Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til Jerkfiske


Recommended Posts

Prøvd å lese meg litt frem til dette. Og det blir annbefalt stiv pianotråd som fortom, og ikke myke fortommer som er vanlig til gjeddefiske. Funderte litt rundt dette, og ble svar skyldig. Er det noen som kan forklare hvordan de gjør det? forsto det slik att den stive fortommen hadde med bevegelsene til baitsa å gjøre?

Kan man f.eks bruke en slik en? 1,2mm

jerk.jpg

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker stiv fortom til jerkfiske.BFT big fish tackle titanium 12" bruker jeg. De er stive men kan bøyes men den retter seg ut igjen. De koster rundt 100,- for to fortomer. Man får kjøpt billigere, men hvis disse bøyes så forblir de bøyd og kan da påvirke gangen til baite.

Den stiver fortomen hjelper på gangen på baite. Når man jerker så stopper en stiv fortom baitet slik at den sklir ut eller opp, på en myk kan den fort miste noe av den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og knyte mine egne av boa, det er en strengs titantafs.

Synes den er helt rå,den er ikke helt stum noe som er kjekt til multisene og stive stenger :)

Den tåler enormt mye juling...putt på owner sluklåser og svirveler kan du taue båter :)

Det er samme tafsene Trumman og Buster bruker :)

12685.jpg

Endret av rottmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanium tafsene til BFT koster ikke 100 for to stk, hadde de nå enn kosta det. Det er vel 100 for 1 (Edit: mulig jeg husker feil her asså), mens pianostål tafsene dems koster 100 for 2.-

Jeg bruker begge deler, pianotråd fortommer lager jeg selv, da jeg kan ha den lengden jeg vil ha.

Jeg bruker og 7 strand fortommer, men da kan baits lettere henge seg opp da disse bøyer seg i fremdriften av baitet, og kroken fester seg (grunnen til at man bruker stive), dette skjer til tider med stive og, men ikke så ofte.

Om jeg ikke husker feil bruker jeg 0,7mm pianotråd, da det er lettere å jobbe med, lettere å surre og lettere å rette ut.

At de påvirker baitet når de er bøyde har jeg ikke merka no særlig til, men baitet kan jo henge seg lettere opp.

Du-Bro wirestraightner er kjekk å ha, men man klarer seg helt ok med en rundtang, som man drar over et par tre 20 ganger :)

Ser og at Boa er nevnt, den er og kjekk mtp lengden man evt ønsker.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanium tafsene til BFT koster ikke 100 for to stk, hadde de nå enn kosta det. Det er vel 100 for 1 (Edit: mulig jeg husker feil her asså), mens pianostål tafsene dems koster 100 for 2.-

Jeg bruker begge deler, pianotråd fortommer lager jeg selv, da jeg kan ha den lengden jeg vil ha.

Jeg bruker og 7 strand fortommer, men da kan baits lettere henge seg opp da disse bøyer seg i fremdriften av baitet, og kroken fester seg (grunnen til at man bruker stive), dette skjer til tider med stive og, men ikke så ofte.

Om jeg ikke husker feil bruker jeg 0,7mm pianotråd, da det er lettere å jobbe med, lettere å surre og lettere å rette ut.

At de påvirker baitet når de er bøyde har jeg ikke merka no særlig til, men baitet kan jo henge seg lettere opp.

Du-Bro wirestraightner er kjekk å ha, men man klarer seg helt ok med en rundtang, som man drar over et par tre 20 ganger :)

Ser og at Boa er nevnt, den er og kjekk mtp lengden man evt ønsker.

Michael

Det er ikke noe trivelig når fortomen ser ut som jultråd dratt igjennom en saks. At en stiv bøyd fortom påvirker gangen er det ingen tvil om. Og det å klare å rette den helt ut er ikke mulig, da må man ha annet verktøy en det du har i båten. :)

Nei jeg ville ha kostet på meg et par bft BFT titanium så har du i hverfall noe som helt sikkert funker. Og det er meget meget skjelden man mister disse fortomene. Å oppleve at bait henger seg opp pga. av dårlige fortommer, tror jeg fort kan drepe gleden av dette fiske, men det er da min mening....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert brukes, men er mulig den blir litt tung? Er jo bare å prøve noen kast det, så ser du jo om det funker.

Fortommene kan hvertfall kjøpes hos Gero og Leirud. Det er Seeberg som tar inn fortommene, så det er vel egentlig bare å stikke innom en fornuftig utstyrssjappe i ditt nærmiljø å få de til å bestille noen dersom de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Tom Ole (Avkroken) har de også. Ellers nevnte jo Trummen når vi var på tur at stiv fortom ikke nødvendigvis var noe absolutt krav. Visse baits gikk bedre med stiv fortom, andre gikk såpass voldsomt at man like gjerne kunne bruke en mykere fortom. Er vannet kaldt og fisken mer passiv kan det dermed være en fordel å bruke en mykere fortom for å roe ned gangen noe. Mantaen f.eks har temmelig store bevegelser.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du bør prøve ut dette, vi går inn i en tid der gjeddene nå søker seg mot grunnere vann igjen, og da kan man fort få noen artig dager på sjøen. :)B)

det baite du har bilde av i det øverste innlegget ditt fiskekongen har en meget krapp og kjapp gange, så den kan ha lett for å henge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man trenger pianotråd som fortom...eneste kan være i begynnelsen til du har

lært deg og holde stram line til baitsa... slik at ikke fortomen skal henge seg opp i krokene,det kan skje

om du ikke holder stram line ;)

Om du ikke vil ha fortom som krøller seg så bruk Boa...har ikke opplevd det med den enda B)

Bruker den både til jerk og dorging,den tåler fisk etter fisk uten krøll ;)

Fikk vel 50-60 gjedder stort som smått uten krøll på fortomen ....mista den når jeg kroka en søkkstokk.....og det var sena som røyk og ikke fortomen, bruker power pro 0,36 :o

Så det fortomsmaterialet anbefales på det sterkeste :P

Koster 445kr for 9,1meter + sluklåser og svirveler, blir lønnsomt i lengden :D

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30LB er vell 0,23mm det,mulig litt tynt,men sterkt nok i massevis.Problemet med "tynne" sener er at de graver seg ned i spolen og er værre å knyteopp ved fuglereder. Fargen på sena spiller liten rolle tror jeg,selv fisker jeg med gul 0,28 og 0,41mm. Ingen problemer med 0.28mm sena enda,men så bruker jeg skjelden baits over 80gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella kommer til å tåle det i mange år,selv uten spesielt vedlikehold trur nå jeg. Forskjellen fra JB modellen og C3 er ikke spesielt store. Piskopath fyller sikkert ut akkuratt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada snella tåler det den. Men med så smal snelle vil det bli litt mer press på innmaten i snellehuset (i teorien i hvertfall)

30lbs power pro=0.011 som i mm blir 0.2794. Det vil nok funke men kan og gi deg mye unødvendig trøbbel. Signal gult skulle vel ikke ha noe si, jeg ville spolt på den. Driver man og sparer på utstyret på et såpass tøft fiske, kan det vel koste deg dyrere enn du ønsker.

Menig Bollemus: jeg mener å ha sett Boa på Gero.

En ting som er viktig med titanium tafser er og bytte beteslåser i ny og ne, da disse slites fortere enn fortommen.

Og tips til de som velger og bruke pianotråd, bruker man krympeslange og surringene, så kast fortommen i ny og ne, det danner seg lett rust under der, som man da kanskje ikke ser.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,10 mm - 5 kg

0,13 mm - 8 kg

0,15 mm - 9 kg

0,19 mm - 13 kg

0,23 mm - 15 kg

0,28 mm - 20 kg

0,32 mm - 25 kg

0,36 mm - 30 kg

0,41 mm - 40 kg

og da 30LB neppe er over 15kg,så må det vell være 0,23, bare å se her det mr pikkopath :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,10 mm - 5 kg

0,13 mm - 8 kg

0,15 mm - 9 kg

0,19 mm - 13 kg

0,23 mm - 15 kg

0,28 mm - 20 kg

0,32 mm - 25 kg

0,36 mm - 30 kg

0,41 mm - 40 kg

og da 30LB neppe er over 15kg,så må det vell være 0,23, bare å se her det mr pikkopath :rolleyes:

Ja?

30lbs 0.011inch, regn om hva 0.011 inch blir i mm, 0.011 inch = 0.2794 millimeters.

30lbs=13 kg se på skalaen under, på linken din, hvor tykk den sena som tåler 13kg er i mm (0.19mm)

Jeg har ranta om dette før, og det må ha skjedd en feil et eller annet sted, og jeg velger da å stole på USA's "originale" mål, som er inches.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?

30lbs 0.011inch, regn om hva 0.011 inch blir i mm, 0.011 inch = 0.2794 millimeters.

30lbs=13 kg se på skalaen under, på linken din, hvor tykk den sena som tåler 13kg er i mm (0.19mm)

Jeg har ranta om dette før, og det må ha skjedd en feil et eller annet sted, og jeg velger da å stole på USA's "originale" mål, som er inches.

Michael

US

0.10 5

0.13 8

0.15 9

0.19 13

0.23 15

0.28 20

0.32 25

0.36 30

0.41 40

0.43 48

0.46 55

0.56 75

0.76 95

0.89 125

EU

8 .005 1

10 .006 2

15 .007 4

20 .009 6

30 .011 8

40 .013 10

50 .014 12

65 .016 16

80 .017 18

100 .018 20

150 .022 30

200 .030 50

250 .035 80

Bare telte meg nedover i begge listene i linken, og hvis nr 5 i begge listene er den samme sena,så er det ifølge siden 0,23. Men når det er sakt,så bryr det meg lite,sena er uansett alltid tykkere når den skal spoles på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Ja?

Hadde du kunne talt lenger enn til 5 :P så hadde du sett at den ene lista inneholder 13 spesifikasjoner og den andre 14.

I testen som AoF hadde så sa de at PP var oppgitt til XX (husker ikke hvikken dia. de testa) men ble målt til XY (som tilfeldigvis stemte med tykkelsen over den de testa og dermed til bruddstyrken som var oppgitt)

Har og lest noen forklaringer på dette med at her i EU tester man sena på en annen måte enn i usa osv.

Uansett, til tyngre jerkbait kjører jeg 65lbs og 50lbs til lettere jerk og cranks.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også BOA og BFT-fortommer... Har mistet en fortom, men dette var pga at jeg sugde noe helt brutalt til å kaste med multiplikator-snelle! BOA vil jeg egentlig anbefale først etter at du har fått litt ordentlig dreisen på å jerke! Da den tøyer litt og er ikke fullt så lett å bruke i forhold til BFT-fortomene.. Men BOA varer vel 100 ganger lengre da.. En hissig gjedde bøyer lett BFT-standard fortommene.. Noe annet gjelder BFT Titanium da. Bruk Titanium først, så går du over til BOA etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.