Gå til innhold
Fiskersiden

inspirationstråd til sjøfisket etter sjøørret


Recommended Posts

Har været i det kreative hjørne i 2006 og det er blit til en masse nye fluer. her på siden tænkte jeg vi kunne lægge nye flue på som inspiration til de mørke vinteraftener.

Her er 3 nye børstemarkimitationer, hvor materialet er lavet af en nytt materiale jeg har fået fat i. det hedder Crazygarn.

fluerne har gitt fisk allerede.

12138_s.jpg

Den 1. flue kalder jeg Blå lømmel.

Den næste er en brun oliven udgave. den kalder jeg Brun Lømmel.

12139_s.jpg

den sidste flue er mere bastant end de to første, men da netop børstemarken ikke er særlig gennemsigtig. går det bra med en synlig flue her. alle fluer har jeg desuden lavet på Mustad stinger kroge str. 4

12140_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12202_s.jpg

her er endnu en imitaion børtemark/igle imitation.

fluen kaldet jeg Tunet leach og er en forbedret utgave af Egg sucking leach. av materialer har jeg brugt mohair og crazyyarn.

forøvrigt spændende flua Zipp. har du fået fisk på den. eller er den stadig på teststadiet.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Kim Andre :blink:

jeg prøver med en flue mere.

denne hedder Brunetten variant.

12204_s.jpg

fluen er beregnet til høstørret i sjøen. igen er brugt Crazy-yarn som er snoet med brun mohair.

flua er vel egentlig en imitaion af kutlinger. dog lidt mørkere i farven. den skal bruges på middeldybt til dubt vand, grundet de store kuglekædeøyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ligner unektelig på Fantasiagarn, men kanskje det bare er et annet navn på det i Danmark? Dette er et materiale som er utrolig anvendelig, og tåler en støyt.Det bemerkelsesverdige med dette garnet er at forhandlere pakker det inn i pakker, hvor du knapt får en meter.Prisen du betaler for dette i en assortert sprostfiskeforretning er 10 ganger høyere(hvis ikke mer) enn det materialet koster i en hobbyforretning.I den lokale garnsjappa hvor jeg bor fikk jeg 3 store nøster(dette er mange, mange meter) til 50,-.Fiskekompis Harald har brukt dette materialet i lang, lang tid, og benytter det på imitasjoner av både børstemark og sild.En av mine mestfangede fluer i år (og i fjor) består i hovedsak av olivengrønt Fantasiagarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sikkert sandt at det fås som Fantasiagarn i sportsbutikken. det forhandles under samme navn i DK.

de næste 2 fluer er også kutlinge imitationer.

den første er lavet af samme materiale(Fantasia garn)mikset med mohairgarn.

fluen hedder Kuttebassen

12354_s.jpg

Næste flue kallder jeg Vinterkutling. har lavet denne flue av et materiale der hedder Staryarn. der er en kraftige udgave i stil med Fantasiagarn. fluen har den sideeffekt, at den hvide farve blir Pearl Blue i vand. foruden at være en fin flue til vinterfiske etter Sjøørret, er den en ren killer til Lyr og Sei.

12355_s.jpg

Fisket her i DK er brukbart i øyeblikket. i elven findes en del stor Høstørret, men flertallet er ved at være stærk farvet. I sjøen er oxo en del fisk, men mange små. har fået 4 stykker på de sidste 3 ture, men bare små fisk. fik dog en fisk på 6,2 kg, men på wobbler i Vejle å.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo prøvt at arrangere et slikt treff, men interessen var for liten. er dog muligt at Jamolund, Erik R og Atle M kommer og fisker hos mig i April.

er desuden i gang med at omdanne nogle gamle klassiske vådfluer til sjøfiske. fluerne er ganske simple, men effektive og et godt bevis på at sjøørreten ikk altid foretrækker de mest sofistikerede fluemønstre. slike fluer kan alle binde.

denne hedder Abbey Dark. originaltmønstret har brown malled som vinge. det har jeg erstatte med et fronthackle af fiery brown grizzle hane. dubbing i stedet som floss i kroppen og et brunt palmerhackle.

12356_s.jpg

nå ja. så kan jeg da også lige vise billede av min Sjøørret på 6,2 kg.

12357_s.jpg.

:lol:

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo prøvt at arrangere et slikt treff, men interessen var for liten. er dog muligt at Jamolund, Erik R og Atle M kommer og fisker hos mig i April.

er desuden i gang med at omdanne nogle gamle klassiske vådfluer til sjøfiske. fluerne er ganske simple, men effektive og et godt bevis på at sjøørreten ikk altid foretrækker de mest sofistikerede fluemønstre. slike fluer kan alle binde.

denne hedder Abbey Dark. originaltmønstret har brown malled som vinge. det har jeg erstatte med et fronthackle af fiery brown grizzle hane. dubbing i stedet som floss i kroppen og et brunt palmerhackle.

12356_s.jpg

nå ja. så kan jeg da også lige vise billede av min Sjøørret på 6,2 kg.

12357_s.jpg.

:lol:

grei nok...får mange slike før det biter på en stor SØ.... :lol::lol:

nei Lars Henrik, dette er jo en mega-SØ!! og for en krok den har på underkjeven!!

forøvrig så har det vært flere som har meldt interesse til DK-treff, og i allefall jeg! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen jeg regner med at afsætte den 2. uge i april til fiske med norske petribrødre. så om nogen ønsker at fiske med skal dere være velkomne. om der ikke er for mange, kan vi bo hos mig, ellers kan jeg forsøge af finder overnatning i området på vandrehem e.l. men jeg må have snarlig besked, så jeg har en chance for at finde noget.

vi prøver med endnu en gammel flue i nye klær. her er det en Alder.

12359_s.jpg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ligner unektelig på Fantasiagarn, men kanskje det bare er et annet navn på det i Danmark? Dette er et materiale som er utrolig anvendelig, og tåler en støyt.Det bemerkelsesverdige med dette garnet er at forhandlere pakker det inn i pakker, hvor du knapt får en meter.Prisen du betaler for dette i en assortert sprostfiskeforretning er 10 ganger høyere(hvis ikke mer) enn det materialet koster i en hobbyforretning.I den lokale garnsjappa hvor jeg bor fikk jeg 3 store nøster(dette er mange, mange meter) til 50,-.Fiskekompis Harald har brukt dette materialet i lang, lang tid, og benytter det på imitasjoner av både børstemark og sild.En av mine mestfangede fluer i år (og i fjor) består i hovedsak av olivengrønt Fantasiagarn...

Kan du gi en nærmere beskrivelse av type garn, butikk det selges i, slik at flere kan spare noen kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i Danmark kan det købes i de fleste butikker, der forhandler garn og stof, samt hobbyforretninger. spørg efter pelsgarn. det findes i mange typer og varianter. flere er fine til fluebinding.

Vi prøver med en flue mer af de gamle travere.

12360_s.jpg

Fluen er en Alexandra - variant. som fronthackler er brugt grønne påfuglekropsfjer, kropshackle av sort hane, krop af sølv flash dub og hale af røde hacklefibre. kroppen ribbes med oval sølvtinsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Atle blir kult og se dei. skal oxo bli interessant at se hvem som vinder landskampen. i sommer ble det jo uafgjort. men til næste år er jeg på hjemmebane. ;) .

jeg prøver med endnu en flue.

12436_s.jpg

denne hedder August Dun. som fronthackle har jeg her brugt kropsfjer fra Fasanhøne. på originalen er brugt fasanhønehale som vinge. på kroppen af hønen sidder nogle ganske fine brunmelerede speyfjer. de kan sikkert bruges til en flue som March Brown - spey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi en nærmere beskrivelse av type garn, butikk det selges i, slik at flere kan spare noen kr?

Jeg kjøper det hos ei dame som driver en liten garn,-og hobbyforretning på en låve, i nærheten av der jeg bor.Det har hendt at hun ikke har hatt det inne, men da har hun bare bestillt dette for meg.Når sant skal sies fikk jeg det nok ekstra billig sist, da jeg kjøpte de nøstene hun hadde igjen av denne typen Fantasiagarn.Skal se om jeg ikke får tid til å ta et bilde av dette nøstet til hælja.Da vil type, og fabrikat fremkomme på bildet.Om din lokale garnsjappe ikke har dette, regner jeg med at det ikke skulle by på noen problemer å få bestillt dette.

221020061620ndYQyR9ClpsFdNhYG7.JPG?54

221020061656aD8CI3JTrdr8FgDo58.JPG?11

Var nysgjerrig på hvor mange meter nøstet inneholdt.93 meter kom jeg frem til.3 slike nøster med så mye topp bindemateriale til 50,- kroner synes jeg er billig.

Endret av Tom fiskekasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

materialet jeg har brugt til Børstemarken er en metallisert udgave av fantasiagarnet.

angående danmarkstur kan i jo prøve at sjekke på interessen. da skal jeg se hvad jeg kan gøre. jeg har selv fri de 2 første uger i april.

vedlægger en flue mer.

12665_s.jpg

Alexandra i en vingeløs version.

flua er bundet på en str. 6 streamerkrog. halen er af røde hacklefibre, rib af sølv, krop af sølv flash dub. kropshackle af sort hane og vinge af grønmetallisk kropsfjer fra påfugl. noget lettere end at lave den vanlige vinge med sværd fra påfugl. man kan eventuelt udstyre flua med kuglekædeøjne i small. gir bedre balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austin´s gold er endnu et gammelt våtfluemønster jeg har modificert.

12695_s.jpg

jeg har erstattet vingen af brown mallard med et fronthackle af fiery brown indfarvet grizzle hane. rødt fronthackler er lavet til rød kropshackle og kroppen af flad guldtinsel er gjort mere fyldig med guld flash dub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Atle blir kult og se dei. skal oxo bli interessant at se hvem som vinder landskampen. i sommer ble det jo uafgjort. men til næste år er jeg på hjemmebane. :D .

jeg prøver med endnu en flue.

12436_s.jpg

denne hedder August Dun. som fronthackle har jeg her brugt kropsfjer fra Fasanhøne. på originalen er brugt fasanhønehale som vinge. på kroppen af hønen sidder nogle ganske fine brunmelerede speyfjer. de kan sikkert bruges til en flue som March Brown - spey.

du vet jeg vinner innerst inne.....men jeg slår deg aldri på hjemmebane for da blir jeg ikke invitert tilbake igjen hehe!

:D:P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.