Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan måler jeg maskevidde på garn?


tryta
 Share

Recommended Posts

Her står det du trenger å vite: http://www.miljolare.no/hovis/veiledning/?vis=i

Sakset fra linken:

"I våre dager oppgis dimensjonene på garn i mm og meter. Tidligere var det vanlig med omfar og favner. Maskevidden på garn blir målt mellom to knuter i garnet. Det er det samme som lengden påi en stolpe. Ei maskevidde er i prinsippet kvadratisk, og alle fire stolpene er like lange. Maskevidden er altså lengden på en stolpe.

Nå måles maskevidden 1 mm. Maskevidden kan f.eks. være 30 mm. Det betyr at avstanden mellom to knuter er 30 mm. Maskevidden ble tidligere målt i omfar. Tallet for omfar forteller oss hvor mange masker (stolper) som kunne legges etter hverandre på en alen. En alen var 0,6257 m. Dersom et garn har maskevidde på 18 omfar, betyr det av 18 stolper kunne legges etter hverandre på en alen. Jo større maskevidden var, jo mindre ble tallet for omfar. Derfor er et garn med 24 omfars maskevidde bedre egnet til småfisk enn et garn med 10 omfar. En maskevidde på 18 omfar er det samme som en maskevidde på (625,7: 18) mm. = 34,76 mm."

garnmaske.jpg

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Trond :blink:

Grisekjapt svar :P

De garnene jeg skal bruke er 17mm. Beste fangsten på 50m garn ble litt over 1000 fisk,dette ble igjen ca 20 liter med fisk.

Godt å bli kvitt tusenbrødrene.

De andre garnene som jeg ikke har brukt på noen år er 27,5mm vanlig ørret garn og 502mm til gjedde/laks,men sistnevnte garn har jeg aldri brukt.

Kortet inn etter diverse editer. stolpen er 17mm. Takker så mye. D ahar jeg lært noe i dag også

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Trond og Tryta

Jeg så dette innlegget, og tror jeg skal korrigere litt. Som tidligere yrkesfisker så har jeg god kjennskap til disse tingene.

Ang begrepet omfar så har du rett. Det kalles også for renninger, og er antallet halvmasker som går på en alen. Målet er ganske gammelt, og stammer fra før meter og millimeter ble tatt i bruk. Den gang var det tommer, fot, alen og favner. Disse måleenhetene var for grove til å måle enkeltmasker i garnredskap, så man brukte i stedet antall halvmasker pr alen. Grunnen til at halvmasker ble brukt, og ikke hele masker er at garnene ble bundet for hånd, og da bindes en halv maske (en renning eller et omfar) i gangen rundt en kavel, en slags mal.

Når det gjelder det nyere målebegrepet maskevidde så brukes dette på to måter. Målet som grenseverdi for lovlig/ulovlig redskap er innvendig mål av en hel maske som strekkes, dvs at å bruke skyvelær er helt korrekt. Kontrollørene til kystvakta bruker en svakt trekantet mal som de skyver inn i maskene, og som har målestreker som angir maskevidden. Det andre målet er knute til knute(over tre knuter, da det er to stolper eller omfar, om du vil, i en maske). Det brukes i forb med skyting og reparasjoner, men det har kun funksjon når det er snakk om forholdsvis grovt lin eller småmasket notredskap der også den samla lengden på knutene har betydning.

Håper dette var litt oppklarende

mvh

cannonbang

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.