Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til Jerkfiske


Recommended Posts

Jeg bruker også BOA og BFT-fortommer... Har mistet en fortom, men dette var pga at jeg sugde noe helt brutalt til å kaste med multiplikator-snelle! BOA vil jeg egentlig anbefale først etter at du har fått litt ordentlig dreisen på å jerke! Da den tøyer litt og er ikke fullt så lett å bruke i forhold til BFT-fortomene.. Men BOA varer vel 100 ganger lengre da.. En hissig gjedde bøyer lett BFT-standard fortommene.. Noe annet gjelder BFT Titanium da. Bruk Titanium først, så går du over til BOA etterhvert.. :)

Støtter deg på denne, greit å kjøpe inn et par BFT titanium slik at man kommer greit i gang. Så kan man begynne å mekke sjæl...........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tabellen som fulgte med de siste spolene PP jeg handlet fra USA er 30 lb PP 0,28 mm og 50 lb 0,36 mm :lol: Stemmer også med virkeligheten. Er noe feil med tabellen på PP sine sider, ja.

Pund bruddstyrken, i tillegg til lengden i yds er og oppgitt på 'norske' spoler ved siden av hullet på spolen.

pp.jpg

65lbs er da vitterlig ikke 40kg, mens 80 lbs, som er neste lina på lista nesten er det.

Rock'n roll Fiskeboll!

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyesterett har talt ser jeg :lol: Greit å vite sikkert da,hvis man skal kjøpe storspoler på ebay etc.

Så takk Michael,nå kan du sette deg ned i godstolen og spise noen ruglette pomfri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp til PP 0,41 da jeg har opplevd at 0,36 har gått rett av ved snellekjärv.. Har ikke mistet et bait eller hatt et snellekjärv etter jeg gikk over til den. Og kastelengden lider ikke merkbart.

Så hvis prisen er det samme for PP 0,41 og PP 0,36 ville jeg valgt 0,41.

0,41 tar 40kg :angry:

Har du ikke lest igjen nå Erik?

Se de innleggene jeg har skrevet om Powerpro og måla dems her i Norge, et par innlegg tidligere. :angry:

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet et skritt videre i PP-mysteriet, og muligens løst det. :lol:

Seeberg svarte:

"Det er korrekt at det er en forskjell i merking av denne type produkter i USA og Europa. Bare så det er nevnt så er det Innovative Textiles (produsent av PP) som merker dette produktet for hele verden, det være seg Asia, Europa eller USA. Den offisielle forklaring fra produsent er at det er lagt inn en sikkerhetsmargin for det amerikanske market. Det kan tyde på at konsekvensene der borte kan være annerledes ved for høy diameter eller for svak bruddstyrke.

Vi viser derfor til test av PP i Alt om Fiske hvor det ble påvist at oppgitt diameter er tilnærmet riktig (på de norske pakkene) samt at oppgitt bruddstyrke var i nærheten av det som var reelt ved testing. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at slike tester også kan avvike noe samtidig som produksjon av denne type produkter også kan variere hva sluttresultat angår (både på bruddstyrke samt diameter)"

Sena ble testet både i blad 1/02, hvor diametern hadde 0,01 mm avvik og målt styrke var 114% av oppgitt. I blad 2/05 ble avviket derimot målt til 0,05 mm tykkere enn oppgitt, bruddstyrke 108%. Ut fra forutsetningene for testen er det tatt forbehold om målemetodene, og det ser ut som om de ikke stemmer i siste test.

Ved utregning av diametrene ut fra tabellen på PP sine sider, stemmer det hvis vi tar bort 0,10 mm. Denne ser derfor ut til å selges kun på det europeiske markedet. En annen ting er at LB kontra kg ikke stemmer i de lavere diametrene, men nærmer seg jo tykkere diameteren blir og stemmer helt i de tykkeste diametrene. Det ser derfor ut som om enten har produsenten gardert seg vedrørende bruddstyrke i det amerikanske markedet, eller så er det rett og slett knutestyrke som angis i LB i USA. Dette stemmer jo også med at stor diameter gir lite svekket knutestyrke kontra bruddstyrke, mens lav diameter gir lav knutestyrke kontra bruddstyrke.

Jeg får derfor denne tabellen:

0,10 mm 5 kg

0,13 mm 0,005" 8 lb 8 kg

0,15 mm 0,006" 10 lb 9 kg

0,19 mm 0,008" 15 lb 13 kg

0,23 mm 0,009" 20 lb 15 kg

0,28 mm 0,011" 30 lb 20 kg

0,32 mm 0,012" 40 lb 25 kg

0,36 mm 0,014" 50 lb 30 kg

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

Konkluderer med at PP som selges på det norske markedet er korrekt merket, men at sena som selges på det amerikanske markedet har høyere bruddstyrke enn oppgitt. Knutestyrken kan derimot være korrekt.

Jaja, noe må man bruke fredagskvelden til :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.