Gå til innhold
Fiskersiden

Tropisk art i Nord?


Recommended Posts

Det der er en luvar, Luvarus imperialis, også kjent som keiserfisk.

Edit: http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/Speci...ary.php?id=1725

Forøvrig er det ikke dumt å bla litt i Pethon... ;)

Bra jobbet!

EN må kanskje begynne å ha med seg Pethon på jobb :P

Nok et bevis på hvor mye utrolig spennende det finnes i havet.

Ny art på listen over fisk jeg gjerne vil møte under vann med kamera i neven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert!

Har du øvd mye på pethon-blaing siden denne:

Hvilkenhai? :lol:

Hahaha...

Teite-Ståle!

Har nok nesten det samme forholdet til Pethon som Rainman hadde til telefonkataloger. ;)

Hvis du hadde lest hele tråden du linker til så hadde du også sett hvorfor jeg trengte hjelp med hågjelen, den ligna ikke tegninga i Pethon i det hele tatt og halen ligna på rødhaiens hale.

Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha...

Teite-Ståle!

Har nok nesten det samme forholdet til Pethon som Rainman hadde til telefonkataloger. :D

Hvis du hadde lest hele tråden du linker til så hadde du også sett hvorfor jeg trengte hjelp med hågjelen, den ligna ikke tegninga i Pethon i det hele tatt og halen ligna på rødhaiens hale.

Så det så!

Har selvfølgelig lest hele tråden, men ble vel mer imponert over luvaren da:)

Uansett alt for e-z mobbeanledning til at jeg kunne la det ligge. Regnet med at du tok støyten.

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

absolutt ingen sensasjon. Arten er nok mye vanligere i varmere strøk, men den dukker av og til opp i nordiske farvann. Kan ihvertfall ikke betraktes som et tegn på klimaendring.

Hva er en sensasjon? Han som fikk en sverdfisk i et sildegarn i fauskefjorden, var det sensasjonelt? Spør bare for å prøve å finne ut hvor lista ligger for å bruke ordet :) (Jeg vet ikke hva slags sverdfisk)

Man skal vel uansett ha rimelig kanonflaks for å få en luvar på kroken i våre farvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 10 months later...

Folk flest tror at introduksjonen av nye arter på våre breddegrader er et resultat av økning i havtemperatatur.

Ligger vel i korta at fiskene ikke hadde vært her hvis det klimatisk hadde vært totalt "ulevelig" for dem, men drivende kraft har vel alltid vært tilgang til mat?

Hvor stort er fokuset på næringstilveksten i havområdene disse fiskene kommer fra? Er det noen her inne med faglig tyngde på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er jo ein ting, men det som kanskje er viktigare er mobilkameraer og andre ting som gjer at ein lett kan spre bilete og info om funnet/fangsten. Dermed er det tilsynelatande mange funn i den seinare tid. Dersom du ser på eldre publikasjonar (t.d. Dons, Hognestad, Holthe) har dei fleste artane blitt funne før :) .

"Introduksjon" er forresten litt upresist begrep, eg tolkar i alle fall det som aktiv utsetting av menneske.

Kva meiner du med "næringstilvekst", er det kanskje næringstilgang du tenker på? Uansett vil nok det avhenge av kva slags art det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.