Gå til innhold
Fiskersiden

Fjellstøvler


maxima
 Share

Recommended Posts

Som nevnt i mitt innlegg har jeg Chevalier. de er gode å gå i, men de har problemer med lekkasje i gortexmembranen. Jeg snakket med en eier av en G.sport i Haugesund i dag da jeg kjøpte noe ammo. Vi kom inn på Chevalier støvlene. Han sa det at han viste flere butikker hadde mange sko inne til reklamsjon. Jeg ville styrt unna Chevalier pga dårlig gortexmembran. Ellers er skoene helt topp etter min mening.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Goretex i støver er først og fremst for å holde vannet ute. Pusteevnen på fjellestøvler er selvsagt også viktig, men man blir stort sett klam på beina uansett når man går i timevis. Ullsokker absorberer mye, men kan bli temmelig varmt om sommeren. Men alternativer i andre materialer til sommerbruk finnes. Når det gjelder passform er dette helt individuelt, og støvler MÅ prøves. Sett av minst en god halvtime på ettermiddagen etter jobb (da har føttene est ut til full størrelse) i butikken, prøv støvlene med de sokkene du har tenkt å bruke (bra butikker har ofte en haug med testsokker liggende så man slipper å ta med seg sokker) og gå både opp og ned trapper for å kjenne om det glipper bak hælen eller butter i tåa. Husk for all del å klippe tåneglene før man skal på langtur! Neglerotsbetennelse er ikke å anbefale. Før man snører støvlene skal det være plass til en pekefinger bak hælen. Om man etter en halvtimes tråkking lengter etter å ta de av er det ikke noe godt tegn, om man har glemt at man har de på er det et godt tegn. Ofte er det smart å deponere på de og teste de ut hjemme innendørs. Har solgt hundrevis med fjellstøvler opp gjennom årene, og støvler det har kommet best tilbakemeldinger på er Alfa, Crispi, Scarpa, Lundhags og ikke minst Meinl, som leverer topp støvler til mange slags bruk. Men som nevnt må støvlene passe den aktuelle foten, så ofte må man inngå kompromiss for at føttene skal trives mest mulig. Ellers er det vel stort sett bare de klassiske Alfastøvlene som tåler impregnering som inneholder silikon uten at læret blir mykt, formløst og slaskete. Tråden i sømmene kan dessuten spises opp. Støvlene tar til seg impregnering best når de er svakt fuktige, og for å sørge for at impregneringen trekker ordentlig inn i læret kan man ha hjelp av en hårføner på lav effekt. Osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEY :D

Mange takk for mye god informasjon der CB. Har ikke vært i noen butikk som har Scarpa elle Meinl, men tanken har streifet meg :) . Jeg får kansje teste det også-

Jeg ser at Crispi har mange navn som andre merker også har. Nevner Hunter (Viking) Elk(la Sportiva) m.fl.

Hva er grunn til det. Har de laget tilsvarende støvel ? Nå likner kanskje ikke elk så mye på hverandre men.

http://www.crispi.no/crispisommer/jakt/elk/elk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har Muck neoprenstøvler,hu frøs på beina under jakta,men det var kansje mest fordi de var noe trange. Eller synes hun at de er bedre enn vanlige gummistøvler,men sammenlignes med fjellsko/støvler kan de nok ikke.Men er du av typen som bruker gummistøvler på jakt og på fjelle,så gir nok neoprenstøvler bedre støtte og fleksibilitet,enn de vanlige gummistøvlene.Uansett ser jeg ingen grunn til at de blir mitt førstevalg,værken til isfiske,postjakt eller fjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom Jörnkängan i posten :)

Satt som spøtta på med forsvarets ullsokker i tillegg.

Fjærlette og det oser av kvalitet.

Kan det bli bedre?

Joda :D

1100 spenn for herligheten.

Godt under halve prisen for et par støvler som knapt har sett lyngen.

Ja de var brukt! Men disse er ikke som andre sko som må gåes inn.

De er bare så deilig og ha på beina at jeg får fnatt.

Har du ikke fått interessen av disse skoa nå, så kan ikke jeg hjelpe deg mere.

Sitater fra mine linker som er oppgitt fra før:

Hm. Alla talar så väl om Jörnkängan. Men jag vet inte jag. Jag har bara använt mina näbbisar under vår, sommar och vinter i 22 år och måste redan sula om dem...

;-)

Man brukar ju säga att skon sitter som en Ecco-sko, det har jag slutat med, jag säger nu mer att - den sitter som en Jörnkänga. En känga man beställer till sig själv av den som tillverkar den för ett lägre pris än de "vanliga" kängorna som finns på hyllan i butikerna. När jag fick hem denna känga i våras och skulle gå in den märkte jag ganska snart att detta inte behövdes, den satt perfekt och har sedan dess inte gett ett enda skavsår. Jag har smörjt den med Nikevax och den har varit vattentät hela tiden, med ullsocka så upplever jag den inte speciellt varm. Skaftet har en liten vaddering i toppen vilket minskar risk för skav på vaden. Snörningen fungerar bra delvis p.g.a att snörena sitter fast i öglor på skaftet. En skön och lätt känga som ger bra stöd vid vandring i terräng. Rekommenderas.

Fötter är olika. I Jörnkängan sitter dock min fot som gjuten i hälen (får känslan av "klickfunktion" när kängan dras på, dvs. ungefär som när en kniv placeras i en perfekt anpassad slida), medan tårna har fritt spelrum. Fotdelen i cellgummi, skaftet i läder. Plösen är lite stoppad och skön. Klacken lite slipad för bra rull i gången. De enda jag vet som inte gillat Jörnkängan, men som velat ha en ofodrad känga utan membran, har en väldigt välvd fot, vilket kan ge problem med skav på fotens ovansida. Men för mig och mitt användningsområde vandring; bästa känga jag testat.

Detta är en traditionell modell med cellgummi och näbb. Den är för vandring och skidåkning med tåremmar. Skaft av skinn med snörning som inte är så traditionell och vibramsula utan märkbar klack men med högre häl. Köpte mina Jörnkängor 1996 och har smort in dem med Nikevax och de är i princip vattentäta. Inga problem med skavsår.

Dessa är mitt andra par Jörnkängor.

Jörnkängar finns i flera modeller, höga eller halvhöga skaft. Snörning eller bara för skoband. Med eller utan näbb. Du kan få en sula med läppar för skidåkning, styrvare än den vibramsula som finns i min modell. De går så vitt jag vet inte att beställa annat än via tel 0916-101 21 från JÖRNKÄNGAN Badstugatan 2 930 55 JÖRN.

Ring och prata med Jörnkängans personal, förklara vilka behov du har, vilken modell du tänkt dig och du får alla råd de kan ge till dig. Sedan är det bara att lämna din fotlängd i mm så kommer kängorna mot postförskott till ca pris 1800 - 2200, beroende på modell.

;):blink::D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd neoprene-støvler, f.eks. disse fra Magasinet ??

Er det ikke noe lignende lars Monsen prøver ut i Finnmark for tiden. Måtte klippe neglen på lilletåa. Ligger video på nrk.no

Ellers mener jeg at det finnes ikke en type gode fjellso som passer til all bruk. Du må vurdere hvilket terreng du bruker å gå mest i(myr, stein, frognerparken) og hvor mye last du har på ryggen. Jeg går mye på blokkmark/steinur og har kjøpt inn et par lærsko som har meget hard såle. De fungere kjempebra helt til det blir frost. Da er de lynglatte.

Tidligere gikk jeg mye i myr og da var Lundhags helt suverene. Høy og vanntette. I steinura ble tuppen på skoa nedslitt på under en sesong. Helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt chiruca skandinavia i 3 år nå.. det første paret, var ikke bra. sømmen røk på begge hælene og de var også lekk andre steder.. fikk nye på garrantien og jeg kan si det sånn at dette er det beste jeg har prøvd..

har nesten jaktet 1,5 måned i strekk ( ca 1-2 mil til dagen i myr og vått terreng ofte) og de er fortsatt helt tørre.. fikk et tips av en kammerat om å bruke bind som innlegg i skoene. dette har gjort at jeg har blitt kvitt den eventuelle fotsvetten som måtte oppstå...

eneste minus med skoene er vel egentlig det at de er noe harde i tåa. dette merker man godt i nedforbakker. så er de i tillegg ikke noe til å takle glatt underlag alltid..

kan legge til at jeg altid børster at møkk og andre ting med en skobørste fra skoene før jeg sette dem et varmt. sted. ikke foran ovnen da skinnet ikke liker den brå oppvarmingen. sprayer dem i 2 omganger med kiwi camp dry. gjerne 3-4 timers intervall. spray dem mens skinnet ennå er fuktig. da trekker det bedre inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å bli brukt endel i steinet og ulent terreng, så da er det vell ikke no særlig med cellegummisko. Ser egentlig forsterkning på tuppen som en nødvendighet også.

Her ser du bilder av mine Lundhags Professional High som er 5 år gamle , har blitt brukt en god del i stein og er like fine . Til mine bein sitter skoene som støpt , gir veldig god støtte til ankler og sålen er tykk nok til å kunne brukes i steinur hele dagen(noe ikke Marsjstøvlen til forsvaret er)

Skoene brukes hver dag fra høst og til vår + alt friluftsliv om sommeren

Bakdelen med sko av cellegummi er att de krymper ca en halv størrelse de første 6 mnd man bruker dem , men sålenge man veit det er det til å leve med .

Ett annet minus er att sålen begynner å bli hard , men det er normalt med alle gummiåler etter noen år. Var utrolig godt feste de to første årene

Sko etter denne helga med mye gåing i fjellet i snø og våte myrer

301020061158XhQvGEMu8hFC5FUtWl.jpg

Tuppen med forsterking

301020061159u7tPBQv9PGNwauBgfy.jpg

Bilder tatt med mobil (nokia N73)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye svar. Chiruca virker som bra støvler da hvertfall. Må prøve de igjen. Liker både de og Crispi Hunter godt, men har ikke bestemt meg enda.

Men cellegummi støvler, blir de ikke klamme og svette fra innsiden ? Men de er tydligvis mer robuste enn jeg hadde trodd hvertfall-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par LOWA sko. halvhøye(litt over ankel) og er super fornøyd med de. Har også hatt et par lave LOWA og de hadde også super passform. Skulle kjøpe meg høyere støvler i våres og fant meg et par Viking hunter. Fungerer greit, men savner den "hånd i hanske" følelse jeg fikk av LOWA skoene. Alle nevnte modeller er med gore tex.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd 2-3 typer fjell/jakt støvler, og har en klar favoritt. det er EM støvelen.produsert av husqvarna konsernet. dette er faktisk en verne støvel, men laget i lær. støvelen er stiv og fin, god gripeevne, halv foret og faktisk veldig varme. et minus er selvfølgelig verne tuppen i nedover bakke. disse er utrolig nok varme, mtp at den har vernetupp.

har brukt denne i et år nå, ialt fra sol til gåing i myr, og jeg har ingen ting og utsette på dem!

ett annet pluss er at hvis du også driver litt i skauen(høgger ved/tømmer osv,) har du en støvel til begge formål. de kan også pigges hvis jeg ikke tar helt feil. dette stod på jonsered.no:

Lærstøvel med sagvern

Støvel i polyuretanbehandlet lær. Forsterket såle og forside i stødig materiale for bedre komfort og stabilitet. Kraftige hekter gjør det lett å justere støvelen for riktig passform. Godkjent sagvern og tåhette i stål.

prisen ligger på 2000,-..

dette er iallfall en støvel som passer mine bein, også driver jeg litt i skauen og.. både med høgging og konkuranse skjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par Meindl Dovre Extreme i høst. Dette er noe av det råeste jeg har brukt.

Brukte de hver dag i 8 dager på elgjakt. Mens kompiser med Chevalier, Chrispi, Lundhags ble våte, kalde osv, holdt jeg meg tørr og varm hele tiden :-)

Anbefales...

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____42802.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette, maxima. Som du ser er det mange som mener at de støvlene de har endt opp med selv er "de beste". Det er de kanskje oxo, på deres føtter. Skal du bruke dem mye på den kaldeste årstiden bør du passe på at de er store nok til tykke sokker og en filtsåle. De skal forsatt være romslige. Det krever fort at støvlen blir et par nr. større enn du bruker normalt i sko.

Å kjøpe en støvel som ikke skal være varm om sommeren, men god og varm på vinteren blir vanskelig. Da bør du ha to par, eller ha ett par som du ikke får så mye oppi, men ikke er så varme når gradestokken drar seg ned på det blå.

Nå har du fått så mange gode råd at du kommer til å prøve støvler i lang tid fremover. ;-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men cellegummi støvler, blir de ikke klamme og svette fra innsiden ? Men de er tydligvis mer robuste enn jeg hadde trodd hvertfall-

Vil nok påstå att man blir like svett samme hva man har på beina, Gore tex i sko fungerer dårlig som pustende

i de skoene jeg har prøvd med det i og en tykk lærstøvel puster ikke akkurat mye den heller.

Jeg bruker alltid 2 par sokker i mine sko , det paret innerst er ett par super tynne Ulvang sokker i nesten rein ull og så vanlig grå ullsokk utenpå den igjen. Dette sammen med ull filtsåle gjør att jeg ikke har noe problem med svette på beina .

Alt i alt er det viktigste å finne en støvel som sitter utrolig godt på beinet i fra dag en .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Goretex i fjellstøvler er ikke å anbefale.

Jeg har et par Ljunghags Professional, og er kanonfornøyd med dem.

Men om de passer beina dine vet jeg ikke...

Goretex. Utfra mine erfaringer så blir jeg mye mere klam på beina i sko med Goretex.

Var på en lang våt fjelltur sammen med en kompis. Jeg med mine uforede sko, han med forede sko med membran. Vi ble begge fuktige på beina etter en lang dag. Jeg kunne bytte sokker, og var like tørr.

Hans sko tørket rett og slett aldri.

Han bannet mye den turen...

Aldri goretex i sko på meg!

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne få lov til å anbefale støvler med Gore tex-for. Mine Alfa Walk King har gore tex i foret, og jeg har aldri hatt støvler jeg blir mindre klam og våt i. Meget godt fornøyd, både med foret, læret og støvelen i det hele tatt. Løp og kjøp.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror den eneste konklusjonen blir at maxima må ta med seg beina sine og prøve endel modeller som passer hans bruk gitt. Når det gjelder Goretex i støvler er det som nevnt først og fremst ment for å holde vann ute. Man får ikke noe forbedret pusteevne i støvlene av Goretex. Om Goretexmembranen går i stykker mister man fordelen av ekstra vanntetthet, og dersom støvlene ellers ikke er laget av høykvalitets lær vil nok vann lekke inn. Ellers er det selvsagt viktig å impregnere støvlene skikkelig, både for å holde de vanntette, men også for at ikke læret skal tørke ut og bli sprøtt. Om man vasser uti vannet med et par nyimpregnerte støvler vil man se luftbobler på støvlene, og vannet renner av nesten øyeblikket etter at man tar de opp av vannet. Men på tur slites selvsagt impregneringen raskt av. Ergo er det lurt å ta med en boks på langtur. Sokker og såler er også viktig for komforten. Selv liker jeg en formsåle i bånn som støtter opp under fotbuen, men som samtidig er isolerende. Ullsokker på beina er en sikker vinner for å holde seg tørr og varm, selv om det sommerstid kan bli voldsomt varmt. Da er det greit med noen alternativer i syntetiske materialer som er mer fuktighetstransporterende, men forvent som nevnt ikke all verden av pusteevnen på fjellstøvler! Blir man for varm er det like greit å ta en stopp og ta av seg på beina og vifte tærne og sokkene tørre igjen. Går man bløt på beina lenge kan man fort bli sårbeint, da huden mykes opp når den er våt. Endelig må man passe på at ingen sømmer eller skarpe kanter fra sokker, såle eller pløse ligger og gnager på foten. Sokkene må heller ikke gli ned. Da blir fort turen et helvete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.