Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er definisjonen på meitefiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Nå må du finne på noe annet et par torsdager på rad, Eirik. Nå begynner det lukte skylapper her. Jeg kan røpe at jeg kan fiske f.eks stam og kose meg og gjerne knyte på noen blanke attraktorer foran f.eks pølsebiten og likefullt er det tillatt og jeg blir sannysniligvis kjempefornøyd over både fisken som bet på og de forhåpentlig gode bildene jeg fikk etterpå. Jeg etterlyser altså derfor en referanse til regelverket du sikter til som skulle hindre meg i å knyte på alt jeg har av knapper og glansbilder på takkelet under fiske i ferskvann.

Nå er det vel ikke lovbefestet spesielle regler for nettopp det du etterlyser Espen.(Dårlig formulert i mitt tidligere innlegg)

Vi har vel alle våre egne "etiske" regler vi følger.Hva hver enkelt velger å følge må jo være opp til den enkelte så lenge det ikke handler om innmelding i konkuranse.(Der pleier det vel å være greit spesifisert mtp utstyr/fangstmetode)

Så lenge det ikke finnes andre regler enn de som kreves under konkuranse så synes ihvertfall jeg att det er de det er riktige å følge.

Endret av Sutermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Håpløse greier... er vel ikke så mye mer kunstig en boilies ?

Vi må ikke blande begrepet "naturlige agn" sammen med fiskens normale (eller naturlige) føde. Et naturlig agn er noe som faktisk kan spises (av fisken), noe som tilfører den næring, mens fiskens normale føde er jo de næringsemnene fisken i utgangspunktet finner i sitt levemiljø. Så den normale føden kan godt være et naturlig agn, men naturlige agn kan bety så mye mer enn den normale føden, inkludert menneskeskapte næringsemner som ost, brød, og boilies. Halvsyntetiske agn som Gulp, Powerbait og liknende er i grenselandet av det som kan defineres som naturlige agn. Det vanlige er å ikke definere slike agn som naturlige, fordi fisken ikke kan ha særlig næringsnytte av å spise disse agnene. Selv om mange synes boilies er syntetiske, så er det vel knapt noe fisk spiser som inneholder mer næring enn disse deigkulene...?

Og alle agn, kunstige som naturlige, baserer seg på ulik grad av attraksjon; enten det er via synsinntrykk, lyd, lukt eller smak. Selv naturlig føde som makrellfilet, meitemark og døgnfluer er lokkende, enten i form av sterk lukt (fileten), fordi den spreller (mark), eller fordi siluetten er lett synlig for ørret(døgnfluer). De blir ikke noe mindre naturlige av den grunn! At man i moderne tid har begynt å kombinere kunstige og naturlige agn, som for eksempel å henge perler og spinnerblader på meitetakkel for flyndrer, og at man har begynt å bruke halvsyntetiske agn som powerbait, har bidratt til å viske ut forskjellene mellom ulike grener sportsfiske, og kanskje vi bør ta til orde for en mer pragmatisk holdning til dette, og rive ned gamle motsetninger og fordommer? Det viktige er ikke hva slags utstyr og agn man bruker, men at man følger grunnleggende regler for hva som kan defineres som sportslig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvsyntetiske agn som Gulp, Powerbait og liknende er i grenselandet av det som kan defineres som naturlige agn.

Det vanlige er å ikke definere slike agn som naturlige, fordi fisken ikke kan ha særlig næringsnytte av å spise disse agnene. Selv om mange synes boilies er syntetiske, så er det vel knapt noe fisk spiser som inneholder mer næring enn disse deigkulene...?

Halvsyntetisk agn ? er Gulp og Powerbait definert som det eller er det sin definisjon på det ?

Hva med ost, pølse m.m som det fiskes med er det noe fisken har næringsnytte av, er det noe forskning e.l som kan vise dette, eller er det bare noe vi tror siden vi spiser det selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost og pølse inneholder jo proteiner og fett, regner med at fisken også har nytte av å spise det.

PS. Er det noen som vet hva GULP er lagd av, har sett nevnt gelatin, men hva ellers?

Har prøvd å lete etter "ingrediensene" på nett, med dårlig resultat foreløpig.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvsyntetisk agn ? er Gulp og Powerbait definert som det eller er det sin definisjon på det ?

Hva med ost, pølse m.m som det fiskes med er det noe fisken har næringsnytte av, er det noe forskning e.l som kan vise dette, eller er det bare noe vi tror siden vi spiser det selv ?

Som Trond skriver, fisk har behov for de samme næringsstoffer som oss mennesker; proteiner, fett osv, og ost og pølse er meget kjærkommen og næringsrik mat når anledningen byr seg. Ingen tilfeldighet at dette er gode agn til røye og stam...

Et halvsyntetisk agn er vel per definisjon et agn som er tilsatt næringsstoffer, men der "basis" er syntetiske produkter som blant annet gir agnet konsistens. At agnet er industrifremstilt er vel ikke et tilstrekkelig kriterie her, for man kan jo industrielt produsere boilies etc. Siden boilies blir tilsatt kunstige smaksstoffer kan jeg godt forstå at mange synes den prinsippielle forskjellen på en boilies og for eksempel Gulp er relativt liten, men den største forskjellen er vel at fisken neppe har særlig nytte av Gulp som mat (selv om den kanskje inneholder naturlige ekstrakter), mens boilies er et fullverdig næringsemne, kunstige smaksstoffer eller ikke. Og de fleste kunstige smaksstoffer i boilies er de samme E-stoffene som vår egen mat inneholder. Og hvorvidt agn som Gulp og powerbait faktisk er å betrakte som halvsyntetiske eller ikke er egentlig litt uklart, siden deres innhold holdes hemmelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

Laks tatt på mark med den berømmelige røde ulltråden er altså vaskekte meite siden ulla er naturlig og består av keratin (dvs. proteiner) - mens mark + plastbiter fra "plastblekkspruter" er noe puristene blant oss mener ikke er meite?

Ville jeg blitt diskvalifisert i en meitekonkurranse for å bruke en bit 100% naturlig ulltråd foran maggoten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

Laks tatt på mark med den berømmelige røde ulltråden er altså vaskekte meite siden ulla er naturlig og består av keratin (dvs. proteiner) - mens mark + plastbiter fra "plastblekkspruter" er noe puristene blant oss mener ikke er meite?

Ville jeg blitt diskvalifisert i en meitekonkurranse for å bruke en bit 100% naturlig ulltråd foran maggoten?

Moderne meite, jupp, diskvalifisert så det holder. Det samme ville du blitt med hoggpilk på isfiskekonk, garn på sjøfiskekonkurranse og trål på havfiskekonkurranse... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

Laks tatt på mark med den berømmelige røde ulltråden er altså vaskekte meite siden ulla er naturlig og består av keratin (dvs. proteiner) - mens mark + plastbiter fra "plastblekkspruter" er noe puristene blant oss mener ikke er meite?

Ville jeg blitt diskvalifisert i en meitekonkurranse for å bruke en bit 100% naturlig ulltråd foran maggoten?

Nå er jo ikke ulla akkurat spiselig, selv om den er naturlig. Så i streng forstand er jo bruk av rød ulltråd utenfor det som defineres som meite. I formelle sammenhenger, som en rendyrket meitekonkurranse er dette derfor ikke lov, men for oss som er pragmatiske er dette helt sturerent. Sportsfiske er det da i alle fall, og da er det vel mindre viktig hva du kaller det!? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att jeg i det hele tatt har giddi å skrive i denne tråden, er for å få frem noe av de gamle fordommene. Og tror egentlig all enige att man fisker med en selvlysende rosa boilie, for att fisken skal komme pga fargen. Hvis ikke hadde vel alle boilie vært naturlige og uten tilsatt farge?

Hvis man ikke fisker i en konkurranse, så blir det litt dumt å sette folk i bås på en slik måte. Som Piscator sa, så er det att man driver ett sportslig fiske det viktigste!

Men syns det er litt morro, att de som tviholder på "moderne meite", også godtar isfiske med stikke. Da dette er VELDIG nerme håndsnørefiske fra båt. Ett juksehjul med den lille stålstanga de kommer levert med, er jo faktisk med sportsfiske enn ett håndsnøre(m/stikke) på isen :o

Nei,fisk med det som gir fisk. Om det så er fluestanga, og en maggot bit på flua, hvis det er det som skal til. Men nå river vel både fluefiskere og meitere av seg ulla på toppen av kraniet :P

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,fisk med det som gir fisk. Om det så er fluestanga, og en maggot bit på flua, hvis det er det som skal til. Men nå river vel både fluefiskere og meitere av seg ulle på toppen av kraniet :D

Ikke noe galt med det... så lenge man lar være å melde inn fangsten til en konkurranse der reglene er andre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purisme har aldri vært av det gode for sporten totalt, og heller ikke gjort framskrittene som gjør at vi er der vi er i dag. Er vel derfor jeg liker kystmeite så godt, det finnes ingen konvensjoner, iaffal ikke i Norge. I UK fikk vi naturligvis mange reaksjoner da vi begynte med nappvarslere på tripodene, noen kalte det usportslig og ville "keep the sport clean". :)

I det lange løp er det ikke de konservative som setter standarden, og suksess er vel den beste pådriver for forandring.

Lær deg hvordan det skal gjøres, gjør det deretter på din måte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purisme har aldri vært av det gode for sporten totalt, og heller ikke gjort framskrittene som gjør at vi er der vi er i dag. Er vel derfor jeg liker kystmeite så godt, det finnes ingen konvensjoner, iaffal ikke i Norge. I UK fikk vi naturligvis mange reaksjoner da vi begynte med nappvarslere på tripodene, noen kalte det usportslig og ville "keep the sport clean". :)

I det lange løp er det ikke de konservative som setter standarden, og suksess er vel den beste pådriver for forandring.

Lær deg hvordan det skal gjøres, gjør det deretter på din måte! :)

Tilsluttes!

En god oppsummering og en fin avslutning på tråden.

:)

Slutt på tråden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.