Jump to content
Fiskersiden

Alt om Fiske

Lak
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Frisch, ikke alle er som deg, godta det eller gjør noe drastisk..... Det er ganske brutalt å si at alle andre enn deg og dine komrad venner er arrogante og ikke evner å utvikle seg... Hallo

Helt enig Remy! Gode ord.

Fundamentalister er farlig![ B) ]

Helt enig, og i dag lever vi i et samfunn hvor folk blir hjernevasket til å tro at det kun fiskes laks med flue her hjemme. [^] Det er skremmende og underutviklende. Men noen liker jo det også....

• Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan jo bare henvise til det aller første innlegget mitt der jeg ba KIS om å skrive noe om skateturen de hadde i Rovfiskelaget.

Først nå kom jeg forresten på at KIS var vel en av de som fisket minst på den turen (selvom han fikk størst og kanskje flest?)... han kom liksom bare innom midt i gutsingen og plukket og dro.

hehe

Men seriøst, KIS du skriver jo bra. Sender du noe inn til AOF?

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

synes at diskusjonen tilspisser seg og personangrep ligger farlig nære...

Kanskje vi skal tilstrebe å få til en mere kontruktiv debatt?

Enig!! Med tanke på hvor tråden starta er vi vel nå noe "off topic" ? Og for all del, undertegnede var vel med på å spore av debatten, sånn sett i ettertid.[ B) ]

Skal man ha en konstruktiv debatt så må jo alle være åpne for nye emner. Og dette er vel problemet i ett nøtteskall?

Jeg vil ikke ha ett AOF med bare meitefiske, jeg vil ha et AOF som omkranser Sportsfiske. Det vil si at jeg godt kan lese om tjekkisk fluefiske og en tur i gaula etter laks med flue, men ikke i hvert eneste nummer når dette går på bekostning av havfiske, slukfiske, meitefiske i sjø og vann, osv, osv.

Hvis noen trodde mitt nest siste utspill var et personangrep, så var det det, men med en sarkastisk tone i samme stil som den jeg ble servert[ B) ] Ellers så har jo Off-topic blitt stilen, så her skal jeg skjerpe meg litt[ B) ]

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Skal man ha en konstruktiv debatt så må jo alle være åpne for nye emner. Og dette er vel problemet i ett nøtteskall?

Jeg vil ikke ha ett AOF med bare meitefiske, jeg vil ha et AOF som omkranser Sportsfiske. Det vil si at jeg godt kan lese om tjekkisk fluefiske og en tur i gaula etter laks med flue, men ikke i hvert eneste nummer når dette går på bekostning av havfiske, slukfiske, meitefiske i sjø og vann, osv, osv.

Hvis noen trodde mitt nest siste utspill var et personangrep, så var det det, men med en sarkastisk tone i samme stil som den jeg ble servert[ B) ] Ellers så har jo Off-topic blitt stilen, så her skal jeg skjerpe meg litt[ :) ]

Enig med deg Frisch, når det gjelder innholdet i AoF![ B) ]

Men hva med de som trives med det fiske de bedriver, 90% av alle hobbyfiskere som fisker etter ørret, 50 - 60% av alle sportsfiskere som fisker etter ørret, 90% av alle fluefiskere som fisker etter edelfisk, hva om de trives med det. Tror du ikke det ville gå naturlige svinginger med innholdet i bladet og hva folk ville ha?? Jeg tror ikke redaksjonen til AOF sitter innelåst i en bunker og ikke får meg seg hva som skjer ute. Men man kan ikke påtvinge de som nyter det "kjedelige, fettfinne, fluefiske" å lese om allskens meite, kyst som innland reportasjer? Da ville fort bladet kostet 190 pr utgivelse, fordi abonementene flyktet. Og jeg har lagt merke til at de som IKKE er fornøyd driver med meite. Ikke noe vondt om meite, men kanskje dere er for få. Kan ikke meiterne, eller NMU starte en meite utgivelse av et blad da, som det skrives om meite, kyst, innland, og alt annet dere savner i aof? Gleder meg til å se prisen og antall medlemmer.... men husk, ikke et vont ord om meite, men bare ser litt realistisk på det..

Hvis noen trodde mitt nest siste utspill var et personangrep, så var det det, men med en sarkastisk tone i samme stil som den jeg ble servert[ B) ]

Bra vi har smiliesene som kan være med på underbygge. Er man litt flinkere til å bruke dem så skjønner man fort om dette er sarkastisk eller personangrep!

Egentlig så er vi fiskefundamentalister alle sammen på en eller annen måte!

Hvis noen trodde mitt nest siste utspill var et personangrep, så var det det, men med en sarkastisk tone i samme stil som den jeg ble servert[ B) ] Ellers så har jo Off-topic blitt stilen, så her skal jeg skjerpe meg litt[ B) ]

....når dette går på bekostning av havfiske, slukfiske, meitefiske i sjø og vann, osv, osv.

Hvordan vet du at det går på bekostning av? er det skrevet artikler om dette som ikke har fått plass da? er det ikke stor nok kapasitet hos skribentene i AOF til å skrive annet enn om lakse-/fluefiske mener du? Er det feilprioritering mht valg av stoff?

Eller er det rett og slett for mange av "alternativ-fiskerene" som sitter på gjerde og håper at noen andre kan skrive litt om temaet deres?

...bare lurer...!

....når dette går på bekostning av havfiske, slukfiske, meitefiske i sjø og vann, osv, osv.

Hvordan vet du at det går på bekostning av? er det skrevet artikler om dette som ikke har fått plass da? er det ikke stor nok kapasitet hos skribentene i AOF til å skrive annet enn om lakse-/fluefiske mener du? Er det feilprioritering mht valg av stoff?

Eller er det rett og slett for mange av "alternativ-fiskerene" som sitter på gjerde og håper at noen andre kan skrive litt om temaet deres?

...bare lurer...!

Det blir skrevet artikler ja, det er helt riktig. men såvidt jeg husker så er ikke dette en friviliig organisasjon, men et tidskrift man betaler for, på lik linje med aftenposten, ukeblad, vimenn osv. Prioriteringene til hva som trykkes er feil, og gjenspeiler ikke det sportsfisket som bedrives i norge. AOF bør gjøre mer for å ha et bredt utvalg av artikler, og ikke vente på at andre skal gjøre bladet bedre. De får ansette flere eller andre journalister/bidragsytere, eller genrellt sett bare finne ut hva som vil selge flere blader. Det ville enhver annen bedrift gjort for å øke sin egen lønnsomhet.[^]

Jeg regner med at både Spider(Christer Ottesen i VL) og Isgalt(Chris Appleby i AoF) leser denne debatten med stor interesse, og tar den til etterretning for å si det sånn...

Når det gjelder for oss andre å sende inn artikler, så er desom sagt bare å gjøre det. Enten er de for dårlige eller så vil de nok komme i trykken vil jeg tro... Og jeg har vel tidligere sagt at jeg skal snekre sammen ett eller annet når vi har surfcast-treff her på Karmøy om noen uker, så får tiden vise om det blir bra nok!

Mye kritikk fra min side her. AOF skal ha ros for at de er det eneste reelle alternativet til et sportsfiskeblad i Norge. Villmarksliv og Jakt og Fiske er ikke i nærheten av dette. Men ønske om et komplett sportsfiskeblad er definitivt til stede, og jeg mener oppriktig at det først og fremst er bladets redaksjon sin oppgave å gjøre bladet enda bedre ved å se signalene i segmentet de jobber mot. At enkelte føler seg kallet til å sende inn artikler er bra! Surf-fiske er et av de områdene som bør belyses mer i slike fora.

...bare lurer...!

Det blir skrevet artikler ja, det er helt riktig. men såvidt jeg husker så er ikke dette en friviliig organisasjon, men et tidskrift man betaler for, på lik linje med aftenposten, ukeblad, vimenn osv. Prioriteringene til hva som trykkes er feil, og gjenspeiler ikke det sportsfisket som bedrives i norge. AOF bør gjøre mer for å ha et bredt utvalg av artikler, og ikke vente på at andre skal gjøre bladet bedre. De får ansette flere eller andre journalister/bidragsytere, eller genrellt sett bare finne ut hva som vil selge flere blader. Det ville enhver annen bedrift gjort for å øke sin egen lønnsomhet.[^]

dette blir påstander som jeg ikke kan ha noe meninger om - rett og slett fordi jeg ikke er en "insider" i AOF. Men jeg håper at noen ansatt i AOF kan komme på banen og gi noen innspill/svar her. Det var jo noen AOF-medarbeidere som var medlemmer her før?

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Nå hadde jo AOF en omfattende undersøkelse tidligere i år om folks lesevaner og hva de ville ha mer av. Hvis denne undersøkelsen viste at bladet må forandre innhold, vil nok dette vise seg framover.

Hovedproblemet her blir jo at alle de som ikke er fornøyd ikke er med på denne undersøkelsen...... De leser jo ikke bladet [^] [ B) ]

-og hvis de ikke leser bladet kan de vel vanskelig uttale seg om innholdet? [ B) ]

Sluttet å lese bladet pga innholdet duger nok som grunn for svært mange[ B) ]

hvis du ikke følger nogenlunde med på bladets utvikling har du jo egentlig et altfor tynt grunnlag å uttale deg på, er nå min mening da.

Du etterlyser bladets evne til å se utviklingen i sportsfiske generelt - hva med din egen evne da mht OM bladet utvikler seg?

Endringen: nei, riktigere:.. når jeg ser litt nøyere etter så har du egentlig INGEN reell mulighet til å uttale deg på riktig grunnlag.

Tror nok de har relativt mange lesere med det opplaget de fører. Og som jeg har skrevet tidligere, men som du, Frisch, helt klart unnlater å svare på:

"Kan ikke meiterne, eller NMU starte en meite utgivelse av et blad da, som det skrives om meite, kyst, innland, og alt annet dere savner i aof? Gleder meg til å se prisen og antall medlemmer.... men husk, ikke et vont ord om meite, men bare ser litt realistisk på det.."

"Var det ikke et meite blad i Norge en gang, hvor mange abonnementer hadde de? Og er det enda?"

Man kan ikke forvente seg å få i bøtte, sekk og ryggsekk B) Altså, jeg syns fordelingen i AOF er HELT rimlelig med tanke på hva andelen av bladets lesere fisker med og etter. Å skrive mer om andre metoder, andre fisker fordi en minoritet syns det, blir feil for flertallet, eller hva?? Men for all del, jeg personlig er åpen for at det kommer litt av hvert, men syns fortsatt at andelen av stoff burde fordelse til hva leserene vil ha, hva leserene fisker, og hva leserene fisker med...

Jeg er godt fornøyd med inholdet i AOF, med unntak av artiklene om Tsjekkisk nymfefiske......

Men nå er jeg mer allsidig enn flere her, og er i tillegg så uutviklet at jeg fisker både ørret og laks[:I]

Det jeg liker best å lese om er laksefiske, meitefiske, sjømeite og utenlandsturer. Nå er jeg ikke den mest bereiste akkurat..... men som Thor sier, det er inspirerende!

Har vel ikke sendt artikler/historier til AOF, utenom at jeg for et par år siden (omtrent), sendte en 2-3 artikler til det som var av blader og nettsteder. (Uten særlig hell) Må vel bare innse at jeg mangler grunnleggende litterære kvaliteter som må til for et blad som har (etter min mening:-) høy standard på skribentene. At en mindre artikkel om mer "spesielle" ting kanskje kunne vært interessant får jeg/de vurdere etterhvert. Tror både Chris/Krister har mailadr min for å si det sånn....[:I] Ellers kommer jeg til å starte på et større bildeprosjekt når jeg får nytt kamera, men det er en annen sak.

Ellers er det jo mulig for alle å sende inn meninger, artikler, bilder osv. Mener både AOf og VL oppfordrer til det i bladene.

Tror nok de har relativt mange lesere med det opplaget de fører. Og som jeg har skrevet tidligere, men som du, Frisch, helt klart unnlater å svare på:

"Kan ikke meiterne, eller NMU starte en meite utgivelse av et blad da, som det skrives om meite, kyst, innland, og alt annet dere savner i aof? Gleder meg til å se prisen og antall medlemmer.... men husk, ikke et vont ord om meite, men bare ser litt realistisk på det.."

"Var det ikke et meite blad i Norge en gang, hvor mange abonnementer hadde de? Og er det enda?"

Man kan ikke forvente seg å få i bøtte, sekk og ryggsekk :) Altså, jeg syns fordelingen i AOF er HELT rimlelig med tanke på hva andelen av bladets lesere fisker med og etter. Å skrive mer om andre metoder, andre fisker fordi en minoritet syns det, blir feil for flertallet, eller hva?? Men for all del, jeg personlig er åpen for at det kommer litt av hvert, men syns fortsatt at andelen av stoff burde fordelse til hva leserene vil ha, hva leserene fisker, og hva leserene fisker med...

Mulig du har lese-, skrivevansker remy, men jeg etterlyser ikke meitefiske artikler, men artikler som belyser det fisket som bedrives av alle sportsfiskere i Norge. Litt av alt, ikke alt om litt. Laks og ørret artikler er utvannet, og belyser ikke det fisket som de fleste bedriver.[ B) ][^] Det er klart du og andre salmonidefiskere synes bladet er greit, dere får jo det dere vil ha. For å vinkle det på en annen måte (må prøve med teskje....) Hvis AOF kun skrev om kystfiske etter torsk og flyndre, ville du syntes at dette var representativt for alle sportsfiskere i Norge?[:I] Hvis det er slik at enkelte er motsatndere av at det skal skrives om mer enn et par emner/arter i et slikt blad, så er det kanskje de samme personene som burde lage sitt eget blad kun for slike artikler. AOF bør være et blad for sportsfiskere i Norge, og da bør også innholdet være mer alsidig, og mer inkluderende.

Men som skrevet tidligere, man må skaffe artikler, eller skrivbenter som kan tilføye bladet dette[^]

AOF er som et utgangspunkt et bra blad. [ B) ]

Man kan ikke forvente seg å få i bøtte, sekk og ryggsekk B) Altså, jeg syns fordelingen i AOF er HELT rimlelig med tanke på hva andelen av bladets lesere fisker med og etter. Å skrive mer om andre metoder, andre fisker fordi en minoritet syns det, blir feil for flertallet, eller hva?? Men for all del, jeg personlig er åpen for at det kommer litt av hvert, men syns fortsatt at andelen av stoff burde fordelse til hva leserene vil ha, hva leserene fisker, og hva leserene fisker med...

Hvorfor skal man lage ett nytt blad til enorme kostnader når det allerede finnes ett meget godt blad som sotter på de rette ressursene ?? Eneste som trengs er at de en gang innimellom (f.eks annenhver utgivelse) kommer med en artikkel for de merspesielt interreserte....

Og når det gjelder det bladet som fantes, så var det ikke noen annet enn ett medlemsblad for NMU, altså en liten blekke utgitt av ildsjeler i mitemiljøet...

Jeg spurte deg om et konkret spørsmål bare for å få en idé om HVOR mange som var aktive innenfor den metodene. Ikke noe annet. Hvis du ikke kan svare på det, si det heller.

Og som jeg har sagt mange ganger før i denne tråden (om ikke du har lesevansker) jeg er for mer artikler av div fiske.

Men jeg syns ditt utrolige hat for fettfinne, fluefiskere og fiskere etter edelfisk gjennomsyrer debatten din....