Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøsyke


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Ingefær er et tips som dessuten hjelper mot fyllesjuke! Syltet ingefær (sushi-ingrediens) fås kjøpt i butikken. Smaker dessuten digg!

Ellers er å rigge alt ferdig på land et sikkert tips. Bruk så lite tid som mulig til å titte ned i båten på knotete ting. Da kommer kvalmen med en gang! Unngå diesel- og bensinos. Er man godt uthvilt kan postafen samt en kopp kaffe funke. Har aldri testet de magnetarmbåndene sjøl, men hørt mye bra om de. Plastrene de solgte for endel år siden tror jeg ble tatt av markedet da enkelte (særlig unger) ble høye av de, kaldsvettet, fikk høy puls og synsforstyrrelser.

Foruten det; sørg for å få få vinden i ansiktet og følg med på horisonten! Er man fiskesugen som F hjelper det også, men blir man først sjøsjuk hjelper svært lite. Å gå ned i kabinen hjelper ICKE! Men det er ofte svært individuelle forskjeller på folk. Noen blir alltid sjøsjuke, noen blir det ofte, noen blir det sjelden og noen blir det aldri. Jeg blir det svært sjelden, og har aldri spydd til sjøs. Bruker heller ikke noe mot sjøsjuke, men Postafen funker på kompiser.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjøsyk fortere enn de fleste. Det eneste som virkelig hjelper er å få fisk! Sitte helt stille i en båt, når man først er blitt sjøsyk er CRAP. Tror faktisk ikke det er noe værre en å være ordentlig sjøsyk!

Og merkelig nok, blir jeg 10 ganger lettere sjøsyk nå, enn før jeg slo hodet i fylla i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange tips her av ymse slag. Sjøsyke kommer av at synsintrykket og balansenervene ikke stemmer overens. Å sitte litt høyt i båten og feste blikket på horisonten hjelper. Det gjør at syn og balanse blir synkronisert igjen. Dette gjelder små båter, på store blir bevegelsene veldig kraftige høyt i båten. Å legge seg ned på ryggen og lukke øynene en stund hjelper også noen ganger. De fleste fiskere og sjøfolk blir sjøsyke med det samme de mønstrer på etter en tid på land, men det går over etter en stund. Noen har det kronisk, og kan ikke ha slike jobber, og noen får det aldri.

Unngå ting med mye sukker før turen, og for alle former for melkeprodukter. Disse forårsaker gjæring i magen og kvalme, da fordøyelsen mer eller mindre stopper opp. Ved kvalme så hjelper det å tygge en liten bit brød med salt på (et triks jeg lærte av en russisk fisker) og drikke litt kaldt vann til. Unngå også å feste blikket til ting i båten som ved rigging av utstyr, lesing og slikt hvis man lett blir sjøsyk.

Men ikke overdriv, husk at krabbene også skal ha noe å leve av :)

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spis og drikk enkelt, aldri melkeprodukter, og aldri spis deg stappmett. Drikk gjerne litt cola, men hold deg ellers til vann.

2. Ta livet med ro. Ha takler klare, og len deg godt tilbake. Kjenner du at du begynner å slite, så sitt og kjenn litt ekstra på det s¨å du lærer kroppen å kjenne.

3. Som sagt tidligere. Titt ut og frem og sitt gjerne litt høyt. I ekstremt vær hjelper det får noen å holde fast magen.

4. Ingefær funker i mange former. Kjøp en og skrell den og kok opp til te, eller som sagt gjerne sylta, men hold igjen hvis det er for mye sukker.

5. Hvis du først begynner å spy, så er det som regel digg å drikke litt cola fra tid til annen. Det smaker nesten like godt når du spyr det opp igjen som når du drikker det. :P

6. Dra på kystmeitetur isteden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute på tur med Karmøy Havfiskeklubb på Søndag, og da var det litt vind.

For sikkerhets skyld tok jeg både ingefærtablett OG postafen, og det gjorde susen, kjente ikke en eim av kvalme engang!

neste tur skal jeg kun ta ingefærtablett, og se hvordan den funker alene..!

Takk for alle de gode rådene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute på tur med Karmøy Havfiskeklubb på Søndag, og da var det litt vind.

For sikkerhets skyld tok jeg både ingefærtablett OG postafen, og det gjorde susen, kjente ikke en eim av kvalme engang!

neste tur skal jeg kun ta ingefærtablett, og se hvordan den funker alene..!

Takk for alle de gode rådene!

ehh... hadde du klart å bli sjøsyk med eller uten prostafen og ingefær i det været vi hadde på søndag burde du ha lagt opp som havfisker. Greit nok at det var vind, men ingen bølger eller dønniger som fikk båtene til å "hoppe", dvs ikke uten at det gikk store båter forbi :o

Du går pinadø KIS en høy gang når det gjelder sjøsyke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på cruisetur i Syden med kanske storebølger. Mange ble svært sjøsyke bla våre barn. Så ble det delt ut våte bommullsdotter som ble stoppet i VE-øyre. Det tok ikke mer en 10 min. og ungene var helt friske igjen. Tanken er vel at du roer vestibulaire systemet og sjøsyken avtar dermed. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på cruisetur i Syden med kanske storebølger. Mange ble svært sjøsyke bla våre barn. Så ble det delt ut våte bommullsdotter som ble stoppet i VE-øyre. Det tok ikke mer en 10 min. og ungene var helt friske igjen. Tanken er vel at du roer vestibulaire systemet og sjøsyken avtar dermed. :) :)

:blink: nå kommer jeg til å se smart ut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.