Gå til innhold
Fiskersiden

Tungt jerkefiske


Recommended Posts

Hei hei :)

Er det noen som har tips til åssen stang som passer best til store tunge jerkbaits som

cobbs countdown glider,smuttly dog osv?

Har prøvd og leite på nettet men er ikke lett :)

Hadde vært kjekt og høre om noen har erfaring på det tunge jerkefiske :D

Fisker nå med Edge TRP Jerk 6 opptil 100 og Edge TRP Jerk 6,6 opptil 120gr,

er veldig fornøyd med stengene :lol:

Endret av rottmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prologic SAVAGE GEAR Big Jerkbait. Jeg har ikke testa stanga selv, men har kjent på den, og den virker kapabel til litt tyngre beten enn BFT spöene, er jo seff litt vanskelig å si uten å ha prøvekastet.

Noen sjapper i sverige har Fig Rig og Lamiglass (mulig jeg har sett Diamondback stenger og..husker ikke) stenger, disse ligger på rundt 2000.- og er the real shit.

Desverre så husker jeg pokkermeg ikke hvilke butikker det var :) Men kommer tilbake til det når jeg kommer på det.

Prøvde for et par år siden å få den norske St Croix importøren til å ta inn noen St Croix stenger (det er disse jeg bruker selv) men markedet var alt for lite den gangen, og sannsynligvis enda.

Michael

Edit: Nå kommer BFT med nye stangserier til neste år, mulig du finner det du er etter der.

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du om de nye bft stengene kommer med foam eller kork?...Jeg liker bedre stenger

med kork,er bedre å holde i :)

Har lest om de fleste stengene du nevner på http://www.fiskesnack.com/, mye og lære på

den siden som fersk jerkekfisker :D

Har tenkt meg en tur til sverige for å kikke på stenger og beten,Lundgrens har jo mye fint men

i nettbutikken er det bare lette jerkestenger :) Men har bra utvalg av beten :D

Er jo et stykke å kjøre ditt så det hadde vært kjekt og fått tak i mest mulig på en tur :)

Synd vi henger så langt bak sverige på jerkbaits og og stenger :D

Endret av rottmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ingenting i Norge, eller Sverige for den saks skyld, jeg handler rett fra USA. Har fått mange kontakter der borte.

Foruten omtrent alle modellene til St Croix, kjente jeg på noen Shimano, Daiwa og Diamondbacks når jeg var i USA, de er i en helt annen klasse. Der borte er de mer opptatt av aksjon og lineklasse, selvom det står kastevekter på stengene. Stengene er og lengre, da det gir fler fordeler.

Minuset er at få av de amerikanske butikkene sender stenger til Norge, og en av de kjente muskysjappene ville ikke sende til Sverige, grunn: jo sverige var ikke med å støttet USA i Irak krigen :)

Jeg vet ingenting om de BFT stengene.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler det meste av baits via internett fra usa,men syns det vanskelig med stenger.

Liker og holde eller vite noe om det jeg skal kjøpe og at det blir dyrt med porto :blink:

Tenkte med en tur til sverige at dem har ace på Lundgrens, finner ikke mye av det i usa.

Har lest mye positivt om ace baits :D

Er lettere og kjøpe cobbs, smuttly dog,hellhound osv fra usa :)

Var i New Orleans nå men der var det ikke mye musky ting :( ..hadde håpa å finni

stang på turen over samt noen baits :)

Hadde vel gått bananas om jeg hadde finni ei shappe alà muskyshop ;)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har da Ace på Muskyshop...mener å ha sett de i katalogen.

Og siden dette er et eurobait tviler jeg nesten på at det billigere enn i sverige.

En ting jeg kan si om Amerikanske stenger, er at de er stivere, en 5 oz stang (ca 140gr) er meget mye stivere enn feks lundgrens eller BFT sine stenger på "150" gram.

Om vi møtes på vannet en gang, så har i hvertfall jeg noen St. Croix stenger som du kan kjenne på.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stive stenger så det passer bra ;)

Jeg trenger jo ei stang som kan kaste 6-7 oz....Vil du anbefale lengre 6,6 fot da eller

holder det?

Klarer en 5 oz å kaste cobbs countdown glider og lignende?

Hvilken stang/stenger vil du anbefale?

Jeg fisker mest fra båt så om stanga er lenger har ikke så mye og si :blink:

Skal en tur på Øyeren/Glomma imorra så si ifra om du er i nærheten B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stive stenger så det passer bra :(

Jeg trenger jo ei stang som kan kaste 6-7 oz....Vil du anbefale lengre 6,6 fot da eller

holder det?

Klarer en 5 oz å kaste cobbs countdown glider og lignende?

Hvilken stang/stenger vil du anbefale?

Jeg fisker mest fra båt så om stanga er lenger har ikke så mye og si :blink:

Skal en tur på Øyeren/Glomma imorra så si ifra om du er i nærheten :)

Om du skal ha st croix anbefaler jeg PM69XHF, den bruker jeg selv og den holder til det meste.

Men jeg tror en 5oz muskystang klarer av de betene du spør om, jeg har selv den gamle St Croix 6 fotern 5oz og den fikser veldig mye tungt, jeg bare bruker den ikke da den er for kort, i mine øyne.

Om du vil ha 6 eller eller 6'6" ser du jo best selv, men jeg ser bare fordeler med en lengre stang, eneste ulempen med stenger over 7 fot er at de får ikke plass i rodlockern i båten B)

Kunne og tenkte meg en tur på Øyern i morra, men bilen har konka, så jeg får ikke flytta båten, eller meg selv no særlig ;)

En liten flisespikk, stengene er ikke 6,6fot de er 6fot og 6tommer, som igjen vil si 6,5fot :) (12 tommer i 1 fot)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om det med lengden på stengene men tenkte meg ikke om når jeg skreiv :P

Er vel ikke mulig å kjøpe PM69XHF her i landet :) ...ser at den er midt i blinken :)

Ser i muskyshopkatalogen at den koster 140$, ikke ille pris det men så er det portoen :)

Kan jo sende en email og spørre hvor mye de skal ha ;)

Ser Lamiglas lgm70xh også takler opp til 8oz...ellers er det ikke mange stenger opp til 8 oz

Synd ikke bilen din funker.... hadde vært kjekt med flere utpå :) ...båten min har bare plass til 2..

..er en 14 fots pioner...kunne henta deg men skal ha med sjefsfiskeren imorra :D ...håper og kunne

passere 10 kilos grensa snart :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om det med lengden på stengene men tenkte meg ikke om når jeg skreiv :P

Er vel ikke mulig å kjøpe PM69XHF her i landet :P ...ser at den er midt i blinken :rolleyes:

Ser i muskyshopkatalogen at den koster 140$, ikke ille pris det men så er det portoen :o

Kan jo sende en email og spørre hvor mye de skal ha :)

Ser Lamiglas lgm70xh også takler opp til 8oz...ellers er det ikke mange stenger opp til 8 oz

Synd ikke bilen din funker.... hadde vært kjekt med flere utpå :) ...båten min har bare plass til 2..

..er en 14 fots pioner...kunne henta deg men skal ha med sjefsfiskeren imorra :D ...håper og kunne

passere 10 kilos grensa snart :D:D

Rottmann har passer grensa NÅÅÅ!!! 12 kg og 119 cm lang... Grattis Ståle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir mine Shimano Nexave-AX Special game 270 lang og kastevekt på 25-125 med amb 7000 med 0.41 mono til såkalt tungt jerkfiske?

Bør jeg ha FL? Blir stengene for lange? Har ikke peil på jerk, så fyr løs.

Skal ha meg ei light jerk stang til jigg og popper til neste år. Har en amb 5000C som jeg hadde tenkt og bruke.

Er det noen merker jeg skal styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir mine Shimano Nexave-AX Special game 270 lang og kastevekt på 25-125 med amb 7000 med 0.41 mono til såkalt tungt jerkfiske?

Bør jeg ha FL? Blir stengene for lange? Har ikke peil på jerk, så fyr løs.

Skal ha meg ei light jerk stang til jigg og popper til neste år. Har en amb 5000C som jeg hadde tenkt og bruke.

Er det noen merker jeg skal styre unna?

Hei

Shimano Nexave-AX Special game 270 lang egner seg ikke til jerk...stanga skal være kort 6-7 fot og

stiv da den brukes som "dirigentstokk"....det er den du lager gangen på baitsa med....stanga holdes ned mot vannet.

Mono sene egner seg dårlig da den blir som en strikk...du får bedre føling og gange på baitsa med multisene.

Jeg ville hatt ei stang til light jerk og en til jigg...multisneller egner seg bedre til overflatefiske...og haspel

til jigg.

Jeg syns 5000 til light jerk blir stort....vil anbefale lavprofil siden du skal kaste lette baits.

Kjøp de kjente merkene og ikke de billigste,det på grunn av at bremsen er viktig når du kaster lett :D

Ståle

Grattis!! Gleder oss til full rapport!

Og nå var det IKKE no særlig mer irriterende at bilen er kapoot!

Michael

Ja synd bilen ikke startet :) ....var gøy og bryte 10 kilos grensa :D

Er jo bra med plasser til vårfiske...bilen går vel igjen da :)

Blir nok en PM69XHFpå meg om jeg får tak i en....kjekt at St Croix stengene flyter om

de skulle havne i vannet, kan bli kaotisk i båten noen ganger :D

Endret av rottmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sparka min uti en gang, heldigvis så Hawkeye Walman det før vi hadde dratt altfor langt unda. Var slik jeg fant ut av at de fløyt, mulig de ikke flyter over lengre tid. Men når fremhåndtaket er like stort som håndtaket på 7'er fluestanga mi (nesten), så har det vel en del oppdrift :angry:

Bilen skal bli fikset asap, den MÅ det, hater å ta buss til jobb...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stike Pro Contact 6'8'' -180 gram er et av de nye spöene til Strike Pro, CWC eller whatever man kaller det. Er noen på et annet forum som har prøvd det. Om de tas inn i Norge til våren vites jo ikke.

Michael

Det driter vi i vel om de taes inn til Norge?? Da kjøper vi fra Sverige...! Ikke så fælt ment som skrevet!! :D

Det må testes... Hørtes litt lang ut, men.. Hadde Piglet-stanga, å syns den var litt lang.. (6,6 fot var det vel??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med disse lengre stengene til jerk, slår stangtuppen i vann hele tiden. Men det kan ha noe med å gjøre at jeg alldri ble høy og mørk men liten og lys og et snev av lubben. Og jeg jerker altid ned mot vannflaten, ikke opp og ikke til siden, føler da at jeg mister totalt følelsen med baite...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med disse lengre stengene til jerk, slår stangtuppen i vann hele tiden. Men det kan ha noe med å gjøre at jeg alldri ble høy og mørk men liten og lys og et snev av lubben. Og jeg jerker altid ned mot vannflaten, ikke opp og ikke til siden, føler da at jeg mister totalt følelsen med baite...........

Synes du er søt jeg...nei foresten.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er søt jeg...nei foresten.

Michael

etter som jeg alldri ble høy og mørk så er vel det siste du skriver ritkig, men dette kan vi vel kalle en real avsporing. Så da prøver jeg å pendle det inn på rett spor igjen.

Det kan jo være min tekninkk også, og ikke bare at jeg ikke fikk utdelt de kriteriene som gjør deg til en stor sjarmør.......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter som jeg alldri ble høy og mørk så er vel det siste du skriver ritkig, men dette kan vi vel kalle en real avsporing. Så da prøver jeg å pendle det inn på rett spor igjen.

Det kan jo være min tekninkk også, og ikke bare at jeg ikke fikk utdelt de kriteriene som gjør deg til en stor sjarmør.......... :)

Jeg er 182, det er vel midt på treet, men stangtuppen på 6,6 foten går ofte i vannet... 6 fot er perfekt for meg! Jeg får ikke jerket mer i år antageligvis, for båten er full av is... Ikke bra! Hmm.. Hvor var det spettet hen tru?

Endret av Svein-André
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.