Jump to content
Fiskersiden

Alt om Fiske

Lak
 Share

Recommended Posts

• Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja... jeg syns det er mye annet også jeg da.

Det at det ofte er om fluefiske kan vel ha noe med at det er flinke skribenter som fisker med flue.

KIS burde kanskje sende inn noe... (om han ikke allerede har prøvd[?] )

Skatefiske turen deres for eksempel... eventuellt neste års skate tur da det er en overhengde fare for at mange flere vil være med. [ :D ]

Ja, ok, glad jeg ikke hører til meitere, slukfiskere eller noe annet enn fluefiskere da, så slipper jeg å alltid klage over at det er så mye fluefiske her og der. Samt at jeg elsker ørret, så slipper jeg å klage over det også.... [ :D ] Norges mest ettertraktede sportsfisk av folk flest

Misforstå meg rett...

Jeg også liker ørret og jeg liker også å lese om fluefisket ørret og laks. (hopper glætt over tjekkisk fisket nymfe). Og nettopp fordi ørret/laks/SØ er den mest ettertraktede sportsfisk av folk flest her i landet skjønner jeg at det er viktig å dekke det.

Men med inspirerende artikler slik som den Audun skrev på elbe.no om meite i sjøen (som gjorde at jeg skiftet helt fra sluk med innslag av meite til meite med innslag av sluk) kan flere få opp øynene for hvor mange muligheter vi har her.

Jeg trodde da du var skapmeiter, Remy ??[ :D ][ :D ]

Personlig så fisker jeg med flue, sluk, pilk og meiter når det er den mest effektive måten å få fisk på! Dorger i fjorden, og etter gjedda gjør jeg også. Alt til sin tid. Har litt problemer med å se noen motsetninger med dette, og blir faktisk litt "bekymra" når folk blir "religiøse" i forhold til fiskemetoder. Synes vel at det godt kunne være litt mer om f. eks moderne meite i AoF, men at bladet stort sett har en fin dekning av mye. Tsjekkisk nymfepilking er vel det eneste jeg begynner å få kvoten av!

Hva kom først av høna eller egget: skal AoF skrive om mindre utbredt sportsfiske for å få flere interessert, eller bør flere drive med f.eks. specimenmeite etter sørv før det blir vanligere med artikler om dette? (Fluelista til Villmarksliv ble jo opprettet for å få flere til å fiske med flue etter nye arter.)

sitat:Men med inspirerende artikler slik som den Audun skrev på elbe.no om meite i sjøen (som gjorde at jeg skiftet helt fra sluk med innslag av meite til meite med innslag av sluk) kan flere få opp øynene for hvor mange muligheter vi har her

Trym, denne artikkelen sto i AoF først !

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Hva kom først av høna eller egget: skal AoF skrive om mindre utbredt sportsfiske for å få flere interessert, eller bør flere drive med f.eks. specimenmeite etter sørv før det blir vanligere med artikler om dette? (Fluelista til Villmarksliv ble jo opprettet for å få flere til å fiske med flue etter nye arter.)

Godt spørsmål SMS. Det er vel også slik at AoF er avhengig av en viss prosent løssalg, og da nytter det ikke bare å skrive for menigheta.

Derav behovet for å si som Ole Brum; ja takk, begge deler ?

Tipper 40% av stoffet i AOF er fiske etter laks og ørret, og 75% av dette er fluefiske. Mai-nummeret er bare laks og SØ, og september-nummeret oppsummering av laksesesongen. På våren er det artikler om SØ i hvert eneste nummer, og om sommeren skal tørrflueørreten tas. Dette gjenspeiler jo interesseområdet til den typiske AOF-leser, en mann fra Østlandet i 30-40-årene.

Om dine antagelser er riktig Havengel så er det jo ikke mer enn 30% av stoffet i AoF som er fluefiske etter ørret/laks/SØ...

Og såpass mener jeg at det BØR være i et norsk blad om fiske.

Den gemene sportsfisker i Norge er desverre svært "enkelt" anlagt, uten ønske om å utvikle seg selv eller sporten de bedriver. Fiskebladene som eksisterer i Norge er et eksempel på dette. Hvordan kan de ellers overleve i år etter år med de samme historiene, hvor det eneste nye er overskriftene? Bare det at Tjekkisk fluefiske har blitt utvannet på under ett år er jo et sykdomstegn.

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Den gemene sportsfisker i Norge er desverre svært "enkelt" anlagt, uten ønske om å utvikle seg selv eller sporten de bedriver.

Tenker litt høyt her:

* En høy prosentandel av nordmenn fisker (har dere noen gang sett den jevne utvekslingsstudent fra Mellom- eller Sør-Europa fiske? [ :D ] Komisk, men slett ikke ufarlig.)

* Ikke all arter gjør seg like godt til mat, og matauk og sportfiske er uløselig knyttet sammen i manges øyne.

* Vi lever i en kunnskapsfiendtlig nasjon som skyr boklig lærdom, dette gjelder på barne"skolen", ungdoms"skolen", journalisters omgang med fakta, prioritering av grunnforskning i statsbudsjettet bl.a. Boklig lærdom er gjerne den første inspirasjon for sportsfiskere som ønsker å utvikle seg.

* Nordmenn er erkekonservative når det gjelder friluftsliv: den siste verdensmester på treski, V-stil i skihopping, fristil i langrenn. Prøv ikke å påstå at de samme holdningene også bremser utviklingen av sportsfiske i landet vårt.

* "Far' min lært' mæ å fisk', og far min trengt' itj no kipnætt eller svimmfider, sjø!"

Utviklingen av sporten kan jo ha noe med tilgangen til nytt spesial utstyr å gjøre.

Det er lettere å få tak i spinnere etter ørret (og billigere), enn rod pod og match stenger.

Dessuten er det jo en mengde med nye ord og uttrykk man må sette seg inn i også...

Hair rig... bolt rigg... quviver tip(eller hva det heter)...

Fult forståelig at mange faller av da.

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Utviklingen av sporten kan jo ha noe med tilgangen til nytt spesial utstyr å gjøre.

Det er lettere å få tak i spinnere etter ørret (og billigere), enn rod pod og match stenger.

Dessuten er det jo en mengde med nye ord og uttrykk man må sette seg inn i også...

Hair rig... bolt rigg... quviver tip(eller hva det heter)...

Fult forståelig at mange faller av da.

Kan jo ha noe med pris å gjøre, også. Når unge håpefulle legger fram utstyrsbudsjett for fordomsfulle foreldre, så gjetter jeg på at pannerynkene hos opphavet ofte er på størrelse med Grand Canyon! Til og med jeg stusser litt over endel av shoplistene til Esox jr.

Tja Esox...

Tror ikke det at pris på spesialutstyr har SÅ mye å si...

Jeg mener at du fint får lagt klamme hender rundt utstyr til moderne meite til samme pris som utstyr til både flue og sluk.

Men motviljen til å sette seg inn alle begrepene sammen med shoppinglisten kan være en faktor ja.