Gå til innhold
Fiskersiden

Fjellstøvler


maxima
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på å investere i fjellstøvler, høy type, og lurer på om andre har noen erfaringer.

Har prøvd diverse, og grunnet høy vrist, står jeg igjen med 3 tror jeg

Det er Chiruca Skandinavia

La sportiva Elk.

Crispi Hunter.

Har også prøvd Varg Rastegaisa tror jeg det var, og Alfa Bever Pro, men disse var ikke så gode over vrista. Andre forslag?

Jeg skal ha forsterkning over tuppen hvertfall, og de bør være vanntette og puste bra !

Jeg kan ikke ha særlig med Hæl heller, med cowboyboots får jeg vondt i ryggen.

Om noen kan komme med tips og anbefalinger ville det vært flott !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har viking hunter og er godt fornøyd med de. Har en kamerat som har slitt ut noen la sportiva elk. Han har vært fornøyd med disse med unntak av han har slitt hull i sålen i løpet av en sesong. Må vel nevne at han da gikk mye i fjellet på stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem som deg, høy rist og brede ben. Av de støvlene jeg har prøvd er det Alfa sine som passer meg best. Eks. 1, eks. 2. BEVER GTX er muligens den romsligste av dem.

Det er ikke dermed sakt at de sitter godt på dine føtter, men de er vært å prøve. En annen fordel er at de ikke trengs å gås inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alfa Walk King og er grisefornøyd. har slitt ut to par feltstøvler fra forsvaret, men disse klarer jeg ikke slite ut. Skal du ha fjellstøvler å gå lange turer i ville jeg styrt godt klar av forsvarets støvler. null støtte for ankelen, kalde og kjipe. Har brukt dem endel tidligere, men de kan ikke brukes til lange turer i fjellet med tung sekk. i alle fall ikke for meg som til stadighet har problemer med overtråkk. Walk King har ikke forsterkningen foran, men Alfastøvler kan jeg varmt anbefale. Crispi, LA Sportiva og Varg er også veldig gode merker, Crispi har jeg litt erfaring med selv, og de var gode, men ikke ås gode som Alfastøvlene jeg har nå. Jeg har Varg skistøvler, og det er også svært gode støvler, men har ikke noen erfaring med de spm fjellstøvler. Skistøvlene derimot er vel de beste jeg har eid eller prøvd.

Det skal sies at jeg har svært kresne og vriene føtter, og at jeg er veldig avhengig av at støvelen har veldig god ankelstøtte og sitter godt fast rundt foten. Det gjør Walk Kingene.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med de merkene dere har ramset opp, bortsett fra forsvarets. De er kipe. Greie om sommeren da man ikke trenger varme sko, men ikke spesielt gode å gå i.

Jeg har Chevalier sine jaktstøvler, med goretex. Der er kjempe gode å gå i, men problemet er goretexen. Jeg har fått lekkasje i to par, kun etter 1 års bruk på begge parene. Jeg reklamerte på det første paret og fikk nye i retur. De hadde hatt endel reklamasjoner på disse så vidt jeg husker.

Dette med goretex i sko, er jeg fortsatt skeptisk til. Noen som har erfaringer fra andre merker med tanke på lekkasjer i goretexen ol.?

Mikkel

Endret av mikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gore Tex-for i støvlene fungerer perfekt. Jeg er så og si altid tørr og varm på beina i støvlene mine, og har ingen verdens ting å utsette på dem. Kjenner flere som også er fornøyd, og som bruker dem mye. Forutsetningen for alle disse støvlene er selvsagt at man tar godt var på dem, impregnerer dem, vasker dem og smører dem skikkelig.

Lundhaugs jaktstøvler har jeg og hørt mye bra om, ganske sikkert et godt kjøp det og.

Mvh Oz

Edit: Se etter støvler med så få sømmer som mulig, og ikke kikk for mye på prisen. Godt fottøy er VIKTIG for at en tur skal bli vellykket, så velg de støvlene som sitter godt på foten og som du kan se for deg at er behagelige å gå lenge i. Ingenting er verre en dårlige sko på tur, det vet jeg, for jeg har brukt feltstøvlene på et par høstturer, og de suger hesteballe.

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har føtter i str 46+ som er veldig brede og høy rista, noen som har tips til fjellsko? Må få plass til tykke raggsokker også. Prøvde alle støvla på XXL,ingen passa med raggsokker på,å større hadde de ikke :angry: Har jo feltstøvler,men de gir jo ikke så mye støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har føtter i str 46+ som er veldig brede og høy rista, noen som har tips til fjellsko? Må få plass til tykke raggsokker også. Prøvde alle støvla på XXL,ingen passa med raggsokker på,å større hadde de ikke :angry: Har jo feltstøvler,men de gir jo ikke så mye støtte.

Her får du skoen som passer bena dineMy Webpage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2. paret med Alfa jaktstøvler nå. Kjøpte det 2. fordi jeg måtte ha større støvler til de skikkelige kalde dagene. Begge parene er med GoreTex og uten noen form for lekasje. De elste er 5 år gamle og nesten ikke slitt enda jeg har opp i mot 40 jaktdøgn i året. Bruker dem ellers oxo, på fjellet.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par Varg høye jaktstøvler i vår. Jeg har brukt dem i sommer på turer på Hardangervidden samt på hjortejakten nå i høst.

Så langt har de svart til forventningene. Mener å huske de kostet 2 800 kr.

Vargstøvlene er rett og slett utrolig bra. Har brukt mine i 3 år nå. Vasset i vann og myr i flere uker i strekk uten å ta inn vann. Kanskje litt tunge og i stiveste laget for noen, men helt utrolig å gå med i bratt og steienete terreng.

Har dere som anbefaler forsvarets hatt noen andre støvler på beina? Etter at jeg fikk meg ordentlige støvler kunne jeg ikke skjønne hvordan jeg har holdt ut med forsvarets i så mange år. Utrolig hvor mye lenger man orker å gå med skikkelige fottøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fornøyd med marsjstøvlene mine at jeg ikke ser noen grunn til å prøve noe annet, hadde et par med Lundhags Luffar som jeg aldri ble fortrolige med, ga dem bort til en kompis som er kjempefornøyd med dem.

Brukte også marsjstøvler som arbeidsko i 12 år med mye gåing og ståing på betonggulv i industrien helt uten problemer med føttene.

Det er vel så enkelt som at det som passer for meg ikke nødvendigvis passer for deg.

Og omvendt selvfølgelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fornøyd med marsjstøvlene mine at jeg ikke ser noen grunn til å prøve noe annet, hadde et par med Lundhags Luffar som jeg aldri ble fortrolige med, ga dem bort til en kompis som er kjempefornøyd med dem.

Brukte også marsjstøvler som arbeidsko i 12 år med mye gåing og ståing på betonggulv i industrien helt uten problemer med føttene.

Det er vel så enkelt som at det som passer for meg ikke nødvendigvis passer for deg.

Og omvendt selvfølgelig. B)

Marsjstøvlene har en såle med et utrolig bra grep på de fleste underlag. Kjempefornøyd med det første paret. Passet man på og smørte dem ofte var de tilnærmet vandtette. Par nr. to var andeledes i helkappa. Den ene brettet seg så den tok meg i akillis med påfølgende gnagesår. Prøvde å bytte dem, men det gikk ikke. :D Støvlene har ellers alt for liten støtte og demping for turer med tunge bører.

Lundhags har endelig byttet såle til Vibram. De gamle var så glatte at de var direkte helseskadelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alfa sine og er kjempefornøyd. De er nå utslitt og skal erstattes. Mye tyder på at det blir alfa igjen men også lundhags sine står høyt på listen.

Skulle du ha mulighet for å ta turen til Gjerpen og lundhags fabrikken, så får du tilpasset skoen til deg og du får en bedre pris, kontra å kjøpe de her i landet.

Har gått mye med M70 marsstøvel og aldri mere. Men de er kanonsko til MC, jobb, og små turer rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er uansett at skoa passer dine føtter. Det å "gå inn" kraftige fjellsko er sterkt oppskrytt. Skoa bør passe fra dag 1. Bruk god tid og prøv mange ulike sko. Gjerne flere par av samme type også. Opplevde selv at to par sko av samme type og samme str. hadde ulik form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.