Gå til innhold
Fiskersiden

"Fiskelykke"


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Fins vel folk som er født med fiskelykke, ja. Det virker som om de rett og slett er mer konsentrerte og fokuserte på det de gjør, og er mer mottagelige for signaler omkring seg enn gjennomsnittet. Og gjør små justeringer hele tiden som fører til mer og også større fisk enn andre. Det er mulig disse også har en intuitiv forståelse for hvilket vær og føre som gir fisk. Brodern er slik, og det er først de siste åra hvor jeg virkkelig har satt meg inn i metodikken at jeg klarer å få mer enn ham til tross for at han både har hatt mindre interesse og kunnskap om fiske enn meg.

Og så finnes det folk som har gullhår og ser uforklarlig ut til å være på riktig sted til riktig tid ofte. Kameraten min stilte med en gammal sluk og en Europrisstang på tur. Jeg måtte hjelpe ham å knytte på sluken. Men du kunne banne på at han fikk all fisken! Fisket han etter meg et sted, fikk han vips en par kilos lyr. Og noen makreller på stedet jeg fisket for fem minutter siden. Og slik har det vært oppigjennom.

Det er vel mange faktorer som fører til fiskelykke, kunnskap om utstyr og agn og lokalkjennskap til fiskeområdet er vel nøkkelfaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research, kunnskap, vilje til å prøve noe nytt og evnen til å lytte til andre fiskere (det være seg sportsfiskere, yrkesfiskere eller hobbyfiskere) er faktorer som fører til fiskelykke.

Også har du de som har en eller anne form for sjette sans når det kommer til fiske. Man kan sitte i samme båt, medlike lang stang, lik snelle, samme røyeblink, samme lengde på fortommen, samme krok og sammen antall maggot som en annen. Han drar opp storrøyer, du gjør ikke. Ja Audun, jeg snakker om deg :)

Men av og til har man bare griseflaks da...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på de som har fått paddetorsk? :lol::)

Sånne som meg selv? Ja, den var en flaksefisk av de sjeldne, bifangst på gyltefiske fra kaia til min bestemor i Hardanger. Hadde for min del overhodet ikke noe med dyktighet å gjøre i det hele tatt. Samme gjelder trytepersen min. dumme tjukke fisken tok en liten krok agnet med brød beregnet på mort. Se for deg sjokket til en 10 - 12 åring som ligger en sommerdag i båt på stokkevannet og kikkfisker etter småmort, så slår det på ei tryte på 1800 gram... Pissa nesten på meg, såvidt jeg kan huske.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garantert noe som heter fiskelykke. Noe jeg ikke har. Jeg må rett og slett ha en bråta med timer bak stengene.

Ellers er vel Recerch og planlegging i forkant av turen viktig. F.eks skal man i båt, og ikke har bestemt seg hvilken rute / plasser man skal fiske på, så blir det bare fjuskepul alt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en havfisketur utenfor Tromsø tidligere i år viste det seg at fiskelykke fantes. Vi var tre i båten,meg,dama og fatter'n.Målet for turen var egentlig bare å fiske litt sei og torsk,men artene ble mange.Det begynte som vanlig med at jeg rigga alt som var av stenger og sneller,for selv stoler jeg værken på at dama eller fatter'n knyter noe som helst. Ferdig rigga og på plass,var vi klare til å fiske.Først fikk fatter'n en lange,ikke stor,men på mine mange turer har jeg alldri fått det.Så fikk dama en steinbitt,ikke stor,men.... :) Tiden gikk og de nappa opp art etter art,uansett hvordan de fiska fikk de arter jeg ikke fikk.Fatter'n fikk torsk,sei,hvitting :) ,uer og lange. Og for å toppa heile driten, fikk han en torsk på 18,5kg på min stang,mens jeg rigga om han's :D Men som vanlig var jeg den eneste som fikk hyse,vet ikke hvorfor,men jeg får alltid den h*****s hysa.

Trøstet meg selv med at jeg var en skikkelig god guide og at jeg hadde gjort de to andre lykkelige. Og ikke minst ble jeg jo glad fordi jeg hadde gjort dem glade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den er kjip Fiskebolle ;)

Noen over nevner evnen til å fiske variert.. Her tror jeg noe av nybegynnerflaksen har sitt utspring! Mens vi "erfarne" står med våre 45 grader nedstrømskast og mender i hytt og gevær, kommer ferskingen og bæljer snøret oppstrøms med ei urstygg flue, lar det seile sin egen sjø og fisken tar :blink:

Konklusjon : Uvitenhet kan gi en variasjon som etablerte sannheter ikke gir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ailt koke vell ned tell om du har hatt et godt HAILL eller ikkje... :)

Selvsagt! Ingen god nordlending fisker i elva eller sjøen uten å ha hatt seg på forhånd. Det er selvsagt "haille' " som gjør at marginene tipper til din fordel når fisken er treg - ikke sant..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.