5377.jpg

--------------

12.06

Tar meg en tur til samme vatnet som forrige gang. Været er varmt og vinden lugger godt. Mistet flere fisker på 6-8 hg før jeg endelig fikk en på 550g/40cm. Den tok på rød og sort Jensen sild. Tok meg en spontan dukkert og ødela kameraet mitt. Vanntempen var ihvertfall langt under min trivselstemp.

IMG_5481.jpg

IMG_5540.jpg

IMG_5578.jpg

--------------

18.06

Regnet begynner i det vi stiger ut av bilen. Tåken ligger tungt over dalen. Etter å ha fisket i noen minutter begynner vinden å lugge for alvor. Full storm! Jeg går inn i en vik for å komme i ly for vinden.

Etter noen timers fiske står jeg igjen med en på 37cm/380g tatt på Spesial 43 12g. Ellers så hadde jeg et par tilslag. En kald og våt tur.

--------------

27.06

Det faste trekløveret legger i vei på årets første telttur. Vi fisker utover natten, men uten det helt store resultatet. Om morgenen begynner fisken å bite for alvor.

Etter et par timer ser fangstlisten slik ut:

43cm/645g Vibrax oransje 8g

42cm/605g Vibrax oransje 8g

37cm/380g Vibrax oransje 8g

43cm/640g Vibrax oransje 8g

Alle fiskene er av god kvalitet.

IMG_6726.jpg

IMG_6740.jpg

--------------

15.07

Jeg drar avsted tidlig om morgenen for å teste et nytt og interessant område. Tester ut tre vann med heller labert resultat, før jeg endelig får en opptur. Fisken er i bettet og jeg klarer å dra på land 3 stykker.

650g/38cm, Jensen blå 18

610g/40cm, Jensen blå 18

530g/36cm, Jensen blå 18

Nydelig natur og nydelig fisk, et vann med stort potensiale. Været var nydelig.

IMG_0790.jpg

IMG_0885.jpg

(nedste fisken er Håvard sin)

--------------

22.07

Tar en telttur til samme vann som sist. Fisker utover sommernatten og er i kontakt med mye fisk. Står igjen med 4 stk på mellom 550-650g i det jeg tørner inn for natten.

IMG_2366.jpg

Untitled-1.jpg

--------------

02.08

Nok en telttur, men denne gang til et annet vann. Fisker utover kvelden og natten uten resultat. Står opp tidlig for å prøve morgenfisket. Etter noen timer lurer jeg en ørret på 900g/42cm.

IMG_2533.jpg

IMG_2583.jpg

IMG_2604.jpg

--------------

10.08

Drar på telttur nok en gang. Tåke og lett yr preger kvelden. Jeg gir meg ved midnatt og bestemmer meg for å prøve senere på natten. I to-tiden er jeg ute av teltet igjen.

Har noen napp og klarer å lande to nydelige ørreter på 950g og 1050g. De lot seg friste av en sort Spesial i tussmørket.

IMG_2732.jpg

IMG_2756.jpg

--------------

14.08

Årets siste skikkelige fjelltur før skolestart. Nyter kveldssolen en liten stund før jeg begynner med seriøst fiske. Har flere napp og SLITER (!) en kilofisk helt inne ved land. Tåken er tykkere enn grøt og kulden er smertefull. Sover et par timer på et iskaldt berg, uten sovepose eller liggeunderlag, før jeg drar slukøret hjem.

IMG_2891.jpg

------------

Kort fortalt: funnet mange nye vann, perset på ferskvannsørret to ganer, sjøørret en gang, hatt mange fine turopplevelser... I tillegg har jeg fått færre, men mye større fisker enn tidligere år.

Fem største ferskvannsørreter

1050 gram

950 gram

930 gram

900 gram

840 gram

alle tatt på sluk

Edit: ble høy scrollfaktor her ja

Endret av Myklebust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En herlig scrolle rapport som varmer godt i høstmørket.

Skulle ønske vi kunne bytte noen vann,for her i vestfold er det meste brunt med ei eim av myrlukt og myrsmak når det gjelder fisken.

Fine bilder av vannet med fjellet i bakgrunnen. først dagslys,så blodrød solnedgang.

Kjempefin snittstørrelse på ørreten,og bra fangst dok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget hyggelig lesning Myklebust. En flott oppsummering av et flott fiskeår, så langt ................. eller er det helt slutt for i år ? Utrolig mye flott ørret, som må ha vært en smaksopplevelse på middagsbordet.

Igjen bare å gratulerer med masse fin ørret.

:):D

Har planar om eit par turar i neste veke, viss vêret er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.