Gå til innhold
Fiskersiden

inspirationstråd til sjøfisket etter sjøørret


Recommended Posts

det var en virkelig flot fiskeimitation Lars M. ja hvorfor vente til våren. har isen sat sig hvor du bor :lol: her er vandtemperaturen fortsat 11 grader. gik og fisket et par timer i dag. men dog uden succes.

angående perlefluerne i tidligere indlæg. har jeg forsøgt mig med en diskret sag her til helt rolige forhold.

jeg kalder fluen Perletand - klar.

13250_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue det der Lars,hvit er vell snart en super farge også. Ellers har jeg hatt problemer med at kona stjeler perler til smykkelaging,men så har vell kansje jeg stjelt noen av henne også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man må passe på når man roder i fruens syskrin. et godt råd. køb dem selv.

hvide fluer er som du skriver gode om vinteren. denne her kalder jeg Polarreje - Pink.

13251_s.jpg

i kroppen har jeg brugt Flash dub i pearl blue. hacklert er lavet lavet af et grizzle hanehackle og pink polarchenille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en saltvandsudgave af den norske våtflue kaldet Telemarkskongen.

om man er lidt national. kan denne vel hurtig bli en favoritt. farverne gør det i hvertfald godt til en imitation af små fisk.

13735_s.jpg

øynene på reken. laver slikt:

først tager du 5-10 cm 0.50 mm sene og give den et knæk på midten så senen danner et V. dette gør jeg fordi jeg senere i fremstillingsprosessen bruger 5 minutter epoxy. ved at gi senen et knæk kan jeg hænge den til tørre på et tørrestativ. ud af dette stykke sene blir der 1 sæt øjne. det vil si 2 stykker.

nu tager du med en sort tusch og farver de yderste 5 mm. på senen sort. derefter smelter du med en lighter de malede stykker, så der fremkommer en svart kugle.

til sidst dypper jeg senen i 5 minutter epoxy, men kun de to ender med den sorte kugle.

til sidst hænger jeg senen til tørre.

med lidt øvelse kan du lave ca. 25 sæt øyne inden den færdigblandede epoxylak er størknet.

om du har problemer med kan jeg vise dig processen til våren når du kommer til DK.

lykke til. det er ikke så svært som det lyder til.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemarkskongen er jo en god sjøørretflue i utgangspunktet, så dette blir vel neppe feil :(

Har også sansen for fluer med helt kroppshackle og lenkeøyne. Begge deler bidrar til å gi flua liv i vannet.

Må vel surre opp noen slike til sankthansfisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilføjer en specialflue her til elvefisket. den har fungert virkelig bra for mig i DK. jeg kalder den for Diller.

13945_s.jpg

flua har virkelig god silhouet i vandet. den er levende da kroppen er spundet på multisene. ydermer har fisken ikke mulighed for bare at nappe i flua uden at hænge fast.

kan tilføje at jeg bare har tabt en fisk på denne flua. resten er kommet på land. største fisk er en Sjøørret på 4 kg på denne flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lars Henrik

Det var mang fine fluer her, men jeg synes du er dårlig til å beskrive matriallene du bruker samt hvordan du går fram når du binder fluene dine. Ser du bruker mye av det samme binde metoden på fluene dine, du skriver heller ikke om noen av disse er fortynget med bly eller kobbertråd.

Jeg skal binde noen av disse variantene dine, falt veldig for rekene dem så veldig fine ut.

Hadde vært fint om du kunne skrevet matriallvalget på disse samt en del av de wollyb. beskriv to av dem så skjønner jeg vel teningen.

Har selv en link inne på fluefiskesiden.no over 7000 stk har vært inn å sett, der er det en del gode fluer som fungere veldig godt i Nord-Trøndelag og i Larvik etter sjøørret. Flytter til Larvik etter jul så da blir det et hart fiske til våren.

Hilsen

Mads

Endret av Mads
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Mads.

jeg skal fremover komme med udførlig bindebeskrivelse på fluerne jeg sætter ind. vil du har bindebeskrivelse på nogen af de fluer der allerede er på indlægget kan du bare skrive hvilken du ønsker. da skal jeg lave den.

generelt for fluerne her på indlægget er, at de er vældig lette at lave. derfor har jeg ikke sat bindebeskrivelse ind på fluerne, men du kan have ret i at der specielt ved Rekefluerne, hvor der er brugt lidt specielle materialer og en anderledes bindeteknik godt kunne have været en lidt mere detaljeret bindebeskrivelse.

tror egentlig jeg har mellem 50 og 100 egne mønstre til sjøørret i sjøren. samt nogle enkelte til elv etter sjøørret og laks. måske jeg skulle udgi en bok :)

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har her i år eksperimenteret med mohairgarn og har fået følgende resultat.

14387_s.jpg

14388_s.jpg

14389_s.jpg

14390_s.jpg

14391_s.jpg

14392_s.jpg

14393_s.jpg

14394_s.jpg

materialet er superbilligt og gir en super aura-effekt.

Mohairgarn kan købes i alle sybutikker.

jeg har gjort mig den erfaring at garnet må indeholde noget kunststof. det gir fibrene mer spændstighed.

vil man gerne have en kraftigere flue kan man eventuelt sno to tråde garn sammen. for tyndere fluer kan man tynde ud i fibrene og klippe dem kortere når fluen er færdig.

jeg bruger gerne en Gamakatsu F314 eller Partridge CS54 str. 6 til 8 til denne flue. fluen belastes med kobbertråd på krogens forreste halvdel.

som hale er brugt grå ræv. men her kan sikkert også bruges fibre fra et grizzle farvet hackle. desuden har jeg sat et par strå flash ind som følehorn. disse skal være længere end resten av kroppen.

der er også sat øyne på fluerne. hvordan disse laves kan ses længere oppe i denne tråd.

selve kroppen laves ganske simpelt ved at vikle mohairgarnet rundt om krogen og frisere den med velcro.

ganske simpelt, hurtigt og ikke mindst BILLIGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Lars Henrik

Det vart fine reker det der, med beskrivelse og greier. Jeg har en lik link på www.fluefiskesiden.no i forum under laks og sjøørret. Den ligger øverst eller nr 2. Der ligger det en del fluer som funger godt her i midt-norge. Jeg liker marabou fjær godt for det gir fluene veldig godt liv i sjøen. Fluene mine er ikke så veldig estetiske men dem fanger mye fisk. Det er vel det som er det viktigste av alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Mads

nej det behøver ikke være vanskelige flue for at fungere. fluebinding er mest til morskab. tror egentlkig at en dråbe sekundlim og noe kanindubbing på en krog gør arbejdet.

jeg vover alligevel at lægge to fluer mer på siden her.

kunne også være kult om du satte dine favourittfluer på Mads

den første er en vingeløs variant af Sølvdokka - altså endnu en norsk flue.

15148_s.jpg.

der bruges følgende materialer til fluen:

Krok: streamer str. 6

Tråd: sort

Hale: kingfisher blå hacklefibre

Rib: oval sølv

Krop: sølv flash dub

Kropshackle: kingfisher blå hane

Fronthackle: rød bag gul hane bag indfarvet fiery brown griazzle hane

Øjne: kuglekædeøjne i sølv på hovedet

der er ikke nogen specielle problemer i at binde denne flue og behersker man de mest elementere principper, er denne flue lige til at gå til.

Næste flue er en vingeløs variant af den berømte Silver Doctor.

15149_s.jpg.

Krok: streamer str. 6

Tråd: sort

Hale: tippet fibre

Rib: oval sølv

Krop: sølv flash dub

Kropshackle: kingfisher blå hane

Fronthackle: rød bag gul bag grøn hane bag fiery brown indfarvet grizzle hane

Øjne: kuglekæde i sølv på hovedet

det er vigtigt at man kun bruger 1 tørn af hver hacklefjer i fronthacklet, da det ellers blir for kraftigt.

heller ingen ben i at lave denne flue.

jeg skal indrømme at disse to fluer ligner hinanden en del og jeg tror det er en smagsag hvilken fluer man finder bedst. selv foretrækker jeg Silver doctor, men har dog stor forståelse for om lokalpatriotisme blandt mine norske petribrøde skulle gøre at man fandt Sølvdokka bedst. he he.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Et par fluer fra meg:

12022007184854s7g5q5HCceeQ.jpg?50

Red tag palmer variant på str 4 streamer

1202200718485542cTwU4bi19u.jpg?49

En av mine favorittzonkere til nattfiske. mustad str4 streamer. har her brukt et spennende langfibret chenille ligende materiale jeg fikk av lars henrik. gleder meg til å teste det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fluer fra meg:

12022007184854s7g5q5HCceeQ.jpg?50

Red tag palmer variant på str 4 streamer

1202200718485542cTwU4bi19u.jpg?49

En av mine favorittzonkere til nattfiske. mustad str4 streamer. har her brukt et spennende langfibret chenille ligende materiale jeg fikk av lars henrik. gleder meg til å teste det ut!

det var fine fluer Erik. kan se at du har modificert Red Tag Palmer. det blir den helt sikkert i ringere av. blir kult når du skal teste dem på dans SØ i marts/april. ble taget blank sø på 5 kg på flua få km. fra mit hjem i sidste uge. den tog flua bare 3 meter fra land. har sikkert vært en tuff fight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper at det blir tur!

jeg modifiserer alltid mine fluer. er bla. ikke glad i tradisjonelt materiale, så påfuglherl kroppen er byttet ut med firestar i fargen kelly green, som er så og si lik grønn påfuglherl i fargen. ble kanskje noe stor. har brukt fluoro fibre som er tapert til hale. oval sølv tinsel til rib.

hackelet er et metz dry flyhackel. fronthackel er også fra en metz nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19385_s.jpg

Kombinasjon av Leftys Deceiver og Mudler - eller en Cludler om man vil. Natt i sjøen på våren og PLASK!

(Ispirasjon hentet igjen hos Runar på Nordisk)

Bundet av meg. Beskrivelse: Se Leftys på hovedsidene, men bind inn alt bak på kroken og sett av plass fremme til mudlerhode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.