Gå til innhold
Fiskersiden

inspirationstråd til sjøfisket etter sjøørret


Recommended Posts

19385_s.jpg

Kombinasjon av Leftys Deceiver og Mudler - eller en Cludler om man vil. Natt i sjøen på våren og PLASK!

(Ispirasjon hentet igjen hos Runar på Nordisk)

Bundet av meg. Beskrivelse: Se Leftys på hovedsidene, men bind inn alt bak på kroken og sett av plass fremme til mudlerhode...

spændene flue Espen. er sikker på den vil fungere bra under nattfiske hos mig oxo. både som børstemarkimitation og tobisimitation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spændene flue Espen. er sikker på den vil fungere bra under nattfiske hos mig oxo. både som børstemarkimitation og tobisimitation

Det skal du ikke se bort fra - det smalt nemlig på en 4kgs sjøørret under nattfiske på Bornholm på en slik en for kompis sist jeg var nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine fluer her! Keep it coming ;)

Jeg har brukt influensadagene på å samle sammen noe bindeutstyr, her er min første SØ-flue, sånn ca en Mickey Finn :

19435_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7882/19435.jpg

..uten at den er særlig inspirerende (ref trådnavn) er jeg i hvertfall fornøyd med å ha kommet i gang :)

Krok: Tiemco (777 SP, str 4)

Kropp: Holographic silver tinsel + gulltråd

Vinge: Rød & Gul Bucktail

Lakken jeg har brukt var dessverre litt gammel og avga en kjip gulfarge på kroppen, menmen :)

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

20284_s.jpg

Har forsøgt mig en modificert udgave af en gammel våtflue kaldet McGinty.

originalt laves fluen med 4-delt krop af oransje chenille og sort chenille som krop og ginger hackle og vinge af blåt spejlfjer fra and.

her har jeg lavet fluen med dubbing krop i orange og sort. en punk vinge mellem hver kropssektion af tan eller ginger polarræv og et hoved af bå dubbing med blå flash. spundet i spinningloop og surret rundt om øjne af kuglekjette.

Endret av Lars Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har eit elendig kamera... Fekk det aldri til å bli skarpt nok. Har ikkje makrofunksjon... Legger likevel ut ei flue eg skal teste ut sammen med hurtigsynk og sakte inntrekk og pauser når eg skal lure treig sjøaure. Får ei vanvittig spennande gange. Suser oppover i vannet når eg tar pause! Marabouen gir flua masse livlige bevegelsar i tillegg til dette. Har bunde ho opp i ulike fargar. Også veldig spent på den svarte versjonen til nattfiske...Andre som har prøvd celleplast på dette viset? Regner ikke med dette er så nytt, men har ikke sett det her. Synes dette er enklare enn vanlig muddlerteknikk...

Celleplast-muddler:

21170_s.jpg

Krok: ønsket størrelse streamerkrok

Hale: Marabou i ønsket farge

Kropp: Flashaboudubbing med celleplast ryggskjold (kan sløyfes)

Vinge: Marabou og langt hår bindes inn lagvis rundt hele krokstammen slik at man får fin fiskeform. Spar god plass til hodet.

Hode: Først ein liten rektangulær bit med celleblast. Klipp den slik at den får konkav form på langsidene. Stikk eit hol i midtpunktet av celleplastbiten og tre denne inn over krokøyet. Brett denne bakover oversiden og undersida av kroken, og fold celleplasten rundt vingen og surr fast. Klipp i fin fasong. Ta ein ny og større bit celleplast og klipp dette i samme fasong som den første. Tre denne over krokøyet og brett den ned langs sidene denne gangen. Dra godt bakover og surr fast celleplasten. Form hode med saks. Til slutt limer du på øyne etter ønske.

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser interessant ut det celleplast. men jeg vet desværre ikke hvad det hedder på dansk. har i øvrigt fundet polarhair i en hobbyforretning. 140 kr. for et stykke på 1 meter gange 1,40 meter. ganske billigt skulle jeg mene.

Har eit elendig kamera... Fekk det aldri til å bli skarpt nok. Har ikkje makrofunksjon... Legger likevel ut ei flue eg skal teste ut sammen med hurtigsynk og sakte inntrekk og pauser når eg skal lure treig sjøaure. Får ei vanvittig spennande gange. Suser oppover i vannet når eg tar pause! Marabouen gir flua masse livlige bevegelsar i tillegg til dette. Har bunde ho opp i ulike fargar. Også veldig spent på den svarte versjonen til nattfiske...Andre som har prøvd celleplast på dette viset? Regner ikke med dette er så nytt, men har ikke sett det her. Synes dette er enklare enn vanlig muddlerteknikk...

Celleplast-muddler:

21170_s.jpg

Krok: ønsket størrelse streamerkrok

Hale: Marabou i ønsket farge

Kropp: Flashaboudubbing med celleplast ryggskjold (kan sløyfes)

Vinge: Marabou og langt hår bindes inn lagvis rundt hele krokstammen slik at man får fin fiskeform. Spar god plass til hodet.

Hode: Først ein liten rektangulær bit med celleblast. Klipp den slik at den får konkav form på langsidene. Stikk eit hol i midtpunktet av celleplastbiten og tre denne inn over krokøyet. Brett denne bakover oversiden og undersida av kroken, og fold celleplasten rundt vingen og surr fast. Klipp i fin fasong. Ta ein ny og større bit celleplast og klipp dette i samme fasong som den første. Tre denne over krokøyet og brett den ned langs sidene denne gangen. Dra godt bakover og surr fast celleplasten. Form hode med saks. Til slutt limer du på øyne etter ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarhair??? Hva er det? Forstod ikke sammenhengen...

egentlig ikke noen sammenhæng. bare at det var vanvittig billigt. normalt koster et stykket på 10 cm X 15 cm vel rundt 10-15 kr. polarhair er fine kunstige hår. de går fint at bruge til decievers og sån. kan også lægges i en vanlig hårvinge. som for eksempel polarræv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 5 weeks later...

Her kommer noen fluer fra meg. Jeg er relativt ny til fluebinding, så håndtverket i fluene er ikke top notch akkurat :P

DSC00179.jpg

Hva skal vi kalle denne da? :P tenker vi prøver "Vildsilda" :wub:

Har bundet denne på en Tiemco TMC 811S #4.

Følgende materialer har jeg brukt:

Lite Brite i følgende farger: Light Blue, Silver og Black Rainbow.

Geitehår i Hvitt.

Flua har epoxy hode med 3d moulded eyes, og påtegnet gjeller med prismacolor tusj.

Jeg bandt på en Magichead som jeg så klipte til en form ca lik en woblerskje. Dette ga den en sprek gange :D Håper på å få go uttelling på denne!

DSC00180.jpg

DSC00181.jpg

Denne tenker jeg vi kaller "Tor's Tobbis"

Den er også bundet på en Tiemco TMC 811S #4.

på denne brukte jeg Lite Brite i; Light Blue og Peacock, samt hvitt geitehår.

Flua har epoxyhode med 3d Moulded eyes også der, samt gjeller påtegnet med prismacolor tusj.

Den nederste er lik, men med Magichead. Håper også på uttelling på disse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.