Gå til innhold
Fiskersiden

Meite på Storsand


Chironomus
 Share

Recommended Posts

God dag.

Tok ein tur til brygga på campingen på Storsand i formiddag (utanfor Trondheim). Målet var flyndrer. Etter få minutt kom ei sandflyndre i str. 14 opp :o. Så fylgde ein liten torsk. Til slutt fekk sambuaren opp ein spennande kar, nemlig ein fløyfisk :rolleyes: .

12564_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/5018/12564.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Me fiska med reker og paternoster-trackle. Det nappa jamnt heile tida, men fløyfiskaren blei kald og då måtte me heim :P .

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har skrenset litt rundt på forumet nå på morgenen, og fikk se denne tråden

Jeg jobba på Trolla bruk en gang i nitten hundre og brødmangel, og det er ikke noe giftig slam eller slike ting som er dumpet der, bare støv av sand og kull, og det er veldig mye strøm der. Jeg har både fisket og dykket der i tidligere år, og har aldri merket noe galt med fisken. Det er forøvrig lite stasjonær fisk ved Trolla, det meste av fisk følger silda inn. Et lite tips til en annen god fiskeplass kan jeg også slenge med. Hvis dere kjører videre utover og forbi Flakk så er det et par gode plasser. Den første er bukta rett sør for flakk. Her er det sandbunn, og en bra plass med grei adkomst. Den andre er ved Rye. Kjør til krysset der veien tar av mot spongdal, og ta av til høyre i krysset og følg stranda bortover til det lille skjæret. På baksiden av skjæret er det en veldig fin plass der det også kan være muligheter for steinbit. Jeg har fått både storsei og stor torsk der. og det er bare et par hundre meter å gå fra der man kan parkere. På den nærmeste siden av skjæret er det også bra forhold for sjøørret på våren. Dette er ikke hemmelige plasser, det er mange som kjenner dem, men jeg håper dette er litt til hjelp i tilfelle det skulle være noen som ikke gjør det.

mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har skrenset litt rundt på forumet nå på morgenen, og fikk se denne tråden

Jeg jobba på Trolla bruk en gang i nitten hundre og brødmangel, og det er ikke noe giftig slam eller slike ting som er dumpet der, bare støv av sand og kull, og det er veldig mye strøm der. Jeg har både fisket og dykket der i tidligere år, og har aldri merket noe galt med fisken. Det er forøvrig lite stasjonær fisk ved Trolla, det meste av fisk følger silda inn. Et lite tips til en annen god fiskeplass kan jeg også slenge med. Hvis dere kjører videre utover og forbi Flakk så er det et par gode plasser. Den første er bukta rett sør for flakk. Her er det sandbunn, og en bra plass med grei adkomst. Den andre er ved Rye. Kjør til krysset der veien tar av mot spongdal, og ta av til høyre i krysset og følg stranda bortover til det lille skjæret. På baksiden av skjæret er det en veldig fin plass der det også kan være muligheter for steinbit. Jeg har fått både storsei og stor torsk der. og det er bare et par hundre meter å gå fra der man kan parkere. På den nærmeste siden av skjæret er det også bra forhold for sjøørret på våren. Dette er ikke hemmelige plasser, det er mange som kjenner dem, men jeg håper dette er litt til hjelp i tilfelle det skulle være noen som ikke gjør det.

mvh

cannonbang

He-he, ser at det er flere som har oppdaget skjæret ute på Rye. Har tatt endel s-ø der ute ja, men i år har det vært labert. Mye fin strøm ute på byneslandet ja. På skjæret 500 meter enda lenger sør (må gå over jordet til bonden) tok jeg min største s-ø for noen år siden, husker datoen 13/3. Mindre folk der og like bra plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med artig og antatt sjelden fangst! Meg veldig misunnelig, men som Vilhelm sier så får man ikke fisk hjemme i sofaen...

Hei

Fløyfisk er ganske vanlig i Trondheimsfjorden. Jeg har som tidligere nevnt dykket ganske mye der tidligere, og vi så disse jevnt og trutt. Den er vel litt sjelden å få på stang fordi den beveger seg forholdsvis lite.

Tok ein tur til brygga på campingen på Storsand i formiddag (utanfor Trondheim). Målet var flyndrer. Etter få minutt kom ei sandflyndre i str. 14 opp . Så fylgde ein liten torsk. Til slutt fekk sambuaren opp ein spennande kar, nemlig ein fløyfisk .

Jeg går ut fra at det var brygga mot militærleiren dere fiska fra, det er en bra flyndreplass. Lenger ute, rundt neset som denne ligger på var det også mye rødspette, i allefall før i tida, det er kanskje mulig å kaste langt nok med surfutstyr?

Fløyfisk er vanlig inne i denne bukta og rundt hele Storsand. En anen plass hvor vi så endel av disse var på Vikhammer. En hotspot her er å kaste fra nordsiden av skjæret og rett nordover i retning mot Skatval. Her går det en marbakke hvor det er både flyndre, steinbit og fløyfisk, Og også gråknurr. Mine erfaringer med fløyfisk er at de liker bløt mudderbunn. Jeg kan ikke huske at vi så noe særlig av dem på fastere sandbunn.

Håper dette er til nytte for noen

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje bra tips her, Cannonbang! Prøvde litt i vika sør for Flakk i går, som du anbefalte. Hadde på fisk på kvart kast. Torskerekrutteringa her i området er i alle fall ikkje noko problem, småtorsk var det i mengder. Prøvde egentlig etter flyndre, men beste fangst i går var ei fin hyse.

12687_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/5065/12687.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Jeg går ut fra at det var brygga mot militærleiren dere fiska fra, det er en bra flyndreplass. Lenger ute, rundt neset som denne ligger på var det også mye rødspette, i allefall før i tida, det er kanskje mulig å kaste langt nok med surfutstyr?

Det er vel berre ei brygge på campingen? Mot militærleiren på Midtsandan er det ein fabrikk av eit slag, men den brygga ser litt sliten ut. Har sivile lov til å vera på neset utanfor militærleiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel berre ei brygge på campingen? Mot militærleiren på Midtsandan er det ein fabrikk av eit slag, men den brygga ser litt sliten ut. Har sivile lov til å vera på neset utanfor militærleiren?

Hei, chironimus

Det er noen år siden jeg var der og dykka, så det kan ha skjedd mye på den tiden. Jeg tviler på at det er lov å gå ut på leirområdet, det jeg mente med surfutstyr var om det kanskje går å nå langt nok ut fra storsandsiden. Den falleferdige kaia var i allefall tidligere brukt til å losse div drivstoff til de store fjellagrene som ligger i Malvik. Hvis det fremdeles er mulig å komme til på sidene av den, så er det en bra steinbitplass ved kaistolpene her, spesielt på våren

Jeg håper at jeg ikke har feilinformert noen.

ps

ang fiskeplassen ute ved Rye, så glemte jeg å advare mot strømmene der ute. Det kommer ofte inn strømrender med sterke malstrømmer, og strømmen langs land kan komme opp i 5--6 knop i kortere perioder. Vær litt forsiktig der ute

es

Mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel berre ei brygge på campingen? Mot militærleiren på Midtsandan er det ein fabrikk av eit slag, men den brygga ser litt sliten ut. Har sivile lov til å vera på neset utanfor militærleiren?

Ingen vil jage deg unna vis du går utpå nesset der men det er "enda" millitært område. Fint område for det meste, fått stor gullflyner utenfor der. Mye sei og torsk og ikke minst SØ. Et annet godplassfor stor torsk er utenfor brygga på campingplassen. Klin søkke rett øst for skjæret. Går fra 3, 4 meter til nesten 40 på få meter der og der står endel stor fisk. Men du må treffe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vil jage deg unna vis du går utpå nesset der men det er "enda" millitært område. Fint område for det meste, fått stor gullflyner utenfor der. Mye sei og torsk og ikke minst SØ. Et annet godplassfor stor torsk er utenfor brygga på campingplassen. Klin søkke rett øst for skjæret. Går fra 3, 4 meter til nesten 40 på få meter der og der står endel stor fisk. Men du må treffe :lol:

Hei

Som sagt så er det en stund siden jeg var der nå, så brygga har jeg ikke sett. Men hvis det er mulig å kaste ut til Svartskjæret så er også en annen god flyndreplass innen rekkevidde. Fra innsiden av skjæret går det en liten rygg av skjellsand rett mot land. den starter midt på skjæret, og er ganske smal. Nøyaktig hvor langt inn den går vet jeg ikke, men mener å huske at den er omtrent 50 m el litt lengre. Her har jeg flere ganger funnet opptil 10-12 rødspetter på dette lille området. Om dette tipset har noe verdi vet jeg ikke, da jeg som sagt ikke har vært der etter at brygga ble bygget, men jeg tar sjansen og legger det inn.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sist søndag hadde vi bestemt oss for kaia på Storsand camping. Leste iherdig her på forumet, mailet med JP og studerte norgeibilder.no. Det var banket. Vi SKULLE på Storsand-kaia.

151120062220trNJeXma3RBwQbcJ3d.jpg

Men så var det været da.. Det snødde tallerkener. :blink:

Det fikk ikke hjelpe. Vi dro..

151120062234KgglBIeuGUwrEyJbyT.jpg

Vel fremme sluttet det å snø. :D Men det begynte å regne i stedet.. :blink:

Det var en kjempeplass. Vi var forespeilet gullflyndre, steinbit og STOR torsk. :D

151120062237QcpolYtzxxFIblCbk2.jpg

Vi meitet i vei med sildebiter og brisling.

151120062225PSDbkppjy5CzY3jitY.jpg

En kopp kaffe

151120062229nzDJhgIbujQhZmlbrr.jpg

ble det også tid til.

151120062231WESzLQWlkUHuJibhEk.jpg

Etter tre timers aktivt fiske ga vi oss. Resultatet var to små lyr og mange napp fra gullflyndre, steinbit og STOR torsk,- tror jeg. :blink:

Vi satte kursen til kaia på Stjørdal og fisket der i mørket i drøye tre timer til.

151120062222wiwwoHqQU4KMZg4b1Q.jpg

Etter hvert fyltes stampen med hyse, lyr og hvitting. :D

Middagen spiste vi kl 2100. Det var lutefisk med alt godt til. Den smakte.. :P

151120062249efMNyauzpSj8k5FhSV.jpg

I går stekte vi 70 fiskekaker. Mmmmmh de er gode de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hvittinger på storsand? De var nærmest plagsomme sist vi var der.

Fin rapport, blir sulten her jeg sitter når jeg ser de fiskekakene :wub:

Jeg skal love deg at fiskekakene smaker. Vi bruker raspet gulerøtter og rømme til... :P

Kaia var kjempefin å fiske fra. Skulle en være heldig å få på stooor fisk var det til og med trapp som klepperen kunne bruke. :) Neste gang kunne jeg tenkt meg å prøve bergene litt lengre mot øst. Har du forsøkt der? Ser spennede ut på norgeibilder. :unsure:

Jon Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så stor fangst som forspeilet da! Håper du prøver en gang til og ikke tror at det er svar hav utenfor der. For det er det ikke :D

Fikk du søkke langt ut mot sandskjæret da? Prøvde du etter steinbiten da?

Hei og takk for info.

Vi prøvde flere kast i retning skjæret, uten at det skjedde noe. Fisket for det meste rett ut i forhold til kaia. Det var hele tiden kontakt med fisk, men noe stort var det ikke. Fikk bare noen smålyr.

Vi fisket bare fra den nye impregnerte kaia og været var ufyselig. Det lå en båt ved den andre kaia. Det så interessant ut fra bergenemellom kaiene.

Jon Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.