Gå til innhold
Fiskersiden

snart sesong


stea889
 Share

Recommended Posts

Ja da e det ikke lenge igjen , fluestanga er pakket bort, haspelutstyret likeså og den første isen har lagt sæ på de minste småpyttene i fjellet.

Så æ tenkte å høre med folket om de har kjøpt inn noe nytt og spennende stasj til årest isfiskesesong?

Her i gården e det ikke kommet noe enda i allfall, har tenkt å forsøke mer ismeite til vinteren og bestille noe spennende lokkefor til røya som kan blandes i lakserogna som æ samla sammen i laksesesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke før i desember at sesongen vil være i gang for min del, men har aldri vært så gira som i år. Et av de første vanna blir et lite røyetjern i Hedmark med antatt snittstørrelse på halvkiloen. Ifjor prøvde jeg ut en sånn lysblinkende pimpel, det ble ikkeno mer fisk på den enn den vanlige, men den skal testes videre. Har ikke brukt lokkeforing tidligere, så der har jeg noe å prøve.

Ellers blir det å prøve flere og nye vann man har notert på papiret, spennende vann, er røya som interesserer mest. Tror også jeg kommer til å satse litt mere på mark denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg blir glad over å se at flere gleder seg til vinteren. jeg selv gruer meg skikkelig. Kanksje den kan bli bedre hvis jeg begynner å fiske på isen.... For følge med på denne tråden for å lære meg noen tips

Har bestemt meg for å utnytte ventetiden til neste vår med å starte med isfiske selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du lakserogn kun i fôret eller på kroken også?

Hadde tenkt å bruke lakserogn kun til fôr, lakserogna e fra ganske tidlig i sessongen så rognkulene er ganske små, men på en liten krok går det kanskje..hm

Lurte på hva slags annet man skal blande med, før har jeg brukt reker, mais og ost.. men tenkte kanskje å prøve fjærmygglarver blandet med lakserogn.. må jo bli bra til storrøyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigste av alt er å treffe på bettet når det gjelder disse sære røyene.

Da funker det meste.

Ikke ofte man har flaks og treffer på DAGEN da de store er på hugget, slik jeg gjorde på et vann ved Røyrvik før påske et år...

bildet.jpg.JPG

Vi fikk over 20 stk av sorten iløpet av noen dager, med flere rundt størrelsen på bildet.

(Kan nevne at vi flere ganger ved dette vannet har reist hjem tomhendt etter flere dagers fiske......)

For min del er det slike opplevelser som gjør at man verdsetter isfiske like høyt som vanlig fiske. Opplevelsen på dette vannet verdsetter jeg like høyt som det å få en storlaks på valdet mitt i Nidelva, kanskje hakket større...

For å pirre litt mer foran kommende isfiske sesong, må jeg nesten poste disse bildene fra Langvatnet utenfor Trondheim.

Bildene viser kjøringen av en ørret (ukjent vekt da den ble satt ut igjen, bedøm selv). En særdelse dramatisk fight, da det ble fisket med 0.12 snøre og mormyshka.

Bildene forteller resten:

langvatnet%2016%20januar%20005.jpg

Intens kjøring

langvatnet%2016%20januar%20007.jpg

Kritisk fase...fisken er ved hullet

langvatnet%2016%20januar%20008.jpg

Full jubel!!!!!

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til en ismeitestang da? Skulle gjerne kunne brukt den sammen med en haspelsnelle størrelse 1500 (hvis det er duganes). Ser for meg at jeg vil prøve på litt større fisk jeg også (gjedde bl.a)

Har just mottat en (eller dvs 2 (ble en liten feil fra Leirud) Daiwa Regal Ice H 32". Som skal brukes til røya på Skogseid. Virker meeeeget bra!!

Du finner dem på nettshoppen til Jan Leirud (du finner link i banner på forsida til fiskersiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har just mottat en (eller dvs 2 (ble en liten feil fra Leirud) Daiwa Regal Ice H 32". Som skal brukes til røya på Skogseid. Virker meeeeget bra!!

Du finner dem på nettshoppen til Jan Leirud (du finner link i banner på forsida til fiskersiden)

Takker for tips ;) ... Hvilke snellestørrelse er optimal for denne stangen?

Endret av Barracuda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja nå ser jeg jaggu fram til vintern,er en årstid jeg bare elsker :D

Utstyret er klart for ismeite etter abbor og gjedde

+ konkurranse utstyret selvsagt B)

Mine mål for vinter`n er selvsagt 1,5+ abbor-10+ gjedde og norgesmester i isfiske :D:blink:

Litt av noen mål jeg har satt meg :D

Flere som konkurere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal bli artig å komme igang med både ismeite og konkurranser nå snart.. Ser ut til at det kan bli en artig NC i år med stevner på Lysern, Storsjøen,Vingersjøen, Hemnes og kanskje Skumsjøen.. Hadde de bare fått byttet ut Prestgardstjernet med Steinsfjorden så hadde det blitt helt knall! NM på eidskogen kan vel kansje bli like utfordrende som Møkern i fjor.... Her på Toten er det dårlig med is enda gitt, men mulig det blir en tur litt lenger nord til helga for å komme seg litt utpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å ønske dere lykke til med konkurransene, der for oppdaterer oss så best dere kan. Selv håper jeg at vannene holder seg isfri lenge slik at man kan få en ok avsluttning på den sesongen. Vi hadde et meget bra jerkfiske på Steinsfjorden i slutten av nov. i fjor, får håpe det samme skjer i år....................

Men det blir artig å komme ut på isen også, det er noen steder som har utmerket seg i løpet av fisket i sommer som skal bli artig å prøve på isen. Kommer til å bruke en dag eller to til å få plottet inn disse spottene på gps slik at man slipper å lete når isen har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min prestasjon under årets nm så er vel ikke det noe å snakke om :):P

Lysern,storsjøen,næra og dølisjøen er jo en av mine favoritter

:D

Har ikke fått til prestegardtjernet helt så det er ikke en av godplassen :)

Veldig spent på eidskogen ja,bettet kommer vel helt ann på snømengden tenker jeg.

Utfordring blir det nok der som på Møkern <_< Men skal nok gi 110%

Walmann:Oppdatering skal bli veit du :lol: Takk forresten, håper på gode prestasjoner denna vinteren :)

Du får bli med på en konkurranse da veit du :)

Skal ikke gi opp båtfiske helt enda jeg heller B) Håper på jerk noen uker til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er det is på lave Østlandet..bortsett fra sølepytter og i frysern ? Skal jo være noen cm og da.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var tidlig Ray, ble det noe da ?

Snakker vi Odalen eller ?

Hehe, skulle nesten tru det var i fryseren med de temperaturene vi har :lol:

Isen var vel ca 4cm. Jeg og Toro fikk 7 gjedder, ikke noe stort.

Var på et lite vann i nærheten av glomma, men ikke i odalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, he... :D:D:D

Dette var på grensen til det latterlige! Skal det være viktig å holde for seg selv hvor det er is også nå da... :lol:

Siden dette tydeligvis er av ganske stor viktighet så skal ihvertfall ikke jeg fortelle at isen la seg fredag/lørdag på Bindingsvann i Ski/Enebakk... :) Men jeg garanterer ikke for tykkelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.