Gå til innhold
Fiskersiden

Hva spiser gjedda?


 Share

Recommended Posts

Hmmm,hørtes merkelig ut at villmarksliv skriver no slikt....Morten er jo et supert agn til gjedda.. Sammens med laue,abbor,brasme,sørv og andre småfisk i vannet til gjedda.... Skal legges til at disse agnene tar helt av på gjedda når disse småfiskene leker(gyter), da gjedda samles i svermer rundt stedene... Gjedda er jo tilogmed kanibal og spiser sine egene når størrelsen og matlysten tilsier det... Gjedda spiser lett et bytte som er 1/3 sin egen størrelse, og skal man ha storgjedden er det bare å rigge en stang med bra kastevekt [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvordan gjedda har blitt ernæringselspert, fremstår fortsatt som et mysterium.

ET annet eksempel på dette er vel Boilies og karpe. Nytter jo ikke å fiske med bolies i et helt nytt vann. Fisken må skjønne at dette er mat. Og siden spiser den det pga at boiliene er svært nærings / protein rike.

Så at gjedda også har skjønt det etterhvert at den er mett lenger ved å spise abbor, så er vel ikke det så rart. Men selv har jeg ikke abbor eller gjedde som favorittagn til gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Men selv har jeg ikke abbor eller gjedde som favorittagn til gjedde.

Bruker laue og mort til gjeddeagn, sjeldent abbor, og aldri gjedde faktiskt...Har fått mye gjedde på disse agntypene... Man kan tilogmed ta gjedda på sild forresten,hehe, aldri prøvd selv da....

Eholte : som flemms sier, gjedda har en "insane" aksellerasjon, så jeg tviler på art morten er for kjapp for den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gjedde elsker å spise kreps hvis den fins i vannet-helst de store og mange i slengen. Jeg fikk en gjedde i sognsvann som hadde 4 kreps på 11-12cm lengde i magen. En annen hadde klør hvor klosaksen var 11 cm lang i magen-men ingen krepsekropp så det virket som den hadde revet av kloa på krepsen. litt rart-krepsen er litt blodfattig mat med lite fettinnhold trodde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av staalel

Og gjedde elsker å spise kreps hvis den fins i vannet-helst de store og mange i slengen. Jeg fikk en gjedde i sognsvann som hadde 4 kreps på 11-12cm lengde i magen. En annen hadde klør hvor klosaksen var 11 cm lang i magen-men ingen krepsekropp så det virket som den hadde revet av kloa på krepsen. litt rart-krepsen er litt blodfattig mat med lite fettinnhold trodde jeg.

Heller kreps enn mort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Ja, vi snakker noen av verdens raskeste akselererende fisk her!!!

Sto jo en artig notis i Aof eller VL her forleden. Gjedda akselererer fra 0 til 12,5 km/t på 0,1 sekund. En VW Passat bruker det tidobbelte!

Mort er vel et overlegent agn pga lukta. Stinker mye værre enn andre ferskvannsfisker (kanskje med unntak av krøkle) og er ideelt i farget vann. Er vel kun sild og makrell som kan oppvise maken til stank.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda spiser alt. Men det er vel variasjoner fra vann til vann. Under ismeite etter gjedde bruker jeg stort sett abbor (ofte lettere å få tak i enn mort, syns jeg) og det fanger fisk. Jan Leirud sverger til sik eller lagesild, og han tar noen digre kubber i Glomma og vannene rundt Kongsvinger. En kompis av meg fikk gjedde på sei-filet, og mange bruker sild eller makrell, selv om jeg ikke har hatt stor suksess med agn fra saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr fått gjedde på følgende agn som jeg kan huske:

Mort

Abbor

Ål

Laue

Sørv

Pølse

Loff

Loff - Flytebrød

Mais

Maggot

Mark

Boilie

Sikkert flere også, men konklusjonen min er klar. Gjedda er ikke kresen i matveien. Tidvis selektiv, men langt fra kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert litt med ulike agn etter gjedda og prøvd å sammenligne resultater - konklusjonen ble ganske uklar, og jeg tror gjedda må karakteriseres som nokså altetende - det viktigste er nok riktig tid og sted. Her er tråden om sammenligning av sild, laue og mort som agn etter gjedde:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...sp?TOPIC_ID=282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jo gjedda overraskelsesmomentet i jakta. God sikt er vel således snarere en fordel for byttefisken enn for gjedda. Jo dårligere sikt jo nærmere vil byttefisken være før gjedda må eksplodere i et lynangrep - noe som gir mindre forbruk av energi for å skaffe føde.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

HAr fått gjedde på følgende agn som jeg kan huske:

Mort

Abbor

Ål

Laue

Sørv

Pølse

Loff

Loff - Flytebrød

Mais

Maggot

Mark

Boilie

Sikkert flere også, men konklusjonen min er klar. Gjedda er ikke kresen i matveien. Tidvis selektiv, men langt fra kresen.

Har du ikke fått gjedde på swimfeeder? [ :D ]

Fikk ei gjedde på 3 kg med bogskinke i Lekumevja under stamfiske.

Jeg var litt skuffet når fisken viste seg.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

HAr fått gjedde på følgende agn som jeg kan huske:

Mort

Abbor

Ål

Laue

Sørv

Pølse

Loff

Loff - Flytebrød

Mais

Maggot

Mark

Boilie

Sikkert flere også, men konklusjonen min er klar. Gjedda er ikke kresen i matveien. Tidvis selektiv, men langt fra kresen.

Har du ikke fått gjedde på swimfeeder? [ :D ]

Fikk ei gjedde på 3 kg med bogskinke i Lekumevja under stamfiske.

Jeg var litt skuffet når fisken viste seg.[ :) ]

Jo, faktisk![8D] Skuffelsen husker jeg også svært godt da jeg trodde et par minutter at jeg hadde kjempe stam[ :D ] Jeg har dessuten fått 5 kilos gjedde på Keepnett[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at det må en bra miks av små, middels og store agnfisk til i et vann for at gjedda skal kunne bli store.Det finnes veldig mange vann i Osloområdet som har bestander av gjedde,abbor og mort. I disse vannen blir ofte gjedda småfallen avhengig av om det er mye småmort. Abboren derimot kan ha et utrolig potensiale i slike vann.Dersom du har andre og litt større agnfisker som sik og karuss i tillegg øker potensialet på gjedda.Jarenvannet er et typisk hyperpotensiellt gjeddevann med store bestander av sik i brillefin matstørrelse for store gjedder(200-500g).Det samme gjelder Tyrifjorden, Øyern og Randsfjorden for å nevne noen. Krødern seiler også opp som et meget hott gjeddevann grunnet samme forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest La Dolce Vita

5-800g hel makrell ( utan tomat ) är ett riktigt bra gäddagn, likaså stor sill. En kamrat som rensade en 4-5 kilos gädda när vi jobbade i fiskebutik hittade två!!! riktigt feta råttor i buken. Då blev det liv kan jag lova... Och man har ju sett bilder på sjöfågel och stora andra artsfränder i buken på dem så stort agn med mycket lukt garanterar bra med gädda. Stort, stillaliggande byte = noll innsats, maximalt uttag. Som T5PC ungefär[ :) ][ :D ][ :D ][ :D ]...

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.