Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er definisjonen på meitefiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes at det fins nok av attraktorer i moderne meite, ja. Både foring og fargede agn (boilies, mais, larver) blir brukt for å lokke fisken til hugg, så uten lokkemiddel kan nok ikke det moderne meitet påberope seg å være. :)

Forskjellen på ståsnøre og 4 stenger i Skypod + sovende fisker?

1. Mulighet til å reagere raskt, fisken går ikke med kroken i kjeften over lengre tid på grunn av elektronisk nappvarsling. Som regel har man stanga i hånda noen sekunder etter at fisken har bitt på.

2. Krokene er koblet til separate stenger.

3. Siden fisken skal settes ut igjen, er riggen optimalisert for å feste seg der den gjør minst mulig skade.

4. Det er vanskelig å holde seg våken i flere døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde gledet meg til ett svar fra Morten rundt fargede boilies jeg :)

Om det er farget, avlang, tynn, tykk, firkantet gul eller blå, maggot i alle regnbuens former, så er det fortsatt agnet som fisken selv velger å ta??? Dette gjelder selvfølgelig også boilies uavhengig av størrelse og farge osv. fiske fileter eller agnfisk som er klipt i former og farget osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så er enkelte farger på boilie attraktorer, det kommer man ikke unna. Bruker mann atraktor så bruker man attraktor. Har man ei lita perle forran en meitemark, så er det fortsatt marken fisken går etter!

Jeg mener tvert i mot at det ikke er attraktor, derimot er det et agn som er tilpasset både i form, farge, størrelse, smak, lukt, konsistens og oppdrift til det fisket man bedriver. Alle agn fungerer som en slags attraktor! Men det er fortsatt ingen attraktor utenom agnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan nok sikkert også diskuteres, og har vært diskutert før i bl.annet denne tråden og denne

Jepp, kommer an på om man bruker den puristiske definisjonen, den skandinaviske versjonen definert av de nordiske sportsfiskeorganisasjonene eller IGFA. Den skandinaviske versjonen tillater også bruk av håndssnøre og snik under definisjonen sportsfiske. IGFA og puristene på den andre side tillater kun stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boilies er jo bare agnet. Man kan ikke si at alt som synes er attraktor. Meitemarken synes jo godt, det samme gjelder for andre agn. Hva med fargen på sena? det er enklere i sjøen. Alt er kystmeite. Og nesten alt er tillat. Herlig.

for min del er meite fiske med agn. Og jeg innser at man alltid kan finne innfallsvinkler som ødelegger definisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig att håndsnøre ikke er sportsfiske. Men på den annen side er isfiske med tradisjonelle stikker uten moderne sneller like LITE sportsfisek. Bruker jo kun spolen til å oppbevare snøre, på lik linje med ett håndsnøre fra båt!

hva med markstang uten snelle, med fast snøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp er jo også bare agn, Gjørs. Men regnes som kunstig.

Boiliesteknologien er vel kommet såpass langt at man ikke lenger kan snakke om naturlig agn, men organisk. Kanskje på tide å dele opp moderne meitefiske i ferskvann i fiske med naturlig og fremstilt agn? Tradisjonelt moderne meite og moderne moderne meite? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meite=Stangfiske med biologisk nedbrytbart agn MINUS kunstige(uspiselige)attraktorer.Foring er optional.

Isfiske?Bruker både stang og snelle når jeg fisker fra isen...isfiske med isfiskestikke er bare stikkefiske i motsetning til is-sportsfiske (m. stang og snelle)

:)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en toppknytt stang bruker man stanga til å dra inn fisken med og ikke henda, som på håndsnøre / isfiske :)

Så hvis jeg sitter på isen og fisker med balanse med en varpestikke er det i utgangspunktet sportfiske. I det øyeblikk jeg tar sena i henda og drar opp fisken for hånd uten å varpe er det ikke sportfiske??? Fisker man hai får på en gigant og drar opp de siste 9 meterne av fortommen med hånd så er det ikke sportfiske?

Fluefiske hvor man drar inn fisken med henda er ikke sportsfiske??? Hvor mye av snøret kan man dra inn med henda før det ikke er sportsfiske da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det fins nok av attraktorer i moderne meite, ja. Både foring og fargede agn (boilies, mais, larver) blir brukt for å lokke fisken til hugg, så uten lokkemiddel kan nok ikke det moderne meitet påberope seg å være. :blink:

Forskjellen på ståsnøre og 4 stenger i Skypod + sovende fisker?

1. Mulighet til å reagere raskt, fisken går ikke med kroken i kjeften over lengre tid på grunn av elektronisk nappvarsling. Som regel har man stanga i hånda noen sekunder etter at fisken har bitt på.

2. Krokene er koblet til separate stenger.

3. Siden fisken skal settes ut igjen, er riggen optimalisert for å feste seg der den gjør minst mulig skade.

4. Det er vanskelig å holde seg våken i flere døgn.

Bytter ut "4 stenger i Skypod" med "Ismeite" og kutter ut sovende fisker.

Punkt 4 utgår.

Punkt 3 og 2 er sammenlignbare.

Punkt 1: Når det piper i nappvarsleren på stang nr 4 som er 50 meter unna og du løper bort og kroker fisken,er det meite eller ståsnøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter ut "4 stenger i Skypod" med "Ismeite" og kutter ut sovende fisker.

Punkt 4 utgår.

Punkt 3 og 2 er sammenlignbare.

Punkt 1: Når det piper i nappvarsleren på stang nr 4 som er 50 meter unna og du løper bort og kroker fisken,er det meite eller ståsnøre ?

Bare sånn for ordens skyld. NMU har i sin konkurranse definert 30meter som største avstand fra fisker til stang under ismeite nettopp for unngå "ståsnører" med påfølgende dyp kroking av fisk. Har selv sett tilfeller av ismeite hvor fiskeren var på den en siden av vannet og stanga på den andre. Da snakker vi om uansvarlig sportsfiske for å trekke inn et nytt begrep i debatten. Det er vel i stor grad holdninger som skiller sportsfiskeren fra ståsnørefiskeren i så måte :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vel vært og sluttet og fisket så man hadde fått mere tid til å kverulere og diskutere de forskjellige agntypene.

Eller fiske kun i saltvann.Der kan man jo fiske med kuler og paljetter så mye man vil iht.regelverket.

Da kan man jo bruke rigger som ser ut som utøverne i "Skal vi danse".

Nå må du finne på noe annet et par torsdager på rad, Eirik. Nå begynner det lukte skylapper her. Jeg kan røpe at jeg kan fiske f.eks stam og kose meg og gjerne knyte på noen blanke attraktorer foran f.eks pølsebiten og likefullt er det tillatt og jeg blir sannysniligvis kjempefornøyd over både fisken som bet på og de forhåpentlig gode bildene jeg fikk etterpå. Jeg etterlyser altså derfor en referanse til regelverket du sikter til som skulle hindre meg i å knyte på alt jeg har av knapper og glansbilder på takkelet under fiske i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du finne på noe annet et par torsdager på rad, Eirik. Nå begynner det lukte skylapper her. Jeg kan røpe at jeg kan fiske f.eks stam og kose meg og gjerne knyte på noen blanke attraktorer foran f.eks pølsebiten og likefullt er det tillatt og jeg blir sannysniligvis kjempefornøyd over både fisken som bet på og de forhåpentlig gode bildene jeg fikk etterpå. Jeg etterlyser altså derfor en referanse til regelverket du sikter til som skulle hindre meg i å knyte på alt jeg har av knapper og glansbilder på takkelet under fiske i ferskvann.

Det eneste regelverket jeg kjenner til som "forbyr" deg "knapper og glansbilder" er reglene for konkuranser i moderne meitefiske. Da snakker vi altså slike 4-5 timers konkurranser hvor målet er å få mest mulig fisk og ikke NMUs specimenkonkurranse. I slike konkurranser er det am strengsten forboten å benytte noe som helst annet enn naturlige agn på en bar krok. Ofte er også hvilke agn som er tillatt regulert for den enkelte konkurranse. Mengden og type fôr samt fiskemetode kan også reguleres. Feks kun duppmeite med langstang eller match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.