Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøsyke


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Det er vel bare å innrømme først som sist: Jeg blir lett sjøsyk!

Jeg håper og tror at jeg ikke er alene på fiskersiden om dette, og tenkte derfor at dette kunne være en tråd med generelle tips om hva som kan gjøres.

Det eneste jeg vet virker er postafen(tablett) men den blir jeg så trett av, at en dag kommer jeg til å sovne og falle overbord.

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært sjøsyk og det til tross for at jeg flere ganger har vært i Nordsjøen i full storm.

Jeg tror ganske enkelt noen er mer disponert for sjøsyke enn andre.

Jeg har også hørt at man skal feste blikket i horisonten osv.

En del folk jeg kjenner som har vært sjøfolk i hele sitt liv forteller at de blir sjøsyk hver gang de mønstrer på etter en kortere eller lengre tid i land, men at de gir e ganske fort.

Misunner i alle fall ikke dem som blir sjøsyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet virker er postafen(tablett) men den blir jeg så trett av, at en dag kommer jeg til å sovne og falle overbord.

TAKK!

Du kan prøve andre piller en prostafen. Prostafen har vi fått anbefalt fra jobben som milde innsovingspiller ved døgnvillhet så det er ikke rart du blir trøtt. Ellers er frisk luft, lavt i båten (nært tyngdesentrum) hvor det ruller minst og det skal også hjelpe å se sjøen.

Noen mennesker ser ut til å være veldig disponert for sjøsyke og der hjelper knapt piller engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også MEGET fort sjøsyk, og fått en del tips opp gjennom tiden.

Et av de jeg ICKE har prøvd, stammer fra Saltdal og lyder som dette: Ifølge gamlekara i Saltdal, var den eneste kuren for sjøsyke å spise sitt eget spy :blink: når du kastet opp...

Men noe som fungerer på meg, er noen magnetarmbånd som jeg kjøpte på Danskebåten. Magneten settes to fingerlengder nedenfor håndfeste (over blodårene), og dette fungerte topp. Det var en del sjø når jeg reiste, og jeg ble ikke dårlig i det hele tatt den turen. Har bare prøvd de en gang, og nå ligger de i skrinet med havfiskeutstyret mitt :) Så får vi se neste gang jeg skal ut i grov sjø om de virkelig er så effektive som jeg håper :)

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også MEGET fort sjøsyk, og fått en del tips opp gjennom tiden.

Et av de jeg ICKE har prøvd, stammer fra Saltdal og lyder som dette: Ifølge gamlekara i Saltdal, var den eneste kuren for sjøsyke å spise sitt eget spy :blink: når du kastet opp...

Jeg tipper kroppen forstår hva konsekvensene av å spy igjen blir..:)

Noen andre som har hørt om disse magnetbåndenene.. Det tror jeg jammen meg jeg kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært sjelden sjøsyk, heldigvis. Men har sett nok av folk som er det. Har noen tips om hva som hjelper/ forebygger.

1. Unngå alkohol dagen før, selv i små mengder.

2. Opphold deg mest mulig utendørs på båten, ikke for høyt og ikke for lavt i båten.

3. Fest blikket mot horisonten.

4. Unngå sterke lukt som for eksempel røyk, diesel, bensin + + +

5. Cola og kjeks hjelper noen.

Skal du på sjøen flere dager på rad så ikke mist motet. Sjøsyke er ofte verst første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært sjelden sjøsyk, heldigvis. Men har sett nok av folk som er det. Har noen tips om hva som hjelper/ forebygger.

1. Unngå alkohol dagen før, selv i små mengder.

2. Opphold deg mest mulig utendørs på båten, ikke for høyt og ikke for lavt i båten.

3. Fest blikket mot horisonten.

4. Unngå sterke lukt som for eksempel røyk, diesel, bensin + + +

5. Cola og kjeks hjelper noen.

Skal du på sjøen flere dager på rad så ikke mist motet. Sjøsyke er ofte verst første dagen.

Unngå alkohol? :blink::):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge myth-busters(i den gode tiden jeg hadde discovery),var det eneste som hjalp ingefær. Finnes som tabletter tror jeg. Ellers er mine råd å gjøre ferdig alt av knyting,rigging etc. på land. Og spis godt med frokost ,men ikke for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sjøsyk en gang for 18 år siden, jeg skulle mønstre på en snurpebåt i Hanstholm, etter togtur til Kristiansand og en livlig fest på nattbåten over til Hirtshals, så var jeg ikke helt stødig når jeg mønstret :blink: Turen gikk umiddelbart til sjøs i kuling. Den som spiste knekkebrød og matet krabbe i 5 døgn det var meg. Det var lite gøy å stå i notbingen og legge not :) Har aldri vært sjøsyk etterpå, så ja alkoholen har nok sin medvirkning til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.