Gå til innhold
Fiskersiden

inspirationstråd til sjøfisket etter sjøørret


Recommended Posts

Bee fly hedder denne flue. normalt var kroppen i 4 dele. Her har jeg lavet fluen i stil med en Big Holse Demon. i stedet er kroppen bare todelt. fluetypen har jeg ofte benyttet med stor succes i sjøen.

12696_s.jpg

Og Atle M. du kan bare komme an og skulle det usandsynlige ske at du vandt. skulle jeg give dig gratis medlemskab af foreningen i Vejle å, gratis logi, samt alle de pils du kunne drikke i et helt år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med en flue mer. vingeløs variant av Black Gnat.

12722_s.jpg

har bundet fluen på en str. 6 streamer krok. sort hale og sort uld krop, sort kropshackle og blue dun fronthackle.

jeg erkender at denne type flue er ganske lett at lave. dette gør dem dog ikke mindre effektive end mer sofisticerede mønstre.

var forøvrigt et par timer på Fyn og fiske i dag uden succes.

i går ble det til en Sjøørret på 1,4 kg i Vejle å. tabte en fisk i samme størrelse. og havde et par kontakter. alt var dog på wobbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine fluer her, men få sild/sil imitasjoner. Er det noen grun til det?

Sitter her med en rapport fra NINA over diettsammensetning hos sjøørret i periodene 92/93 og 2000-2004 fra altafjorden. Der ser jeg att sild står for 53% av mageinnholdet hos sjøørret i sjøen, sil med 22% og inskter bare 18% resten er torskefisk og annet. Så vidt jeg klarer å se så er tallene fra sommerhalvåret, og er snitt tall.

Men likevell, man skulle jo tro att sild/sil imitasjoner skulle være midt i blinken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sildeimitationer er ikke mye brugt hvor jeg fisker. dette skyldes at der findes mye reke, kutling og børstemark på mine pladser. jeg skal ikke udelukke at den norske sjøørret foretr4ækker sild. men som sagt mit sjøfiske beror på imitation av andre fødeemner.

den næste er en variant af et dansk streamer der hedder Bruno. fluen skulle være et godt bud på en høstflua.

12750_s.jpg

er muligt jeg laver varianter av fluerne Teal, blue & silver samt telemarkskongen. disse fluer har et indsig av blå og sølv. disse fluer vil sikkert kunne bruges som sildeimitationer.

tråden her er ikke ment som en tråd hvor bare jeg lægger fluer ind, alle er selvfølgelig velkomne.

det blev i øvrigt til 3 timer i Vejle å. fik 3 sjøørret på wobbler mellem 1 og 3 kg. alle blev sat ud igen, da det var farvede hunfisk.

sildeimitationer er ikke mye brugt hvor jeg fisker. dette skyldes at der findes mye reke, kutling og børstemark på mine pladser. jeg skal ikke udelukke at den norske sjøørret foretr4ækker sild. men som sagt mit sjøfiske beror på imitation av andre fødeemner.

den næste er en variant af et dansk streamer der hedder Bruno. fluen skulle være et godt bud på en høstflua.

12750_s.jpg

er muligt jeg laver varianter av fluerne Teal, blue & silver samt telemarkskongen. disse fluer har et indsig av blå og sølv. disse fluer vil sikkert kunne bruges som sildeimitationer.

tråden her er ikke ment som en tråd hvor bare jeg lægger fluer ind, alle er selvfølgelig velkomne.

det blev i øvrigt til 3 timer i Vejle å. fik 3 sjøørret på wobbler mellem 1 og 3 kg. alle blev sat ud igen, da det var farvede hunfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei flue som jeg har fått en del sjøøørret på. Har fått den av en svensk fiskekompis. Den lille vite vingen er lagd av noe som glitrer,men vet ikke hva. Denne flua popper fint i vannskorpa og har funket bra når jeg har sett fisken vake.

12656_s.jpg

Den andre flua er ei jeg bandt for mange år siden,før jeg begynte med fiske i sjøen. Den ble aldri prøvd pga jeg syntes den så så jævla homo ut...(no offense )Aner ikke hvorfor jeg bandt den.

Etter å ha lest litt om sjøørretfiske i sjøen og funnet ut at rosa og hvitt ofte funker ja så måtte jeg selvsagt prøve den. Det vil si at jeg bruker en variant med zonkervinge i hvit/grå kaninpels på den rosa dubba kroppen. Jeg sløyfer også hackelet som regel( har ikke bilde av denne zonkerutgaven)

Jeg bruker ofte bare denne zonkerutgaven på våren når det er kaldt i vannet og den funker bra.

12657_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessante fluer Speydork. specielt liker jeg den sidste og er helt enig. rosa i kombination med hvitt er ofte effektivt. specielt i kaldt vand.

prøver med en flue der hedder Buur

12751_s.jpg

Denne flue er sammen med den forrige oprindeligt streamere lavet af fiskebogsforfatteren Poul Wellendorf. fluerne var beregnet til brunørret i danske elve. men med en modifikation som her. går de ganske bra til Sjøen oxo. jeg skal dog nævne at jeg har fået fisk på originalerne oxo. jeg tror bare mer på en fyldigere krop. oprindeligt havde disse fluer vinger av hanehackler og kroppe af flad guldtinsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uden får i kål holder Trøndelændingen ikke længe. han skal bare få servert stegte ål hele ugen. :)

jeg spiser bare sjøøretten jeg får mens jeg ser på at du gråter av fortvilelse når vejle å's sportsfiskerforening begynner og kalle fiskeplasser i vejle for "trønderpoolen" "karskhølen" og "vikingstryket"

:):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næste flue er en vingeløs variant af en streamer som Paul Wellendorf kaldte Golddigger.

12882_s.jpg

i original udgaven består fluen af en hale af orange hacklefibre, krop af flad guldtinsel, hackle af orange hacklefibre og vinge af foxsquirrel.

jeg har givet flouan mer fyuldre ved at bruge flash dub i kroppen, lave fronthacklet om til et palmerhackle og erstatte vingen med et brunt fronthackle.

fluen har vært svært effektiv for mig under vårfiske.

sidste dag i elva i morgen. skal ta mig en liten tur i Vejle. fra dag af og til næste vår er det bare sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Olive i vingeløs udgave.

12963_s.jpg

Butcher i vingeløs udgave har givet mig lidt kvaler.

jeg har dog fundet fjer på guldfasanen med metalblåt skær. disse må egne sig til som fronthackle til vingeløs udgave af Butcher eller Bloody Vutcher.

jeg skal garantere at den kommer på oxo.

ses vi til våren Jamolund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine fluer i denne tråden,legger til noen jeg også :P

13024_s.jpg

Mener det orginale mønstere heter "Big hole nymph".

Krok:Mustad streamer str.10

Hale:Hakkel fiber

Kropp:Fem glassperler

Hode:Rødt cenille garn og tre runder med hakkel

13025_s.jpg

Noen farge varianter.

Fisker ikke så mye SØ med flue,men både som opphenger og etter ørretbomber har denne gitt bra med fisk.

13023_s.jpg

En "jiggy",min favoritt flue,så den får være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante fluer der. særlig finder jeg fluerne med perler i kroppen svært inspirerende. har netop fået tag i nogle glassperler i større størrelse. skal eksperimentere lidt med dem til helgen. får besøg af to flueinstrktører og vi skal lege lidt med nye materialer.

prøver med en flue mer her. den hedder Green Peter. fronthacklet er lavet av kropsfjer fra Fasanhøne. er sikker på at denne fjer kan bruges som speyhackle i en variant av March Brown oxo.

13028_s.jpg

fisket her i Danmark er lidt stille i øjeblikket. har været storm her. men nu blir stiger temperaturen. blæsten avtar i næste uge. så der blir det nok tid til lidt fiske. elv-fisket er slut. ble en rimelig sæson med rundt 25 sjøørret op til 6,2 kg.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner mye på flua som ga meg 27 SØ i løpet av knappe 5 timer ved Rafsnes, Alta !!

USSHHH!!!. da må jerg hellere få lavet mig et par stykker av dem.

har eksperiementeret lidt med perlefluer her. skal lægge dem på siden ved lejlighed. fik desuden prøvet lidt med een blå fjer på gludfasanen til Butcher. skal lægge bilde ud ved lejlighed.

har desuden eksperimenteret lidt med en hjemmelavet dubbing til rekefluer med lovende resultat.

slutteligt blev det til nogle kraftige zonkers med hårhackle på tube til nattflue i elv.

alt dette blir der også lagt bilder ud på tråden af.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne flue er en Punk-udgave af vådefluen kaldet Beefly.

13231_s.jpg

fluens krop er delt i 4 dele af orange og sort. jeg har på denne flue valg at bruge en punkvinge. man kan bruge forskellig materialer til sådan en vinge. bpde af haceklfibre som her på billedet, men også hår går bra. fordelen er at man kan bruge materialer som er til overs for bindin af andre fluer.

ligheden mellem denne fluetype og en zonker eller matukaflue er temmelig stor. fordelen ved denne type, foruden den ovennævnte bruk af restmaterialer er at den er relativ nem at lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endnu en rekeimitation. fluen kan ses på salgsiden oxo og hedder Bite My Salty Beaver. oprindeligt ble denne flua bundet av underuld fra en bæver. men da dette materiale er svært at fremskaffe bruger jeg i dag uld fra haremaske eller kanin. iblandet pearl blue flashfibre.

13242_s.jpg

fluen ganske let at binde. start med at binde to oarnge hacklespidser ind som hale. derefter laves i dubbingloop en orange bagkrop af hareuld. resten af kroppen laves av den ovennævnte uld av grå hareuld og flash dub oxo gerne i dubbingløkke. alternativ kan dubbes direkte på bindetråden, hvorefter fluen børstes ud med velcro.

har fået flere fine Sjøørret på denen flua. og spør man Atle M her på siden. tror jeg oxo han vil give mig ret i, at store fiks oxo liker at jagte denne flua.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.